חדשות בארץ

כך בג"ץ יתקשה לפסול החלטות ממשלה: היום - הדיון בעילת הסבירות

הדיונים יחלו במטרה לאשר את החוק במהלך השבוע הקרוב. לפי נוסח ההצעה, נבחרי הציבור יהיו חסינים מדיון בהחלטות שלהם בטענה לאי סבירות. ח"כ רוטמן צייץ: גדעון סער קידם בעבר חוק דומה

  • ו' תמוז התשפ"ג
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

ועדת החוקה של הכנסת תדון הבוקר, לאחר דחיה של מספר ימים, בקידום חוק צמצום עילת הסבירות. הועדה, בראשות ח"כ שמחה רוטמן, תדון בו במסגרת קידום הרפורמה המשפטית. המטרה היא לאשר בקריאה ראשונה את החוק כבר בשבוע הקרוב.

חוק עילת הסבירות, כך לפי הנוסח, מאפשר לנבחרי ציבור להיות חסינים מפני דיון בהחלטותיהם בטענה לאי סבירות. במילים פשוטות, החוק הזה יקשה על בג"ץ לפסול החלטות ממשלה. בהצעה נכתב: "מי שבידו סמכות שפיטה לרבות בית המשפט העליון, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק, בעניין סבירות החלטתם".
ח"כ רוטמן כתב הלילה כי "בניגוד לפייק ניוז שמנסים לפזר בימים האחרונים - הביקורת השיפוטית על החלטות הממשלה והשרים תמשיך להתקיים בלי בעיה רק שהיא אשכרה תתבסס על עילות הביקורת הקלאסיות שקיימות בפסיקה - שיקולים זרים, הפליה, ומידתיות. כל טענה שבית המשפט לא יוכל לבקר יותר החלטות של חברי ממשלה - פשוט שקרית. יהיו בידיו שלל כלים אחרים ברורים בחקיקה מלבד העיקרון העמום של 'סבירות'". הוא ציין בהמשך כי הצעה דומה קודמה בעבר על ידי שר המשפטים לשעבר גדעון סער. "מדובר בהצעה מתבקשת ומתונה, עיקרה הוסכם זה מכבר על רוב גורמי האופוזיציה הנוכחית", כתב ח"כ רוטמן, "והכי חשוב - היא לא תמנע מבית המשפט להמשיך ולבקר החלטות של דרג מקצועי או נבחר".
ההחלטה הזאת, לקדם את צמצום עילת הסבירות, התקבלה בשבוע שעבר לאחר שלפיד וגנץ הודיעו כי הם מקפיאים את השיחות בבית הנשיא עד להקמת הוועדה למינוי שופטים. לכן, בקואליציה החליטו שהם מקדמים את החוק באופן חד צדדי. עוד הוחלט, כי במושב הבא של הכנסת יקודם שינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, זאת אחרי ששר המשפטים יריב לוין הודיע כי לא יכנס את הוועדה מאשר ומדובר בהליך פסול.

תגיות:שמחה רוטמןועדת חוקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה