חדשות בריאות

מחקר חדש חושף: באמצעות 2 הצעדים הפשוטים הללו תוכלו לעכב את הזדקנות המוח

משתתפים שצרכו תזונה ים תיכונית ירוקה גרמו למוח שלהם להיות צעיר יותר ב-9 חודשים על כל ירידה באחוז של מדד מסת הגוף

  • ב' תמוז התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר חדש, שנערך לאחרונה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וממצאיו פורסמו בכתב העת eLife, מצביע על כך שמעבר לתזונה ים תיכונית ירוקה ופעילות גופנית משפיעים לטובה גם על בריאות המוח.

המחקר נערך באמצעות ניסוי קליני שנערך במשך 18 חודשים בקרב 100 משתתפים. ממצאי הניסוי הצביעו על כך שעל כל ירידה באחוז של מדד מסת הגוף, יורד 'גיל המוח' ב-9 חודשים.

החוקרים השתמשו בסריקות מוח שנאספו בתחילת המחקר ובסיומו, ובאמצעותם בחנו את השפעתה של התערבות מבוקרת באורח החיים של האדם על הזדקנות המוח הביולוגית.

'גיל המוח' הביולוגי של האדם אינו בהכרח משקף את גילו הכרונולוגי. 'גיל המוח' מחושב באמצעות אלגוריתם המופעל על סריקות הדמיה מוחית (MRI).

משתתפי המחקר, רובם גברים וחלקם נשים בגיל ממוצע של 52, אובחנו כולם כבעלי משקל יתר. במהלך שנה וחצי צרכו המשתתפים בקבוצת הניסוי תזונה ים תיכונית ירוקה שכללה צריכת 28 גרם אגוזי מלך מדי יום, שלוש עד ארבע כוסות תה ירוק ו-100 גרם שייק ירוק עשוי מנקאי (תוסף צמחי). כמו כן, הם התבקשו לצמצם באכילת בשר אדום וממתקים. הנשים שהשתתפו במחקר התבקשו לצרוך לא יותר מ-1,200 עד 1,400 קלוריות ביום, בעוד שגברים צרכו בין 1,500 ל-1,800 קלוריות ביום.

בנוסף, משתתפי המחקר תומרצו לבצע פעילות גופנית, באמצעות קבלת מנוי חינמי לחדר כושר. בנוסף הם השתתפו במפגשים חינוכיים המעודדים פעילות גופנית בעצימות בינונית. בנוסף, משתתפי המחקר התבקשו להשתתף באימוני אירובי והתנגדות באורך של כ-45-60 דקות במשך 3-4 פעמים בשבוע.

ממצאי המחקר חד משמעיים: כ-56.8% מהמשתתפים שצרכו תזונה ים תיכונית ירוקה, היו בעלי 'גיל מוח' נמוך מהצפוי בסוף המחקר. החוקרים הבחינו שכל ירידה של אחוז אחד במדד מסת הגוף (BMI) נמצאת בקורלציה יורדת של 'גיל המוח' בתשעה חודשים. קצב הזדקנות המוח היה קשור לשינויים במדדים ביולוגיים אחרים, כגון ירידה בשומן הכבד וייצור של אנזימי כבד מסוימים. עלייה בשומן הכבד וייצור של אנזימי כבד הודגמו בעבר כמשפיעים לרעה על בריאות המוח למשל במחלת אלצהיימר.

החוקרים ציינו כי הממצאים מוגבלים בשל שיעור הגברים הגבוה בקרב המשתתפים והיעדר קבוצת ביקורת. בנוסף, המחקר לא בחן האם הירידה בגיל המוח השפיעה על הקוגניציה של המשתתפים.

פרופ' גליה אבידן מהמחלקה לפסיכולוגיה, מסרה: "התעודדנו לגלות שאפילו ירידה במשקל של 1% מספיקה כדי להשפיע על בריאות המוח ולהוביל לירידה של 9 חודשים בגיל המוח",

ד"ר גדעון לבקוב, לשעבר סטודנט לדוקטורט במחלקה למדעי הקוגניציה והמוח באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אמר: "המחקר שלנו מדגיש את החשיבות של אורח חיים בריא, כולל צריכה נמוכה יותר של מזון מעובד, ממתקים ומשקאות, בשמירה על בריאות המוח".

תגיות:הזדקנותמחקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה