כתבות מגזין

המדען שגילה את "הפיזיקה האלוקית": "זה טלטל אותי והחזיר אותי בתשובה"

ד"ר יונתן בנטובאיש גילה את תאוריית ה'פיזיקה האלוקית' שמחוללת מהפכה גדולה במדע, יש הטוענים בסדר גודל של המהפכה של תורת היחסות של איינשטיין מלפני מאה שנים. בשיחה מרתקת הוא חושף את עקרונותיה, ואת הדרך בה היא השפיעה על חייו האישיים וקירבה אותו לבורא

אא

זה היה בקורס מתקדם למדעי המוח, שנלמד באחת מן האוניברסיטאות הפרטיות היוקרתיות ביותר בארה"ב בקליפורניה. יהונתן בנטובאיש השתתף בו כחלק מלימודי הדוקטורט שלו והמרצה בחרה לפתוח את השיעור בכמה  משפטי מחץ: "פעם חשבנו שיש דבר שנקרא 'נשמה', אבל היום אנחנו יודעים שאין", היא אמרה לתלמידיה. "פעם חשבנו שיש מחשבות ורגשות, אך היום אנחנו יודעים שאין". דממה שררה בכיתה, כשהיא סיכמה: " אז מה יש? רק פעילות חשמלית וכימית במוח".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

למרות שבנטובאיש היה אז בתחילת דרכו בדוקטורט, והמרצה הנכבדה הוציאה זה מכבר פרופסורה, הוא לא יכול היה לסבול זאת. "נעמדתי וטענתי שגם בלי להתייחס לנושא הנשמה, בוודאי שיש לאדם מחשבות, רגשות ורצונות. לא רק בעבר חשו כך, אלא גם כיום אי אפשר להתעלם מכך שהדברים האלו קיימים, ולא הכל חומר" הוא מספר. המרצה, לדבריו, לא התרשמה במיוחד, אך בנטובאיש כבר ידע באופן אישי שהוא יהיה זה שיחקור וינסה להבין איך באמת מתנהל המוח שלנו, ומהו המקום של הכוח העליון בכל ההרכב הזה.

 

ההוכחה: יש כוח עליון

כשבנטובאיש מספר על עצמו הוא מבקש לחזור לשנות ילדותו: "גדלתי בבית מסורתי, במשפחה בה תמיד העריכו לימודים ומדע, וזה לא במקרה. כי המשפחה שלי על כל שורשיה ידועה מאוד בתחומים אלו, סבא רבה שלי הוא הרופא הידוע הלל יפה שעל שמו קרוי בית הרפואה, וסבי מן הצד השני הוא יוסף בנטואיץ' שהיה מנהל בית הספר הריאלי בחיפה וזכה בפרס ישראל למפעל חיים בשדה החינוך. אחותו תלמה ילין, מהמוזיקאיות הידועות במדינה, אבי, פרופסור צבי בנטואיץ' הינו רופא פנימי בכיר, ואמי עליה השלום הייתה רופאה דיאטנית שטיפלה בהרבה אנשים".

ובכל זאת, בנטובאיש מציין כי היו דברים מסוימים בביתו שחיברו אותו לתורה ומסורת, כמו למשל תפילת קבלת שבת אצל סבא יוסף, והוא עדיין זוכר בערגה את קולו של סבו מתנגן ב"לכה דודי" ואת סעודות השבת המשפחתיות. אגב, סבא רבה שלו, אביו של סבא יוסף, צבי הרברט בנטובאיש  היה יהודי שומר תורה ומצוות גאה שחי בלונדון, טרם עלייתו לארץ בערוב ימיו, והיה ככל הנראה מצאצאיו של הבעל שם טוב הקדוש.

כילד התגורר בנטובאיש במגוון רחב של שכונות ומקומות, חלקם בארץ וחלקם בחו"ל, אך את רוב שנות ילדותו העביר בעיר רחובות, שם גם למד בשנות בית הספר. "התגייסתי לצבא והייתי קצין בשריון" הוא מספר, "בהמשך למדתי מדעי ההתנהגות במסגרת תכנית למצטיינים בבאר שבע, כשאני עוסק בעיקר בפסיכולוגיה וחקר המוח. לאחר מכן עברתי לארה"ב לצורך לימודי הדוקטורט באחת מעשר האוניברסיטאות הפרטיות המובילות בארה"ב ואת מחקר הפוסט דוקטורט ערכתי באחד ממכוני המחקר המובילים בארה"ב בניו יורק בו למדו שישה מזוכי פרסי נובל.  בעבודות שעשיתי התמקדתי בתחומים שליוו אותי כל הזמן – הצד המחקרי של הפסיכולוגיה והמוח".

במקביל לכך הוא גם עסק בתחום מרתק במיוחד של הפיזיקה התיאורטית שצמח דווקא מתוך המחקרים המעמיקים שלו בתחום מדעי המוח - זוהי תאוריית ה'פיזיקה האלוקית' שמחוללת מהפכה גדולה במדע כיום, יש הטוענים בסדר גודל של המהפכה של תורת היחסות של איינשטיין מלפני מאה שנים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
.

למה הכוונה?

בנטובאיש מנסה לפשט את הרעיון: "במסגרת המחקרים שעשיתי במדעי המוח גיליתי את קיומו של 'עיקרון הדואליות' המצביע על כך שהמוח לא פועל רק בצורה חומרנית כפי שסברה הגישה המדעית הישנה יותר שסברה כי כל מה שקורה בעולם נובע מסיבה ותוצאה חומריים אקראיים. כך למשל על פי אותה גישה ישנה מקובל היה לטעון למשל ש'האדם חולה בדיכאון כיון שחסר לו כימיקל במוח.' כלומר, הסיבה שאדם מסוים חולה בדיכאון נובעת אך ורק מגורמים סביבתיים וחומרניים במוחו, ללא הותרת מקום לנפש רוח וגורמים יותר גבוהים. כשעבדתי על הפוסט דוקטורט שלי, הצלחתי להוכיח שאין כאן אקראיות והמוח לא מתנהל על פי סיבה ותוצאה של גורמים חומרניים בלבד. אם דיברנו על דיכאון למשל, אז זה לא שהאדם חולה בדיכאון כי חסר לו כימיקל מסוים במוח, אלא זה נובע מכך שהוא חווה משהו בנפש או שצורת החשיבה שלו דורשת תיקון, וכדומה". 

איך מוכיחים כזה דבר?

"ישנה תופעה מוכרת במדעי המוח כאשר חוקרים בודקים את החוקים ה'פסיכופיזיים', כשהם שואלים איזה יחס קיים בין עצמת הגירוי שאתה מגרה את המוח לבין האופן שזה משפיע עליך כדי שתשים לב לשינוי זה. כך למשל הם בודקים מהי עוצמת הגירוי שאתה צריך לגרות בו מוח של אדם שנכנס לחדר חשוך כדי שהוא ישים לב לכך שנדלק האור. החוקרים בודקים את היחס בין הגירוי הפיזי לעיבוד תפיסת המוח.

"אני הצלחתי להראות שלפי החוקים הפסיכופיזיים המוח לא מתנהל רק על ידי סיבה ותוצאה הנעשים בתוכו, אלא יש גם משהו נוסף שנמצא מחוץ למוח. זוהי הנשמה, החלק הרוחני. כמובן שמדובר כאן בהסבר מעמיק ומבוסס מאוד שבהרצאותיי המקצועיות אני מרחיב עליו במשך שעות. הוא גם יפורסם בספר 'הפיזיקה האלוקית' שכתבתי שהודפס באלפי עותקים בעולם, ובקרוב יתפרסם בארץ בשפה העברית".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

הדברים נשמעים מאוד תיאורטיים. תוכל לפשט לנו אותם?

"בבקשה. אתן לך דוגמא שכתבתי בספר: בואו ננסה לדמיין שמגיע לעולם חייזר שאינו מבין דבר לגבי האופן שבו מתנהלים הדברים בכדור הארץ. הוא נכנס למכונית ורואה אותה נוסעת, אך הוא אינו רואה את הנהג. בעקבות כך, כשהוא מנסה להבין איך פועלת המכונית, הוא בטוח שהמפתח הוא שעושה את העבודה. ברור לנו שנעשתה כאן שגיאה יסודית מאוד, כיוון שמי ששולט במכונית הוא הנהג, שאותו החייזר אינו יכול משום מה לראות, ולא המפתח. זה בדיוק מה שקורה גם במחקרים שנעשים בדורנו, שמניחים כאילו המוח מתנהל באופן מקרי על ידי סיבה ותוצאה של גירויים חיצוניים ופעילות חומרנית, כשלאימתו של דבר מי שמנהל את המוח היא הנשמה של האדם  המפוקחת על ידי כוח עליון".

אבל למה חשוב לך להוכיח שהדברים פועלים אחרת? למה זה משמעותי מבחינה מחקרית?

"הבעיה בגישה המדעית הישנה היא בעיקר בכך שהיא מניחה שכל העולם מתנהל על פי סיבה ותוצאה אקראיים: כך למשל התפיסה המדעית הישנה מניחה שהעולם כולו נוצר ממפץ גרעיני גדול אקראי. אבל אם הכל מתנהל רק על ידי סיבה ותוצאה אקראיים חומרניים, כולל ההתנהלות של המוח האנושי, איזו יכולת  יש לנו כבני אדם לבחור בטוב? לכאורה  על פי התפיסה המדעית הישנה הזאת אין לנו יכולת לבחור או לשלוט בהחלטות והפעולות שלנו,  כיוון שכל פעולותינו והחלטותינו מנוהלות לכאורה אך ורק על ידי פעולות כימיות במוח".

בנטובאיש מדגיש כי על פי התפיסה המדעית חדשה של ה"פיזיקה האלוקית", העולם כולו וכן המוח האנושי מנוהלים על ידי אותה השגחה עליונה ולכן העולם כולו מובל על ידי אותו השגחה עליונה מוסרית וטובה למצב מתוקן, טוב ושלם יותר, ולנו כבני אדם ישנה את היכולת לבחור בטוב ולחיות חיים של משמעות ובחירה מוסרית.

 

תגלית בספר התניא

כתוצאה מהעיסוק הרב סביב נושא הכוח העליון והשפעתו על בני האדם, הרגיש בנטובאיש שגם חייו האישיים מתחילים להשתנות. "באחת השבתות", הוא מספר, "קצת אחרי שנולד הבן השני שלנו, התארחנו אצל שליח חב"ד באזור בו התגוררנו בניו יורק, והתפתחה סביב השולחן שיחה מעמיקה מאוד בה סיפרתי על המחקרים והגילויים שלי.

"בשונה מאנשים רבים שאינם יורדים עד עומקם של הדברים, השליח הפתיע אותי כשהוא הבין כל חישוב והסבר, ולבסוף גם ציין דברים שגיבו את הגילויים המרעישים האלו של ה"פיזיקה האלוקית". כשתמהתי מהיכן הידע הרב שלו, הוא אמר לי: 'כל הדברים האלו שאתה מדבר עליהם ב"פיזיקה האלוקית" כתובים בספר התניא הקדוש'. לאחר מכן הוא הושיב אותי לידו והראה לי דברים שמופיעים בתניא שממש הפעימו אותי והשלימו לי את הפרטים שחסרו לי בכל עבודת המחקר המדעית שלי. באותו רגע הכתה בי תדהמה משנת חיים: 'כיצד ייתכן שיושבים צדיקים כמו הבעל שם טוב ובעל התניא לפני 300 שנים ומבינים דברים עמוקים עוד הרבה לפני התפתחות המדע המתוחכם של היום? כנראה שיש חכמה ואמת נצחיות בתורה הקדושה ובחסידות'. אם כך הדבר, הבנתי שעליי ללמוד ולחקור לעומק את היהדות והחסידות וגיליתי אוצרות אדירים דרך לימוד קבוע של ספר התניא הקדוש. כך התקרבתי לחסידות חב"ד ולשמירת תורה ומצוות".  

זו הייתה נקודת המפנה הגדולה בחייו, שהובילה לכך שכיום הוא נחשב לאחד המדענים המובילים בעולם בתחומי חקר המוח והפיזיקה התאורטית אך יחד עם זאת הוא גם חסיד חב"ד, מתגורר בכפר חב"ד, ומוצא דמיון מופלא בין גילוייו המדעיים הפורצי דרך של ה"פיזיקה האלוקית" הנחשבת לתפיסה המדעית החדשה של המאה הנוכחית לבין האמת הנצחית שמופיעה בחסידות וביהדות.

עד כה פרסם בנטובאיש למעלה ממאה מאמרים בנושא 'הפיזיקה האלוקית' והוא מוזמן לפתוח כנסים בינלאומיים מדעיים כאשר הוא מרצה על הפיזיקה האלוקית החדשה. בסוף החודש הקרוב הוא צפוי לשאת דברים בהרצאת פתיחה לכינוס הבינלאומי השישי לאסטרונומיה, אסטרופיזיקה ומדע החלל שיתקיים בבודפשט הונגריה.

"התיאוריה של הפיזיקה האלוקית, הצליחה לראשונה במדע לאחד בין תורת היחסות ובין מכניקת הקוונטים, ובין ארבעת המאפיינים הבסיסיים של זמן, מרחב מאסה ואנרגיה", הוא מספר, "ובנוסף, היא הציגה מודל של עולם חדש ומתוקן שמונהג על ידי עקרון העל שהוא הקב"ה".

לא מקשה עליך שיש מקומות במדע, בהם כביכול יש סתירה עם היהדות?

"זה לא מקשה עליי, אלא  להיפך, דווקא כשאני נתקל בנושאים שבהם לכאורה מתעוררת כזו סתירה, אני מגלה לעתים קרובות שאפשר להתעמק עוד ועוד בנושא הספציפי הזה, ולגלות את האמת הנצחית של התורה אשר בסופו של דבר מאירה גם את עיניי המדע. מבחינתי להיות מדען ירא שמים זאת זכות גדולה. יש לי את הזכות לחולל את מהפיכת הפיזיקה האלוקית אשר גילוייה של הפיזיקה האלוקית נותן תקווה ומשמעות עמוקים לחיים שלנו כבני אדם וכיהודים".

בנטובאיש סבור כי המהפכה שמחוללת הפיזיקה האלוקית הינה מאוד משמעותית ורלבנטית לכלל האנושות ולכן השאיפה שלו היא להפיץ אותה  בכל רחבי העולם, כפי שהוא אכן זוכה לעשות, כולל גם לאלו שאינם יהודים. "מסופר על הבעל שם טוב שהייתה לו 'עליית הנשמה' והוא עלה עד שהגיע ל"היכלו של משיח", שם שאל את המשיח: 'מתי אדוני מגיע?', ונאמר לו: 'לכשיפוצו מעיינותיך חוצה'. כלומר, כשפנימיות התורה תצא ותשפיע על כלל עם ישראל ואפילו תגיע לגויים, אז יואר העולם באור הגאולה. זה חלק מהשליחות שלי בעולם. הלוואי שאזכה לממש אותה". 

תגיות:פיזיקההפיזיקה האלוקיתד"ר יונתן בנטובאיש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה