חדשות בריאות

העתיד כבר כאן: שיטה לא פולשנית לאבחון מוקדם של סרטן הערמונית

ביופסיה נוזלית יכולה לזהות את הסמנים הביולוגיים המשתחררים לזרם הדם מתאי סרטן, ולהציע למטופלים דרך קלה לאבחון. פרופ' עופר נתיב, אורולוג בבית החולים אלישע: "מדובר במהפכה אבחונית שהוכיחה את אמינותה"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שיטה לא פולשנית לאבחון סרטן הערמונית נכנסה לשימוש בישראל, ואושרה על ידי משרד הבריאות. מדובר בבדיקת דם חדשה, המאפשרת לזהות סרטן ערמונית עם שיעור דיוק של כ-90 אחוזים.

ההיבט החדשני של הבדיקה, שנקראת  IsoPSA, טמון בטכנולוגיית הפענוח, המזהה שינויים במבנה החלבון שמופק מדגימת הדם, הנובעים אך ורק מהתפתחות גידול סרטני. כתוצאה מכך, רופאים יכולים לקבוע באופן אמין יותר מה הסבירות שלמטופל יש סרטן ערמונית משמעותי.

הבדיקה היא כלי אבחון חדש שפותח על ידי חוקרים בקליבלנד קליניק בארצות הברית. אחד היתרונות העיקריים של הבדיקה הוא יכולתה להפחית את מספר הביופסיות המיותרות. על ידי שימוש בה, הרופאים יכולים לזהות לאילו חולים יש סיכון גבוה לסרטן ערמונית ולהפנות אותם לביופסיה, ואיזה מטופלים יכולים להימנע לחלוטין מהצורך בפעולה הפולשנית הזו.

פרופ' עופר נתיב, אורולוג בכיר בבית החולים "אלישע", מסביר: "מדובר במהפכה אבחונית, המאפשרת לגברים לעבור הליך קל ומהיר של בדיקת דם פשוטה ולנו כרופאים לאבחן בצורה מדויקת יותר את סרטן הערמונית. חיוני שרופאים יציעו למטופליהם את הבדיקה המתקדמת ביותר שפותחה על ידי הקהילה המדעית, שהוכיחה את אמינותה במחקרים קליניים".

מחקר שנערך לאחרונה בקליבלנד קליניק בארצות הברית, אחד ממרכזי הטיפול בסרטן, הראה כי גברים שעברו אבחון מוקדם באמצעות בדיקת IsoPSA וקיבלו תוצאות נורמליות, הן בבדיקת הדם והן בביופסיה, נמצאים בסיכון של אחוז אחד בלבד לפתח סרטן ערמונית אגרסיבי תוך 18 חודשים.

בהקשר זה הדגיש פרופ' נתיב: "מדובר בתוצאות חשובות מאוד שכן ביופסיה אינה מגלה כ-15 עד 20 אחוזים מהמקרים של סרטן אגרסיבי בערמונית, ולכן אם מבוצעת בדיקת IsoPSA והיא תקינה, הסיכון לפתח גידול בעל משמעות קלינית יורד לאחוז אחד בלבד. יתרה מכך, גם הסיכון להחמיץ גידול פוחת, לא רק בזמן הבדיקה אלא גם ב-18 החודשים הקרובים".

יצוין כי סרטן הערמונית היא אחת המחלות הממאירות הנפוצות ביותר בקרב גברים בישראל ובעולם. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות, בשנה האחרונה התגלו 2,800 חולים חדשים בישראל. 500 גברים נפטרו מהמחלה.

את בדיקת הדם הנקראת IsoPSA ניתן לבצע במספר מעבדות ברחבי הארץ, בין היתר בתל אביב, הרצליה, ראשון לציון, חיפה, ירושלים, באר שבע וכרמיאל, ולקבל החזר חלקי מרוב הביטוחים המשלימים בקופות החולים.

תגיות:ביופסיהסרטן הערמונית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה