כתבות מגזין

רב בית הספר שיזם פודקאסטים לילדים: "פשוט קפצתי למים"

"למה שהמורה לא יקליט את עצמו כשהוא מספר סיפורים?" שאל אחד התלמידים את אלנתן (בראלי), ומאז הפכה השאלה לפודקאסט פופולארי שכולל יותר מ-100 פרקים המופנים כולם לילדים. בשיחה מרתקת מספר אלנתן על הפרויקט ומעניק מבט אל מאחורי הקלעים

אא

מי שהזדמן לו להאזין פעם לתוכניות הפודקאסט 'מעשה ונשמע', ושמע את קולו המרתק והסוחף של אלנתן (בראלי), בוודאי שיער שמדובר בשחקן מוכשר שממחיז את הדמויות, נכנס לעמקי העלילה, ומרתק את הילדים, אלא שמסתבר שהדברים שונים לגמרי.

אלנתן מעולם לא למד משחק, אמנם הוא אהב תמיד "לספר סיפורים", אך לא חשב לראות את עצמו במקום הזה. למעשה, הוא בכלל איש חינוך שבמשך שנים חינך תלמידים וכיום הוא רב בית ספר בבית הספר בסוסיא.

את הרעיון להנפקת סדרת הפודקאסטים הייחודית, שפונה לילדים ולאחרונה ציינה את הגעתה לפרק ה-100, הוא הגה לפני מספר שנים, ומאז הדברים פשוט התנהלו מאליהם.

 

מנהל, מחנך, קריין

על השאלה איך הכל התחיל, מספר אלנתן: "בתקופה שאחרי הצבא הקפדתי לשמור על כושר ולצאת לריצות. חיפשתי תוכן מעניין שאוכל לשמוע במהלך הפעילות, ניסיתי להאזין לשיעורי תורה, אך היה לי קשה להתרכז תוך כדי ריצה, שמעתי הרצאות וקצת שירים, אבל שום דבר לא התחבר לי טוב. החומר היה כבד מידי ופחות התאים. לפני כמה שנים הזדמן לי לשוחח עם אחי, איש מחשבים בהכשרתו, והוא סיפר לי: 'יש דבר חדש שקוראים לו פודקאסט, שמעת עליו?' התשובה שלי הייתה שלילית, אך ברגע שהוא שלח לי קישור והתנסיתי, חשתי חיבור מן הרגע הראשון".

מאז אותו יום הוא התחיל להאזין בקביעות לפודקאסטים שונים, לא מתוך רצון של ליצור, אלא פשוט מתוך הנאה. "הייתי שומע בקביעות פרקים בנושאים שעניינו אותי כמו היסטוריה וכלכלה, מאוד נהניתי מכך", הוא מספר.

באותה תקופה עבד אלנתן כמחנך כיתה בבית ספר בסוסיא, ובאחד הימים ניגש אליו תלמיד שאמר לו בתמימות: "המורה מספר סיפורים כל כך יפים, אולי תקליט את עצמך?" אלנתן מציין את הדברים האלו בחיוך. "בעצמי אני לא יודע מאיפה עלה הרעיון בדעתו של הילד, אבל אני התחברתי אליו מיד. כי הוא צדק, תמיד אהבתי סיפורים, והם שימשו עבורי כלי משמעותי בהוראה. עד היום אני משתמש בהם לעתים קרובות. חשבתי שזה דווקא נשמע מעניין ואולי כדאי לקפוץ למים ולהוציא את מה שעד אז כמעט לא הוכר - פודקאסט מותאם לילדים".

גם אתם יכולים להאזין לאלנתן. סיפורי "מעשה ונשמע" המושקעים והמרגשים מחכים לכם להאזנה. לחצו כאן לפרק הראשון ובואו לעוף עם הדמיון. הצטרפו לעולם הילדים בעלות של 10 ₪ לחודש הראשון וקבלו כניסה מלאה לכל התכנים השווים! לחצו כאן להצטרפות.

השלב הבא כבר היה באולפן הקלטות מקצועי, בו הכין אלנתן שני סיפורים מוקלטים והתוצאה הייתה מוצלחת, אך עדיין לא מקצועית מספיק. "ידעתי שכדי להבין מה בדיוק אני מחפש אזדקק להרבה ניסויים וחזרות, לכן החלטתי לרכוש בעצמי את ציוד ההקלטה. אחי עמיעד, שכפי שהזכרתי הוא איש מחשבים, לקח על עצמו את כל הצד הטכני של בניית האתר והשרתים ויצאנו לדרך".

אלנתן מדגיש כי באותה עת הוא לרגע לא חשב על הנושא הכלכלי. "פשוט האמנתי שזהו דבר נכון, שגם ילדים זקוקים לפודקאסטים עם תוכן ערכי שמתאים להם ולרמתם".

עולם המדיה של היום עשיר ומגוון, למה שילדים יקשיבו לפודקאסט בזמן שהם יכולים לצפות בסרט שיספק להם גם חוויה ויזואלית?

"בדיוק זה העניין, כי אמנם יש משפחות רבות שמאפשרות לילדיהן להשתמש באינטרנט ולצפות בסרטים ובתכנים שונים, אך גם כשהם מוגנים ומבוקרים, כולנו מבינים שהעסקה הזו גובה מחירים. נוצר מצב שבו במקום לראות את הילדים שלך ולשוחח איתם, אתה רואה אותם כל היום מול המסכים, וגם אם התוכן עצמו לא גרוע, התעסוקה הזו אינה מועילה. כאיש חינוך אני שם לב שלילדים שמרבים לצפות יש חוסר יכולת לדמיין דברים שאינם ויזואליים, להבין דברים מופשטים. ברור שההשפעות קשות.

"לכן אני רואה ערך גדול מאוד בלייצר פתרונות, וגם אם אין זה במענה מושלם וחד משמעי, הם בוודאי יכולים לתרום המון. כך הצבתי מול עיניי את המטרה: לייצר כמה שיותר פרקים של תוכניות פודקאסט שמצד אחד יהיה בהם תוכן עדכני וצעיר התואם לרצונם של הילדים, ומן הצד האחר ההורה ידע שהוא יכול להשמיע אותו לילד בלי שום חשש.

"כך למשל בבית הפרטי שלי הילדים יודעים שאנו מרשים להם לצפות במחשב אך ורק בזמנים מוגדרים, וגם אז הם יכולים לבחור סרט מתוך סל מצומצם מאוד, אבל פודקאסטים הם שומעים המון, וזהו בהחלט אחד העיסוקים הקבועים שלהם".

מבוגרים מקשיבים לפודקאסט בזמני נהיגה או פעילות ספורט וכדומה, ומתי לילד יהיו הזדמנויות להאזין?

"זה תלוי בהרגלים של הילדים וברצון של ההורים. כמובן שזמני נסיעות יכולים להיות מעולים להאזנה גם לילדים, אך גם זמנים של אחר צהריים משפחתי רגוע, כשהילדים למשל מציירים או משחקים ובינתיים מאזינים, וכמובן לפני השינה. אני חושב שרוב ההורים של היום זוכרים את עצמם כילדים שהיו מקשיבים לקלטות טייפ לפני שהלכו לישון, וזה בדיוק מה שאני בא להציע. סיפורים שעוזרים לילד להיכנס אל תוך עולם השינה, ומעניקים לו זמן קצר של רוגע לפני שנרדם".

ומה האורך של כל אחד מהפרקים?

"הממוצע של כל פרק הוא בערך רבע שעה, אם כי יש פרקים מעט יותר ארוכים או קצרים. אני משתדל לפרסם פרק חדש אחת לשבועיים ומשמח אותי לראות שיש ילדים שעוקבים אחרינו לאורך התקופה, מלווים אותנו גם כעת, אחרי שעברנו את הפרק ה-100".

 

מחכים לפרק החדש

נראה כי ליצירתיות של אלנתן אין גבול, שכן כששואלים אותו על התוכן של הסיפורים, הוא מסביר: "בתחילה לקחתי סיפורי חז"ל, סיפורי עמים ומשלים מפורסמים שעיבדתי והתאמתי אותם לילדים, הוספתי שמות לדמויות ותיאורים כדי שיהיה צבעוני, מותאם ומעניין.

"בהמשך יצרתי שיתוף פעולה עם סופר הילדים והנוער חיים אקשטיין, ידעתי שיש לו סדרות נוער מרתקות וערכיות לילדים, והרגשתי שהוא יוכל לייצר עבורנו סיפורים גם לתוכניות הפודקאסט. מאז הוא כותב לי את הסיפורים, ללא כל תגמול ובהתנדבות מלאה. מאז שאקשטיין נכנס לתחום התחלנו לפרסם גם סיפורים בהמשכים, שבכל אחד מהם יש סדרת פרקים. אני שומע לאחר מכן מילדים שהם ממש מצפים בכיליון עיניים לפרק הבא".

אלנתן גם מדגיש כי הוא משתדל יחד עם אקשטיין לשים את הדגש על חומרים איכותיים, נקיים ובעלי מסרים לחיים. "המסרים שלנו אינם ישירים, כי אנחנו לא חושבים שזו הדרך, אך יש הרבה מאוד מסרים עקיפים שמובלעים בסיפורים, כמו למשל ילדים שמדברים בכבוד להוריהם, תפילות, וכדומה".

יש לך הערכה לגבי גיל הילדים שמקשיבים לתוכניות?

"מלכתחילה אנחנו מייעדים את הפרקים לגילי גן חובה עד כיתות ה'-ו', אבל אנחנו שומעים לא פעם גם על מבוגרים שמקשיבים לתוכניות, אפילו היו סבתות ששלחו תגובות כדי להודות, וכמובן באופן קבוע יש את הילדים שיוצרים קשר רק כדי לברר 'מה היה בסוף הסיפור'".

מקרה מרגש במיוחד זכור לו מאישה שהתקשרה וסיפרה על כך שבעלה חלה בסרטן, ואחד הדברים הקשים ביותר עבור ילדיה היה בכך שהם הורגלו לסיפורים של האבא בכל ערב לפני השינה, ופתאום הכל הפסיק. אותה אם סיפרה שמרגע שגילתה את תוכניות הפודקאסט היא משמיעה אותן לילדים. זה אומנם לא כמו אבא, אך לפחות יש להם את התחושה שהשגרה נמשכת, ושהסיפור היומי ממשיך להתקיים.

בתקופה האחרונה החליט אלנתן לקחת את הפודקאסטים צעד קדימה, כאשר הוא התחיל להעביר סדנאות ליצירת פודקאסטים. "הסדנאות מיועדות לילדים, בעיקר לכאלו שמכירים תוכניות פודקאסט, ורוצים לדעת איך נראה מאחורי הקלעים שלהן. אני מביא לסדנאות ציוד של הקלטה, חושף סודות מהחדר, מסביר איך בוחרים רעיון ואיך ממחיזים ומקריינים את הדמויות, נותן עוד הרבה טיפים מעניינים לילדים שאוהבים ליצור, וכמובן שלסיום אנו מקליטים יחד פודקאסט".

ויש גם את הפן האישי בעניין: "כבר התרגלתי לכך שאני הולך ברחוב וקורה לפעמים שברגע שאני פותח את הפה, ילדים עוצרים אותי בהתרגשות: 'זה אתה מהפודקאסט?' אלו ילדים הנמנים ממש על כל המגזרים ומכל רחבי הארץ, זה ממחיש לי את גודל ההשפעה ומרגש אותי מאוד".

גם אתם יכולים להאזין לאלנתן. סיפורי "מעשה ונשמע" המושקעים והמרגשים מחכים לכם להאזנה. לחצו כאן לפרק הראשון ובואו לעוף עם הדמיון. הצטרפו לעולם הילדים בעלות של 10 ₪ לחודש הראשון וקבלו כניסה מלאה לכל התכנים השווים! לחצו כאן להצטרפות.

תגיות:ילדיםפודקאסטיםמעשה ונשמע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה