חדשות בארץ

הצעת החוק לאסור הנפת דגל פלסטין באוניברסיטה: היועמ"שית מתנגדת

על פי הצעת החוק, סטודנט שיניף דגל פלסטין יושעה מהמוסד האקדמי. היועצת המשפטית לממשלה סבורה כי ישנו קושי חוקתי לאשר את החוק, אם הנפת הדגל נעשית במסגרת מחאה. מגישת ההצעה, ח"כ לימור סון הר מלך: "באצטלה של חופש הביטוי קמים להם תאים של תומכי טרור"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, הגישה היום (ראשון) התנגדות להצעת החוק של ח"כ לימור סון הר מלך, לפיה סטודנט שיניף דגל פלסטין יושעה מהמוסד האקדמי או יורחק ממנו. בחוות דעת שהגישה לשר המשפטים יריב לוין ולוועדת השרים לענייני חקיקה, ציינה בהרב-מיארה כי ישנו קושי חוקתי לאשר את הצעת החוק.

ועדת השרים לענייני חקיקה אמורה לדון בהצעת החוק, המבקשת לקבוע שיש לפעול נגד סטודנט במוסד חינוכי, אם הביע תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל, הביע תמיכה במעשה טרור או בארגון טרור, או הניף דגל של מדינת אויב, ארגון טרור או הרשות הפלסטינית.

בהצעת החוק נכתב: "סטודנט אשר עבר על הוראות סעיף בחוק יושעה על ידי המוסד לתקופה שלא תפחת מ-30 ימים. סטודנט שעבר עבירה חוזרת יורחק מהלימודים במוסד לצמיתות, ותישלל זכאותו לקבלת תואר אקדמי בישראל, או להכרה בתואר אקדמי מחוץ לישראל, לתקופה של 5 שנים. מוסד ימנע את המשך קיומו ופעילותו של תא סטודנטים שעבר על הוראות החוק, או המוסד ירחיק לאלתר ולצמיתות סטודנט המשתייך לארגון טרור, או שהורשע בעבירת טרור".

כמו כן, אם החוק יאושר, המועצה להשכלה גבוהה תוכל לשלול את הזכאות לתואר אקדמי בישראל, או להכרה בתואר אקדמי שניתן מחוץ לישראל, של סטודנט שהורשע בעבירת טרור, לתקופה של 10 שנים.

בהרב-מיארה כתבה בחוות דעתה כי "הצעת החוק מעוררת קשיים משפטיים ומקצועיים ניכרים, העשויים להגיע למניעה חוקתית". בדברי ההסבר ציינה היועצת המשפטית לממשלה כי מדובר בפגיעה בחופש הביטוי והמחאה, ואף בחופש העיסוק, עקב האפשרות למנוע רכישת השכלה גבוהה. עוד נכתב בחוות הדעת, כי "אם ההנפה לא נעשית למטרת הזדהות עם אש"ף, אלא למטרת הזדהות עם העם הפלסטיני, ההנפה אינה אסורה על פי דין".

ועד ראשי האוניברסיטאות הביע בשבוע שעבר התנגדות להצעת החוק, בטענה שמדובר בפגיעה בחופש הביטוי. בהודעה שפרסם הוועד נאמר: "מדובר בפוליטיזציה והתערבות עמוקה ובלתי סבירה בפעילות הקמפוסים, ניסיון להפוך את הנהלות המוסדות לשוטרים, שופטים ואף תליינים, בעבירות שאין בינן לבין האקדמיה דבר וחצי דבר".

סון הר מלך הגיבה בכעס על חוות הדעת המתנגדת להצעתה: "החלטתה של היועצת להתנגד מעוררת שאלות קשות על האפשרות של מדינה דמוקרטית לגונן על עצמה מפני גיס חמישי, הנטוע עמוק בתוכה".

"הצעת החוק היא הכרחית למלחמה בטרור. לצערי, אנו מתמודדים עם תופעה מדאיגה מאוד, כאשר באיצטלה של חופש הביטוי, קמים להם תאים תומכי טרור בתוך האוניברסיטאות, שאינם נרתעים מלהסית לטרור ולאלימות מתוך הקמפוסים עצמם".

חברת הכנסת הוסיפה שמשמעות חוות הדעת של בהרב-מיארה היא "נתינת יד חופשית לאותם תאי טרור להמשיך ולהסית נגד ישראל. אני קוראת לממשלה להמשיך ולקדם את החוק".

ח"כ חנוך מילביצקי מסיעת הליכוד, התומך בהצעת החוק, אמר: "קראתי את חוות הדעת המשפטית של משרד היועמ"ש בנוגע לחוק שאוסר הנפת דגלי טרור במוסדות האקדמים. אלו שיושבים בצאלח א-דין ומקבלים משכורת ממדינת ישראל, סבורים שאפשר להניף דגל של ארגון טרור כאקט של מחאה ולא כאקט של הזדהות עם הארגון עצמו, ולכן - זה בסדר. חוץ מזה הפגיעה שתיגרם לסטודנטים תומכי הטרור בכך שתישלל זכותם לרכוש השכלה גבוהה מוגזמת בעיניהם. והדובדבן שבקצפת - לחוק עלול להיות 'אפקט מצנן' על סטודנטים אחרים שחושבים להביע הזדהות עם ארגון הטרור. הזוי, מקומם ומעוות. אי אפשר להסכים לדברים הללו יותר".

תגיות:חופש הביטוידגל פלסטיןאוניברסיטה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה