חדשות בארץ

סמוטריץ’ וברקת נגד המונופולים: תוקם ועדה ציבורית לפירוקם

הממשלה אישרה הקמת ועדה ציבורית, שתגיש בתוך שלושה חודשים רשימת המלצות לפירוק המונופולים במשק. שר הכלכלה הורה ל-15 חברות בשוק לפרסם את הדו"חות הכספיים שלהן, ולפרט את עלויות הייצור ונתוני הרווח

(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
אא

חמישה חודשים לאחר שהצהירה על כוונתה להיאבק במונופולים השולטים על שוק המזון והטואלטיקה, אישרה היום (ראשון) הממשלה את הצעת שר האוצר בצלאל סמוטריץ', להקים ועדה ציבורית שתבחן כיצד לפרק אותם.

הוועדה, בראשות נציג ציבור שייקבע על ידי משרדי האוצר והכלכלה, תגיש את המלצותיה בתוך שלושה חודשים. שר האוצר הסביר כי פירוק הריכוזיות שבידי המונופולים והגדלת התחרות יסייעו במאבק ביוקר המחיה.

סמוטריץ' מסר: "הוועדה תרכז את הטיפול ברפורמה ותאפשר לנו להיכנס חזק במונופולים, להביא לפירוקם ולייצר תחרות משמעותית בשוק הייבוא. בלתי מתקבל על הדעת שמספר חברות מצומצם יחזיקו בצורה כמעט בלעדית בשוק המזון הישראלי".

כזכור, בחודש ינואר החל שר האוצר להתייחס לנושא המונופולים והציע לאלץ את היבואנים לבחור במותג אחד, משלל המותגים אותם הם מייבאים, שרק בו יתאפשר להם להיות מונופול. בשאר המותגים יותר להם להחזיק רק נתחי שוק קטנים. זאת, כדי לאפשר לחברות אחרות לפעול בשוק ולייצר תחרות.

במקביל, הודיע שר הכלכלה ניר ברקת ל-15 חברות בשוק המזון, כי הוא דורש מהן לפרסם את הדו"חות הכספיים שלהן. כמו כן, יהיה עליהן לפרט את עלויות הייצור ולחשוף את נתוני הרווח שלהן, כל זאת בתוך שלושה שבועות בלבד. החברות שקיבלו את הדרישה הן: אסם, דיפלומט, שסטוביץ, יונילוור, סוגת, חוגלה קימברלי, שטראוס, וילי פוד, החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה, טרה ועוד), סנו, יפאורה תבורי, נטו סחר, אבוט, תה ויסוצקי וחברת גורי.

ברקת ציין: "אנו עדים בשבועות האחרונים להשתוללות חסרת רסן של היצרנים והיבואנים שמעלים מחירים בעשרות אחוזים, שעה שמחירי חומרי הגלם וההובלה ויתר עלויות הייצור נמצאים במגמת ירידה. נשתמש בכל הכלים שעומדים ברשותנו כדי למנוע את עושק הציבור וההתנהלות המונופוליסטית של היבואנים והיצרנים הגדולים במשק".

התאחדות התעשיינים הגיבה לצעד של שר הכלכלה: "ממשלת ישראל גורמת ליוקר מחיה ויוקר עשיית עסקים. הממשלה היא זו שמייקרת וממשיכה ליקר את מחירי הדירות, המכוניות, הדלק, החשמל, המים, הארנונה ועוד. המונופול הממשלתי גם קבע שיעורי מע"מ למזון מהגבוהים בעולם, ובכך מעלה את מחירי המזון באופן מלאכותי בכדי לגבות מס".

"שר הכלכלה והתעשייה מנסה להסיט את תשומת הלב של הציבור מהסיבות האמיתיות שגורמות לעושק הציבור, כפי שהוא מכנה זאת. בימים הקרובים נפרסם סדרת השוואות בינלאומיות של העלויות הממשלתיות בישראל בהשוואה לעולם. פגיעה במגזר העסקי לא תהיה יותר הדרך הקלה לברוח מאש מחאת יוקר המחיה".

תגיות:ניר ברקתבצלאל סמוטריץ'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה