חדשות בריאות

בדיקה: כמה משפיעה עליכם התווית האדומה בעת הקניות בסופר?

המדבקות האדומות מזהירות מפני צריכת יתר של סוכר, שומן רווי או מלח בכמות גבוהה – מחקר חדש מגלה כי הצריכה שלהם ירדה. אז מה עשו יצרניות הקטשופ?

  • ב' תמוז התשפ"ג
(צילום: מיכאל גילעדי / פלאש 90)(צילום: מיכאל גילעדי / פלאש 90)
אא

רבים מכם בוודאי נתקלים במהלך הקניות בסופר במדבקות אדומות - הן מזהירות מפני צריכת יתר של סוכר, שומן רווי או מלח בכמות גבוהה. אבל כמה זה משפיע עליכם? האם אתם מחליטים לא לקנות מוצר מסוים רק בגלל הסימון? מחקר חדש בשיתוף אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת וושינגטון מגלה: בחודשים האחרונים חלה ירידה במכירות המוצרים המסומנים.

"מצאנו שהחברות גם כן משחקות תפקיד חשוב ברגולציה הזו – הן מפחיתות את כמות הסוכר, המלח והשומן כדי להיות מתחת לרף שמחייב מדבקה. הן עושות את זה במיוחד בקטגוריות שבהן הירידה בביקוש הייתה החזקה ביותר", אמר לחדשות 12 אור אבישי-ריז'י מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב.

אחת הדוגמאות שכולנו מכירים היא הקטשופ. "בקטשופ אסם, אחד הקטשופים הכי נמכרים שיש בישראל, יש מדבקה כי הסוכר בכמות גבוהה", הוא מציין, "אבל הם פתחו גם קו מוצר חדש שיש בו פחות סוכר - והוא לא מקבל שום מדבקה".

על פי הממצאים, מכירות מוצרים שסומנו במדבקה אדומה ירדו ב-16%, מדבקת הסוכר מובילה לירידה של 25% במכירות, ומדבקת "כמות גבוהה של מלח" - לירידה של 11%.

"המדבקות עוזרות להימנע או להפחית את הכמות של מחלות לב, יתר לחץ דם, היפרליפידמיה, כלומר כמות גדולה של שומנים בדם, וכמובן סוכרת", אמרה בכתבה התזונאית הקלינית גפן גבע. בוועדת השרים מנסים לקדם יבוא מוצרים באריזתם המקורית, כלומר ללא הוספת המדבקות, אך יש חשיבות גבוהה לנושא הבריאותי ולכן הנושא מתעכב.

"ממצאי המחקר מצביעים באופן ברור וחד משמעי על ירידה בהיקף רכישת מוצרים שאינם בריאים. לכן, שינוי הרגולציה וביטולה יכולים לעלות ולפגוע בבריאות הציבור ולכן צריך לשקול טוב אם זה הדבר שרוצים לעשות כדי להילחם ביוקר המחייה", סיכם אחד השותפים למחקר - פרופ' איתי אטר.

תגיות:קניותבריאותתווית אדומה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה