חדשות בארץ

הפיגוע הקטלני בגבול | מצרים מבהירה: המחבל פעל באופן עצמאי

חקירת הפיגוע עדיין נמשכת, והמחדלים הרבים נבדקים: מדוע חדירת המחבל דרך פתח החירום לא זוהתה, מדוע לא נבדק הקשר עם הלוחמים בכל שעה, ועוד

  • ט"ז סיון התשפ"ג
(צילום: דודו גרינשפן / פלאש 90)(צילום: דודו גרינשפן / פלאש 90)
אא

מצרים הבהירה לישראל כי המחבל, שרצח את שלושת לוחמי צה"ל בשבת האחרונה סמוך לגבול, פעל על דעת עצמו - כך דווח אמש (ראשון) בכאן 11. ישראל צפויה להחזיר בקרוב את הגופה לידי המצרים.

לאחר הפיגוע שוחח הרמטכ"ל הרצי הלוי עם עמיתו המצרי ושמע ממנו על רצון לשמור על גבול שקט, רצון המשותף גם לישראל, וכן שמע ממנו על מידע שנאסף בצד המצרי. גם שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה המצרי, רב-אלוף מוחמד אחמד זכי, שוחחו בעקבות פיגוע הירי הקשה. השר גלנט הביע את הערכתו למחויבות שר ההגנה המצרי לחקירה משותפת של פרטי האירוע החמור, והדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה בחקירת הפיגוע למניעת מקרים נוספים בעתיד.

שר הביטחון גלנט אמר לשר ההגנה המצרי כי מערכת היחסים בין ישראל למצרים חשובה מאוד לשתי המדינות, וכי על שני הצדדים לוודא שהאירוע הקשה לא יפגע במערכת היחסים הביטחוניים הטובה בין המדינות.

לאחר הפיגוע הורה הרמטכ"ל כי התחקיר המבצעי בעקבות הפיגוע יוצג תוך שבוע ימים על ידי מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, ומפקד אוגדה 80, תא״ל איציק כהן.

מחדלים רבים עולים מפרטי האירוע. ראשית, הקשר האחרון עם שני הלוחמים בעמדה היה בסביבות השעה 04:15 לפנות בוקר. רק כעבור חמש שעות, סביב השעה 09:00 בבוקר, לאחר שלא נוצר איתם קשר - מפקדת המחלקה מצאה אותם ירויים למוות והוכרז על חדירת מחבלים. מסוקי הקרב שהוזעקו כדי לסייע במרדף איחרו להגיע.

במהלך הסריקות אחר המחבל, הרחפן הצ"הלי זיהה את המחבל - קילומטר וחצי בעומק ישראל, שם הוא חוסל בסופה של היתקלות, במהלכה הצליח להרוג לוחם נוסף. מן התחקיר הראשוני עולה כי צה"ל היה בעליונות מול המחבל - אך הוא לא חוסל מהאוויר, כאמור, בין היתר בשל האיחור בהגעת המסוקים, ולמרות שהיה תחת תצפית של הרחפן, הוא לא חוסל, מה שעיד על כשל בהתנהלות הכוחות.

בין היתר בודקים בצה"ל למה חדירת המחבל דרך פתח החירום לא זוהתה, מדוע לא נבדק הקשר עם הלוחמים בכל שעה. כמו כן יבדקו את האיחור בהגעת המסוקים וההחלטה להסתער על המחבלים ללא חיפוי אווירי.

התחקיר הראשוני שהתבצע מצביע על כך שהמחבל תכנן את מעשיו מראש. הוא לא נכנס דרך פרצה בגדר וגם לא טיפס עליה, אלא נכנס דרך מעבר חירום שנועד למעבר של כוחות לצד המצרי של הגבול במקרה הצורך. הוא צעד כמה קילומטרים, עד שהגיע לנקודה שממנה חדר לשטח ישראל, וחתך בעזרת סכין שהיה ברשותו את האזיקונים במעבר. ברשותו של השוטר נמצא גם ספר קוראן.

המחבל הכיר את הגדר היטב מתוקף תפקידו כשומר גבול מצרי קבוע בגזרה, וידע בדיוק היכן נמצא צמד הלוחמים שבהם ירה תחילה. הוא אף הכין לעצמו מקום מסתור להמשך השהייה בשטח הישראלי, בעומק של קילומטר וחצי מזרחית לגדר, וסימן מערום סלעים עבור המטרה. תוך שהמחבל נעזר בטופוגרפיה ההררית של הגזרה, הכוללת קפלי קרקע ומצוקים רבים, הוא מימש את תוכניתו הרצחנית.

תגיות:פיגוע ירימצרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה