חדשות כלכלה

הריבית במשק עולה ברבע אחוז: הכבדה בנטל המשכנתאות

הריבית הבסיסית במשק עולה ל-4.75 אחוזים וריבית הפריים ל-6.25 אחוזים, העלייה העשירית ברציפות מאז חודש אפריל שעבר. בנק ישראל: "האינפלציה רוחבית ועדיין מצויה ברמה גבוהה. לכן, הוועדה החליטה על העלאת הריבית"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בנק ישראל הודיע היום (שני) על העלאת הריבית הבסיסית במשק ל-4.75 אחוזים, הגבוהה ביותר מאז 2006. זו ההעלאה העשירית ברציפות מאז חודש אפריל שעבר. ריבית הפריים תעמוד על 6.25%. המשמעות: עוד הכבדה בנטל המשכנתאות.

הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, הודיעה כי החליטה להעלות את הריבית הבסיסית במשק, החל משבוע הבא, ברבע אחוז נוסף, לשיעור של 4.75%, ואת ריבית הפריים לשיעור של 6.25%.

בעקבות החלטת בנק ישראל יתייקרו תשלומי ההחזרים בהלוואות המשכנתא, שרשמו עלייה ממוצעת של 1,150 שקלים בשנה האחרונה.

לפי הודעת הוועדה, "הפעילות הכלכלית במשק הישראלי מצויה ברמה גבוהה ומלווה בשוק עבודה הדוק, אם כי ישנה התמתנות מסוימת במספר אינדיקטורים. האינפלציה רוחבית ועדיין מצויה ברמה גבוהה. לכן, הוועדה החליטה על העלאת הריבית. תוואי הריבית יקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות".

כאמור, זוהי העלאה העשירית ברציפות בריבית הבסיסית במשק בשנה החולפת. באפריל שעבר הייתה הריבית בישראל רק 0.1 אחוזים, וריבית הפריים עמדה על שיעור נמוך של 1.6 אחוזים.

נציין כי כאשר הריבית עולה, מי שיש לו הלוואות הקשורות בריבית הבסיסית, ישלם יותר. מי שנטל הלוואה בריבית קבועה, או שכספו מושקע בתוכנית חיסכון נושאת ריבית או בפיקדון שקלי הצמוד לריבית הפריים, יזכה מעתה בריבית גבוהה יותר.

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, רון תומר, מסר בעקבות הודעת בנק ישראל: "כלי הריבית מיצה את עצמו. הגיע הזמן שהממשלה תכניס את היד לכיס ותפחית עלויות שבשליטתה. השינוי הדרסטי בשיעורי הריבית, גם מעלה דרמטית את הוצאות המימון של בעלי עסקים ככלל והתעשיינים בפרט. בעוד שלאחר משבר הקורונה הייתה ירידה עקבית בשיעור הקושי בגיוס אשראי חדש, נמצא כי החל מ-2022 המגמה התהפכה. בחודשים האחרונים שיעור הקושי בגיוס אשראי עלה לרמות שנרשמו בשיא משבר הקורונה, בשנת 2020. על כן על הממשלה לפעול להפחתת יוקר הייצור ולהפעיל קרנות מימון, על מנת לסייע לעסקים קטנים ובינוניים בהתמודדות עם עליות הריבית".

תגיות:משכנתאריבית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה