חדשות בארץ

הפגנות אלימות של דרוזים בגולן: חמישה אזרחים נפצעו קשה. 12 שוטרים קל

תושבי הכפרים הדרוזים בצפון רמת הגולן הפגינו נגד הקמת טורבינות, וחלקם השליכו בקבוקי תבערה וניסו לדקור שוטר שהגיב בירי. ראש הממשלה התערב והמחאה הופסקה

(צילום: Ayal Margolin / Flash90)(צילום: Ayal Margolin / Flash90)
אא

אחרי יממה וחצי של הפגנות, שהפכו היום (רביעי) לאלימות מאוד, הפסיקו תושביה הדרוזים של רמת הגולן את המחאה נגד הקמת מתחם טורבינות הרוח בצפון הרמה. זאת לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל השייח' מוואפק טריף.

בין השניים סוכם כי המחאה, והעבודות, לא יתחדשו לפחות עד לאחר חג הקורבן. לאחר מכן ייבחנו הצעדים העתידיים בכל הקשור לעבודות. לפני הפגישה אמר ראש הממשלה כי הוא "רואה בחומרה ובדאגה את מה שקורה ברמת הגולן".

השייח' מופק טריף אמר בתום הפגישה עם ראש הממשלה: "משרד ראש הממשלה יביא בקרוב הצעה ממשית וישימה לפתרון סוגיית האכיפה, והסדרת התכנון והבנייה ביישובים הדרוזים. להביא לעיגון מעמד העדה הדרוזית וזכויותיה בהתאם למגילת העצמאות בחקיקה ראשית. בעניין רמת הגולן, יש להקפיא את העבודות ולהתכנס לדיאלוג באופן מיידי. 
מחאה לגיטימית ומימוש זכות יסוד. יש לעשות במסגרת החוק. אין מקום לאלימות, הפרות סדר וחסימת צירים".

הבוקר, אלפים מקרב תושבי הכפרים הדרוזים ברמת הגולן הפגינו נגד הקמת טורבינות הרוח ובמהלך ההפגנה, באזור מתחם העבודות, השליכו חלק מהמפגינים בקבוקי תבערה לעבר השוטרים, חסמו כבישים והבעירו צמיגים. השוטרים השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות, אולם במהלך ניסיונות פתיחת הצירים שנחסמו והרחקת המפגינים ממתחם הטורבינות, הושלכו לעברם בקבוקי תבערה נוספים. שוטרים שחשו בסכנה הגיבו בירי כדורי גומי. ארבעה אזרחים נפצעו באורח קשה ו-15 נוספים באורח קל עד בינוני. 12 שוטרים נזקקו לטיפול רפואי לאחר שנפצעו קל.

בהמשך, נפצע צעיר רעול פנים באורח קשה לאחר ששוטר ירה בו. הפצוע הגיע לבית החולים זיו בצפת. מהמשטרה נמסר כי השוטרים ולוחמי מג"ב במקום ההפגנה הגיבו למפרי הסדר באמצעים לפיזור הפגנות, אך אחד השוטרים נאלץ לבצע ירי לאחר שחש סכנה מיידית לחייו. "הפצוע הוא אחד מרעולי הפנים שרצו לעבר השוטר, ככל הנראה כשבידו חפץ חד" - נמסר מהמשטרה.

המשטרה דיווחה כי כמה עשרות מפגינים ניסו לפרוץ אל תוך תחנת המשטרה ביישוב מסעדה, תוך ירי זיקוקים לתוכה. השוטרים הדפו את המפגינים אל מחוץ למתחם המשטרתי.

המשטרה פרסמה הודעה חריגה לציבור והמליצה "לא להגיע לאזור רמת הגולן למעט הכפר בוקעאתא". בהודעה נכתב עוד כי "למרות ההסכמים, אלפי דרוזים ממשיכים ליידות בקבוקי תבערה ואבנים ולנקוט באלימות קשה כלפי כוחות המשטרה המאבטחים את הקמת הטורבינות בגולן. המשטרה קוראת לראשי העדה הדרוזית לפעול להרגעת הרוחות".

בעקבות ההפגנות חסמה המשטרה לתנועה את כביש 85 בצומת יאסיף בשני הכיוונים, את כביש 70 במחלף סומך ובצומת אבליים. בנוסף, כביש 89 נחסם בצומת תפן וכביש 854 נחסם בצומת כישור.

ד"ר אלכסנדר איזקסון, מנהל מערך ההרדמה במרכז הרפואי זיו, עדכן לגבי האזרחים שנפצעו קשה: "לבית החולים זיו הגיעו שלושה פצועים. פתחנו חדר טראומה, הפצועים קיבלו טיפול להצלת חיים, שני פצועים במצב קשה, אפילו הייתי אומר קשה מאוד. הפצוע השלישי במצב בינוני. פצוע אחד אובחן עם חבלת ראש וקרוב לוודאי יעובר לבית חולים אחר לצורך טיפול נוירוכירורגי. פצוע נוסף נכנס למכון דימות ובהמשך ייכנס לחדר ניתוח".

שוטרי מג"ב הוצבו בכניסה לחדר המיון ברמב"ם כדי למנוע התפרעויות במקום. מהמרכז הרפואי רמב"ם נמסר: "פצוע דרוזי בן 29 הגיע לבית החולים עם פגיעה בפניו. מצבו בינוני. פצוע נוסף יגיע במסוק מבית החולים זיו בצפת. על פי הדיווח שבית החולים קיבל, מצבו קשה".

ראש העדה הדרוזית, השייח מופק טריף, מסר בתגובה להפגנה: "התרעתי בעבר בפני כל גורמי הממשלה מפני השלכות פרויקט הטורבינות ברמת הגולן, וההשלכות של ביצוע עבודות ללא תיאום וללא השלמת המשא ומתן עם התושבים. הכתובת הייתה על הקיר. אני קורא לראש הממשלה ולמשטרת ישראל להורות על הפסקת העבודות במיידי למניעת שפיכות דמים".

טריף הוסיף כי "האירועים וההפגנות ביממה האחרונה הם הצטברות של כעסים רבי שנים על מדיניות מפלה בתחומים שונים, בעיקר בסוגיות הקרקעות, התכנון והבנייה. מחאה זו זכות לגיטימית ובסיסית לאזרחים. במקביל אבקש מבני העדה לממש זכות זו ללא הפרעה לציבור הרחב וללא חסימת צירים ראשיים. מבקש מהמשטרה לנהוג באיפוק עם המוחים כפי שנעשה במקומות אחרים בארץ".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר בתגובה להתפרעויות: "מבקש לחזק את ידי שוטרי משטרת ישראל באכיפת החוק, הסדר והמשילות ברמת הגולן. חוות הטורבינות מוקמת כדת וכדין ומדינה אינה יכולה לאפשר מציאות שבה כל דאלים גבר. העבודות חייבות להימשך עד להשלמתן ואסור לנו להיכנע לאלימות. אני קורא לראשי העדה הדרוזית לפעול להרגעת הרוחות ולקיום החוק והסדר. מצוקת התכנון ביישובים הדרוזיים מוכרת ותטופל בקרוב במסגרת תוכנית גדולה שאנו מקדמים בממשלה. אין לזה דבר וחצי דבר עם התנגדות אלימה לחוות טורבינות שקיבלה את כל האישורים ומוקמת כדין".

תגיות:הפגנהדרוזיםגולן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה