חדשות יהדות

"קודש קודשים": בכמה יימכר כתב יד של הגאון מווילנה?

שני עמודים קבליים עם הערות בכתב ידו של הרב יוצאו למכירה במחיר פתיחה של 120 אלף דולר. ההערכה היא כי מחירו הסופי יכול להגיע ל-250 אלף דולר. למה המחיר כל כך גבוה?

  • א' תמוז התשפ"ג
הגאון מוילנאהגאון מוילנא
אא

זה יכול להפוך לאחד המצרכים הנדירים בהיסטוריה היהודית: כתב נדיר של הגאון מווילנה ("הגר"א"), יימכר בעוד כשבוע וחצי במכירה פומבית, במחיר פתיחה של 120 אלף דולר. בית המכירות הפומביות "תאג' ארט" בירושלים הוא זה שימכור את הכתב. לדבריו, זוהי "תגלית היסטורית ייחודית, מאות מילים בכתב ידו של גדול חכמי התורה". ההערכה היא כי מחירו הסופי יכול להגיע ל-250 אלף דולר.
זהו "קודש הקודשים", לשון בית המכירות. מדובר בשני עמודים קבליים עם כיתוב של אדם לא ידוע ובצדדים הערות עם כתב ידו של הרב. בגלל שמדובר בכתב כל כך נדיר, החומרים נשלחו לבחינת חוקר המקרא, הרב דוד קמינצקי, שזיהה כי כתב היד וסגנונו אכן מתאימים בוודאות לגר"א.

הגאון מווילנה חי בליטא, בשנים 1720-1797. הוא נחשב לסמכות רבנית עליונה באירופה. מיוחסים לו יכולות למידה נדירות. כבר בגיל שש הוא דרש בבית הכנסת הגדול בווילנה.

הגאון מווילנה נהג לישון שעות ספורות בלבד כי בשאר הזמן הוא למד תורה. לאורך השנים סירב לכהן במשרה רבנית רשמית בשל הרצון להמשיך וללמוד. הוא כונה כ"יחיד בדורו". לאחר גיל 40 מיעט הגר"א לכתוב וכמעט לא נותרו מסמכים כאלה - מה שהופך את כתב היד לנדיר במיוחד. ב-2012 הוצע כרך של התלמוד הבבלי עם הערות בכתב ידו, במחיר פתיחה של חצי מיליון דולר. יחד עם זאת, לא זכור כי בוצעו מכירות פומביות אחרות של כתביו הנדירים.

תגיות:הגאון מוילנאכתב יד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה