כתבות מגזין

"אני בכוונה מעסיק במשרד שלי עובדים ללא ניסיון, זה בדיוק מה שמצמיח אותו"

מה הוביל את המתכנת עידו פורטל להעסיק במשרדו דווקא עובדים שלא עברו הכשרה מסודרת? איך הוא מצליח לייצר פתרונות יצירתיים לאתרים הפופולאריים ביותר ברשת, ומה הקשר שלו ושל שותפו אמיתי ואך לאתר הידברות?

עידו פורטל (צילום: ניר אריאלי)עידו פורטל (צילום: ניר אריאלי)
אא

במהלך החודשים האחרונים, עם עלייתו של אתר הידברות החדש לרשת, חוו המתכנתים עידו פורטל ואמיתי ואך את אחת התקופות המלחיצות ביותר בחייהם.

"אמנם היו לנו חודשים ארוכים כדי לתכנת את האתר ולעבוד עליו ביסודיות", מסביר עידו, "אבל הרגע שבו הוחלט לעלות היה פתאומי מאוד, וגם הובטח לגולשים תאריך שבו יעלה האתר החדש, כך שהיה אסור לנו לאכזב אותם".

כך מצאו את עצמם שני המתכנתים הגאונים האלו, כשהם יוצאים לעבודה מידי בוקר בשעה שש ונשארים שם עד שעות הלילה המאוחרות, רותמים את כל צוות משרדם לעבודה, ומקדישים לכך מאמצים אדירים. גם לאחר עלייתו של האתר עברו עליהם לילות וימים עמוסים, כשהם כרויים לתקן כל פרט ופרט וכל תווית או פסיק, לעתים בדברים הנראים מעל פני השטח, ולעתים בכאלו שנמצאים מאחורי הקלעים וידועים לחברי המערכת בלבד.

"אבל המאמץ היה שווה", מספר עידו, "שכן בסופו של דבר זו הייתה עליית האתר החלקה ביותר שחווינו אי פעם". את הדברים הוא אומר מתוך ניסיון של כ-17 שנה בהן הוא עוסק במקצוע, וכחלק מכך שהוא מלווה אתרים מובילים ופופולאריים מאוד.

בימים אלו, אחרי שהשניים יכולים סוף-סוף לקחת נשימה עמוקה (לפני הפרויקט הבא כמובן),הם מתפנים כדי לשתף במה שעבר עליהם, ולהעניק הצצה קלה אל משרד מתכנתים יצירתי ובלתי שגרתי בעליל.

 

מתכנתים בראש גדול

ייתכן מאוד שפגשתם את עידו פורטל בכובעו השני, כמוזיקאי המופיע על במות, מלחין ושר שירים, אך העבודה האמיתית שלו היא בעולם התכנות. "זה התחיל מכך שהיה לי מורה בכיתות ז'-ח' שזיהה את הפוטנציאל שלי ונתן לי ספר ללימוד היסודות הבסיסיים של עולם התכנות, מאז התפתחתי בקצב מהיר ביותר", הוא מספר, "למורה הזה אני חייב את הקריירה שלי, ואת העובדה שכבר בגיל 17 הקמתי חברה לתכנות. לאחרונה, אגב, הופעתי לפני קהל ופתאום גיליתי את אותו מורה יושב בקהל. עצרתי הכל ופשוט ביקשתי לנצל את ההזדמנות כדי להגיד לו תודה". 

זמן קצר לאחר שהקים עידו את חברת התכנות הוא התגייס, ולאחר סיום שירותו הצבאי שב לפעילות ביתר מרץ, כאשר בתוך זמן קצר הוא החל להעסיק תחתיו עובדים נוספים. "המשותף לכל העובדים שלנו הוא שכולם בשנות ה-20 המוקדמות לחייהם, אף אחד מהם לא למד תכנות באופן מסודר ועל פי הספר, כולם בוגרים של קורסים קצרים שאנחנו שלחנו אותם אליהם כדי להתמקצע. אבל למרות זאת כולם תותחי על, ממש מיוחדים במינם", מפרגן עידו.

"אני מאוד מאמין בגישה הזו", הוא מוסיף, "כי האנשים שעובדים אצלנו באים מתוך צניעות, הם מכוונים בדיוק לתחום המסוים שלשמו הגיעו, ולכן גם מחזיקים מעמד במשך זמן רב בתפקיד, מה שכמובן מהווה נכס גדול מאוד למשרד שלנו".

זה נשמע שאתה מנסה לייצר דרך קיצור. אתה חושב שזה באמת יעיל?

"זו לא דרך קיצור, אלא פשוט עבודה יעילה יותר", הוא מבהיר, "מה שקורה בשטח הוא שלעתים קרובות יש אנשים שעוברים שנים של לימוד והרבה מאוד קורסים, כך שבתיאוריה הם יודעים הרבה, אך יש להם אפס ניסיון, ואילו אצלי המצב הפוך בדיוק, כי העובדים שלי רוכשים מיד על ההתחלה המון ניסיון, ואת התיאוריה הם לומדים על הדרך, תוך כדי התנסות. זוהי הסיבה שבסופו של דבר הם מקצוענים אפילו יותר מעובדים שלומדים את ההייטק באופן מסודר, כי הם מסוגלים להתמודד גם עם דברים מחוץ לקופסה, והעיקר – הם מתאימים למשרד שהקמתי, כי כל הידע שרכשו היה דרכו".

אם מתכנת טוב לא זקוק לידע מוקדם, מה הוא כן צריך?

"מתכנת טוב צריך לאהוב את התחום, להימשך אליו ולראות אותו ממש כיצירה. לפעמים אנשים תוהים מה הקשר בין שני הכובעים שלי, כמוזיקאי וכמתכנת, ואני משיב להם ששניהם נוגעים לאמנות, וזו באמת התחושה שלי. אני לגמרי מאמין שמי שעוסק בתחום מתוך אהבה יוכל להתקדם המון, ומי שאין  לו משיכה, יתקשה לשבת במשך כל היום על הכיסא מול המחשב".

 

שגרה של עבודה

באופן כזה הכיר עידו את אמיתי ואך, מי שכיום משמש כשותף שלו בהנהלת המשרד. "השתחררתי מהצבא ב-2019", מספר ואך, "והתלבטתי מאוד לגבי בחירת מקצוע. מכיוון שההייטק משך אותי והכרתי את עידו כאחד שמתעסק בתחום, החלטתי לפנות אליו ולהתייעץ. עידו שלח אותי לקורס אינטרנטי ואחר כך התמחיתי אצלו במשרד במשך כמה חודשים, עד שלמדתי את רזי המקצוע. כך המשכנו לקדם יחד פרויקטים גדולים ולפני כשנה הפכנו לשותפים. בינתיים גם החברה שלנו התרחבה וצירפנו עובדים נוספים".

איך נראה יום עבודה שלכם?

אמיתי: "אנחנו מגיעים מיד בבוקר, כך שבשעה 9:00 כל העובדים כבר במשרד. יש לנו תוכנה שמרכזת את המשימות של הלקוחות שלנו, ואנחנו עובדים לפיה, כאשר אני מנהל את העובדים ומחלק לכל אחד את המשימות שלו לאותו יום. יש בצוות שלנו כאלו שטובים יותר בעיצוב, יש שטובים בכתיבת תוכנה ויש שמתאימים לתפקידים אחרים. כל אחד מקבל מה שמתאים לו, והאווירה מאוד טובה.

"במקביל לעבודת הצוות, עידו ואני מתעסקים בפרויקטים החשובים במיוחד שאנו לוקחים תחת חסותנו, לפעמים לבד ולפעמים במקביל. אתר הידברות החדש למשל הוא פרי עבודה שלי ושל עידו במשותף".

אתם עוסקים גם בתכנים של האתר, או מהווים רק את "המוח שמאחורי הקלעים"?

"השאלה הזו מצחיקה אותי", משיב אמיתי, "כי אין אפשרות אמיתית להתעסק בעיצוב ובתכנון בלי לעסוק בתכנים. כולנו מוצאים את עצמנו תוך כדי עבודה נחשפים לתכנים של האתרים שאנחנו מתכנתים, קוראים בהם ומאזינים להם כל הזמן ברקע. כשיש כתבה מעניינת היא גם עולה לדיון אצלנו במשרד".  

"אני תמיד מבקש מהעובדים שלי להציץ מידי פעם בתכנים כדי שיוכלו לחיות את האתר, ובהתאם לרוח הדברים לדעת לתכנת אותו", מבהיר גם עידו, "באופן אישי הגעתי לבית הידברות כמה וכמה פעמים, רק כדי להתרשם ולנשום את האווירה במקום. אני מאמין שמי שמגיע מתוך הבנה וידע, תמיד יפעל טוב יותר בשטח וידע להתאים את עצמו לאווירה ולסגנון".

 

הידברות מאז ולעולם

ההיכרות הראשונה של עידו עם הידברות הייתה לפני קרוב לעשור, כאשר הוא ביצע פרויקט חד פעמי של הקמת אתר פנימי לארגון, ובעקבות כך הוא התבקש לתכנת גם את האתר הגדול והרשמי. עד אז היה קיים אתר, אך הוא ישב על מערכת ישנה מאוד, היה קורס כמה פעמים ביום ולא תפקד כפי שנדרש מאתר יהדות בכזה סדר גודל.

"דודו כהן, עורך האתר, פנה אליי וביקש שאקים את האתר החדש", מספר עידו. "ובאמת, הצלחתי לייצר אתר שבזמנו נחשב לחדשני מאוד, בעל מבנה צבעוני שהצליח לפנות לקהלים רבים ומגוונים. באותו זמן גם הייתה ההיכרות הראשונית שלי עם חיים בניסטי, מעצב האתרים שבנה את הקונספט הוויזואלי של האתר. עד היום אנחנו עובדים מתוך שיתוף פעולה, כאשר הוא הוגה רעיונות ומבקש ממני לייצר ולתכנן את מה שצריך".

ומדוע התעורר כעת צורך באתר חדש?

"עולם המדיה עבר שינוי משמעותי מאוד בשנים האחרונות, והיה צורך להתאים לכך את מבנה האתר. הכוונה היא גם להתאמה חיצונית המתבטאת בנראות של האתר, כי כפי שניתן לראות – האתר החדש פחות מקובע, והרבה יותר נעים לגלישה. בנוסף, שדרגנו גם את הטכנולוגיות שמציע האתר, כאשר ניתן לשתף כיום כל כתבה בכל הפלטפורמות הרלוונטיות. עבדנו גם על אפליקציה חדשה, וכן השקענו בהפיכת האתר למהיר מאוד. בדורנו זוהי נקודה חשובה ביותר, כיוון שלגולשים אין הרבה סבלנות ואם עליהם להמתין שנייה נוספת עד שהעמוד עולה, הם עלולים לאבד את הסבלנות".

וכמובן שיש את עניין האופנה. עידו מציין כי כמו בכל תחום אחר, גם בעולם עיצוב האתרים יש אופנה ששולטת וחשוב להיות מותאמים אליה. "כמובן שייתכן שהיא תשתנה בהמשך, ואכן יכול להיות שבעוד שנה או שנתיים נדרש לעשות שוב ריענון", הוא מעיר.

אם למישהו נראית הקמת אתר חדש כמו עניין של מה בכך, מבהיר אמיתי שהפרויקט מורכב יותר מכפי שניתן לדמיין. "בפרט שבמהלך העבודה צצו כל מיני אתגרים לא צפויים", הוא משתף. "כך למשל התבקשנו להקים במקביל לאתר גם מערכת לשליחת הודעות לאלפי אנשים שמבקשים עדכונים על בסיס של כמה וכמה פעמים ביום. זה לא קשור באופן ישיר לתכנות האתר, ולכן זה אתגר אותנו מאוד, אבל אחרי שהשקענו מחשבה ומאמץ, הצלחנו לייצר מערכת מהירה ואיכותית שמספקת מוצר מדהים ברוך ה', וזוהי רק דוגמה, כי הקמת האתר הייתה מלאה במשימות ובאתגרים".

ומאיפה אתם שואבים את כל הידע על הדברים האלו?

"זה מתחיל מכך שכאשר לקוחות שואלים אותנו: 'האם אפשרי לעשות כך וכך?' התשובה המיידית שלנו היא 'כן', כי המוטו החד משמעי הוא ש'אצלנו הכל אפשרי'. זו גם הסיבה, אגב, שאנחנו לא בונים אתרי תדמית, כי להקמת אתרים כאלו אפשר לפנות לחברות ייעודיות שיעשו זאת טוב מאתנו. אנחנו כאן בשביל הדברים המסובכים באמת, לכן אנחנו מקבלים לפעמים בקשות שנשמעות הכי הזויות ומשתדלים ליישם.

"אנחנו משתמשים הרבה בגוגל, מתוך הנחה שכל שאלה שעולה אצלנו, עלתה אי פעם ברחבי הרשת, וממש חופרים באתרים כדי לחפש תשובות", מבהיר עידו, "ואם אין תשובות אז אנחנו יוזמים דרכים עוקפות ויצירתיות כדי למצוא פתרונות. עד היום אני לא זוכר שהרמנו אי פעם ידיים, וגם כשהתקשינו ולא מצאנו, היינו לומדים עוד קצת, ומצליחים".

לסיום הוא לא מתאפק ומוסיף ברגשנות חריגה אצל אנשי מחשבים: "אני מחובר לכל הפרויקטים שעוברים במשרדנו, אבל להידברות אני מרגיש חיבור מיוחד. זו לא רק ההצלחה הגדולה של האתר, אלא גם השליחות שיש בו. בכל פעם שאני עובד ומתאמץ, אני מזכיר לעצמי שייתכן שבזכותי יגיע עוד טוב לעולם, וזה נותן הרבה כוח".

תגיות:עידו פורטלתכנותאמיתי ואך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה