חדשות בארץ

הסתה בשידור חי | גלית גוטמן: "החרדים מוצצים לנו את הדם"

במהלך שידור בערוץ קשת 12 השמיעה המגישה גלית גוטמן דברי הסתה פרועים נגד הציבור החרדי, וסירבה לחזור בה. ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אמירה מכוערת ומסיתה, שמזכירה אמירות אפילות שהופנו נגד בני עמנו בעבר". שר התקשורת שלמה קרעי: "עם קמצוץ אתיקה עיתונאית, מצופה מערוץ 12 להשעותה לאלתר"

  • כ"ח אייר התשפ"ג
(בניין קשת 12, צילום: shutterstock. בעיגול: גוטמן, צילום מסך ערוץ קשת 12) (בניין קשת 12, צילום: shutterstock. בעיגול: גוטמן, צילום מסך ערוץ קשת 12)
אא

(עודכן: 16:55)

הסתה פרועה בשידור חי: המגישה גלית גוטמן חוללה היום (שישי) סערה ברשת, לאחר שאמרה "החרדים מוצצים לנו את הדם".

במהלך פאנל בתוכנית הבוקר של ערוץ קשת 12, אמרה גוטמן: "כמה נטל יכולים לשים על שליש מהמדינה הזו בשביל להחזיק בסוף את כל החרדים האלה שמוצצים לנו את הדם".

היחיד מבין חברי הפאנל שמחה על דבריה של גוטמן היה ברק סרי, יועץ אסטרטגי ומועמד לראשות עיריית אשדוד, שאמר כי זו "אמירה קשה מאוד. לא היינו רוצים שיגידו דברים כאלה על ציבורים אחרים". אולם גוטמן סירבה לחזור בה: "זאת המציאות. יש פה ממשלה חדשה שחולבת את התושבים שלה. מוצצים את הדם, חולבים אותנו. מספיק לשבת פה ולהתייפייף".

בקואליציה גינו בחריפות את דבריה של גוטמן. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "אני מגנה את האמירה המכוערת והמסיתה של גלית גוטמן נגד הציבור החרדי בישראל, שמזכירה אמירות אפילות שהופנו נגד בני עמנו בעבר. אין לכך שום מקום — כל ישראל אחים!".

שר התקשורת שלמה קרעי תקף: "בחשכת ימי הביניים, כשגויים אנטישמיים הטיחו ביהודים אמירות כאלו, אמרנו: ככה זה - עשיו שונא ליעקב. אבל כאן בישראל? יהודייה? בריש גלי? לא יודע מי זו האישה הזו, אבל האמירות שלה הן פסאודו אנטישמיות, מבישות ולא ראויות לבמה תקשורתית. עם קמצוץ אתיקה עיתונאית, מצופה מערוץ 12 להשעותה לאלתר".

שר החוץ אלי כהן הגיב: "ההסתה המסוכנת של לפיד נגד החרדים מחלחלת לתקשורת ולרחוב, והתוצאות שלה כבר ניכרות בשטח. בואו נעצור לפני שיהיה מאוחר. החרדים הם אחים שלנו, הם חלק מהמדינה, ואני קורא לגלית להתנצל על דבריה החמורים. כדאי לזכור שכולנו עם אחד".

שרת התחבורה מירי רגב תקפה: "תתביישי לך גלית גוטמן. אין מקום במדינת ישראל לדברי בלע ואמירות אנטישמיות ששייכות לצוררים של עמנו. תתנצלי או תפרשי. די להסתה".

השרה מאי גולן אמרה: "דבריה של גלית גוטמן כאילו נלקחו מהפרוטוקולים של זקני ציון, ומצביעים בעיקר על העיוורון והשנאה העצמית של גוטמן ואנשי שמאל רבים. כולי תקווה שאלו דברי השטנה האחרונים שהמגישה 'הסובלנית' ו'המכילה' תאמר, גם כאשר זו דעתה. מדובר בהסתה מהזן המכוער ביותר נגד ציבור עצום בחברה הישראלית, והיא לא שונה מעלילות הדם האנטישמיות שהפיצו בגולה נגד יהודים ש'שותים דם של ילדים נוצרים'. מצפה מהנהלת הערוץ לפרסם התנצלות פומבית מכלל הציבור החרדי ומהציבור הכללי שהיה צריך לשמוע את דברי הבלע האלו".

יו"ר יהדות התורה, שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, מסר: "אם האמירה המחליאה שנאמרה על ידי מגישה בשידור חי בערוץ מרכזי תעבור בשתיקה על ידי הנהלת הערוץ, היא מלמדת שדמי אחיי החרדים הותר בפומבי. אני מבקש מחבריי לכנסת ולממשלה לגנות את הדברים. אנו מוחים ומגנים את ההסתה הבזויה".

שר ירושלים ומורשת ישראל, מאיר פרוש, אמר: "בימים לא פשוטים, כשהחברה שלנו במתח עצום והרוחות סוערות, יש מי שבוחר לשפוך שמן למדורה על ידי הסתה פרועה ומסוכנת. אם לא נשים את הקו האדום, כאן ועכשיו, אנו חלילה עלולים להגיע למעשי אלימות כלפי חובשי כיפה, וכבר ראינו דברים כאלו בעבר. אני קורא למנהיגי הציבור החילוני, גנץ, לפיד, מיכאלי וליברמן, תעצרו את פרץ ההסתה לפני שיהיה מאוחר מדי".

יו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הגיב: "אחינו החרדים הם 'מוצצי דם'? השתגענו? גלית גוטמן מסיתה באנטישמיות ששימשה כל השנים לרצח ורדיפת יהודים. בושה".

חברו למפלגה של בן גביר, שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף, כתב: "סבא יצחק וסרלאוף ז"ל שאני קרוי על שמו, ניצול שואה שחווה את זוועות הנאצים על בשרו, היה מתחלחל מהמחשבה שבארץ היהודים הז'רגון הנאצי ישמש נגד שומרי תורה ומצוות".

יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', התייחס לגל ההסתה נגד החרדים: "זה אולי קומץ קטן ושטוף שנאה, אבל הגיבוי שהוא מקבל בתקשורת הכללית ומראשי האופוזיציה הופך את ההסתה נגד הציבור החרדי ששוברת שיאים בימים האחרונים למסוכנת ולכזו שאי אפשר לשתוק עליה. אנחנו מבקשים לומר לאחינו החרדים - אנחנו אוהבים אתכם, תומכים בכם, ולא ניתן לאף אחד לפגוע בכם. אחים אנחנו".

ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד) גינה את דבריה של גוטמן: "עבדתי שנים ארוכות כעיתונאי בפריז. אילו שדרן בצרפת היה אומר את האמירות המסיתות והדוחות האלה, כעיתונאי הייתי מדווח על שדרן אנטישמי. מי שלא מסוגל לרסן את פיו, מוזמן להחליף מקצוע. במדינה היהודית מכבדים כל יהודי".

יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ יצחק פינדרוס, תקף: "אפילו בלייבור בבריטניה הרחיקו חבר פרלמנט שקרא ל'יהודים התלמודיים' מוצצי דם. גם הם מבינים שהז'רגון של גבלס פסול לשימוש תמיד ובכל מצב. לא אגיע לאולפני חדשות 12 עד שההסתה המתועבת הזו תטופל".

ח"כ קטי שטרית (הליכוד) כתבה: "דבריה האנטישמיים של גלית גוטמן גורמות לי רק לרחם עליה. רק אדם שלא מבין את הקשר ההיסטורי והתרבותי יכול להעלות על דל שפתיו את הביטוי 'מוצצים לנו את הדם' כלפי יהודים מאמינים. ככה נשמעת מישהי מלאה בשנאת חינם שהתנתקה מהשורשים שלה. אחיי החרדים, התקשורת הישראלית לצערי מגבה ומעודדת קמפיין אנטישמי כלפיכם, אבל השיירה עוברת ומרבית עם ישראל איתכם ואוהב אתכם".

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יוסי טייב (ש"ס) הגיב: "מדובר בהסתה חוצה כל גבולות שאסור לעבור עליה לסדר היום, אלו משפטים שהייתי שומע בתור נער בצרפת לפני עלייתי לארץ, אני דורש מהערוץ להשעות את הכתבת באופן מיידי".

ארגון בצלמו פנה לרשות השנייה בדרישה לפתוח בהליך להטלת קנס על ערוץ 12: "מדובר באמירה אנטישמית שנאמרת באופן קבוע נגד יהודים. הבוקר בתוכניתה אמרה גלית גוטמן שוב ושוב 'החרדים מוצצים לנו את הדם. די להתייפייף'. מדובר באמירה גזענית מסיתה מכלילה שקרית ומוציאת דיבה ואף אנטישמית. לא חזרנו לארצנו אחרי אלפיים שנות גלות כדי להיתקל בשנאה כה עזה. אנחנו דורשים מיידית מהרשות לפתוח בהליך הפרה ונתינת קנס ודורשים מערוץ 12 להשעות אותה לאלתר. עברו הימים שהשמיצו אותנו".

בעקבות הסערה, נמסר מחברת קשת כי היא "מגנה בחריפות את דבריה של גלית גוטמן בנוגע למגזר החרדי בשידור חי הבוקר. הדברים אינם מקובלים ולא היו צריכים להיאמר בשום אופן. אנו מצרים על כך ומתנצלים על הפגיעה המיותרת. גוטמן התנצלה על נוסח דבריה ועל ההכללה של מגזר שלם וזומנה לבירור דחוף אצל מנהליה, שיתקיים ביום ראשון בבוקר".

בהודעת התנצלות שפרסמה ברשת, כתבה גוטמן: "אני מבקשת להתנצל מעומק הלב אם פגעתי במגזר שלם. אני אוהבת את מדינת ישראל, ומתוך דאגה לעתידה יש לי ביקורת חריפה כלפי נציגי המגזר החרדי בכנסת. הדברים נאמרו בתוך דיון על תקציב הממשלה וקרן הארנונה. אבל אין לי שום כוונה לפגוע בכלל המגזר. אני מתנצלת בפני כל מי שנפגע מהדברים".

תגיות:הסתהערוץ 12התקשורת הישראליתגלית גוטמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה