כתבות מגזין

"אני לפעמים שוכח לקום להפסקת קפה": גבי שניידר, סגן עורך אתר הידברות, בריאיון מרתק

הוא מסתתר מאחורי הכתבות המרתקות שאתם קוראים, מטיל צנזורה אך גם יוזם נושאים מהפכניים, וכל זאת מביתו בירושלים, עם זמינות במשך כל שעות היממה. גבי שניידר, סגן עורך אתר הידברות, נחשף לראשונה

(בעיגול: גבי שניידר) (בעיגול: גבי שניידר)
אא

מכירים את השאלה: "איפה היית כשהתרחש אסון מירון?" או "באמצע מה נודע לך על המלחמה שפרצה בעזה?" עבור גבי שניידר, סגן עורך אתר הידברות, יש בשאלות האלו הרבה יותר מזיכרונות של אירועים משני חיים, שכן עבורו אלו דיווחים שהצריכו ממנו הירתמות מיידית כדי לחשוב איך לדווח עליהם לציבור. "אם מתרחש אסון במירון, אז אני קם מהמיטה ועובד ברצף במשך כל הלילה והבוקר עד שבת, כדי לדווח על כל מה שהתרחש, ואם יש סבב של טילים או אפילו החמרה במצב הקורונה, אני חייב להיות כל הזמן עם יד על הדופק ולעדכן את הגולשים", הוא מבהיר.

גם כעת, בזמן שבו אנו מקיימים את הריאיון שלנו, יושב שניידר דרוך על יד המחשב, מדי פעם הוא עוצר את השיחה, מתייחס להודעות כאלו או אחרות, ומעביר אותן במהירות האור אל אחד מכותבי התוכן של הידברות, מדריך אותו בקצרה על מה לכתוב ונותן הדגשים. "זו עבודה שגרתית, כך היא נראית מדי יום", הוא מסביר.

 

לא מפסיק לכתוב

שניידר הוא עיתונאי מנוסה ומושחז, מתמצא היטב בנבכי הפוליטיקה הישראלית כמו גם במערכות הצבאיות ובהתנהלות המוסדות השונים בארץ. תתקשו לבלבל אותו עם אייטם כזה או אחר, והוא ידע מיד לזהות אם מדובר ב'פייק' או ב'ניוז', מאחורי איזו ידיעה מסתתר סיפור, והיכן מסתתר דווקא מישהו שמעוניין לשווק את עצמו או להסית את ההמונים.

אבל המעניין הוא שבמקור שניידר דווקא לא הגיע מתחום החדשות. "אני יליד חיפה", הוא מספר, "גדלתי בעיר ועברתי מסלול של ישיבה תיכונית, ישיבת הסדר ולימודים אקדמאיים. כשהגעתי להידברות זה היה סוג של 'הסבה מקצועית', כי עד אז עבדתי באקדמיה, וזו עבודה מסוג שונה לחלוטין". 

אז איך באמת התחולל השינוי?

"חדשות היו עבורי במשך כל השנים סוג של תחביב ועניין, אבל באיזשהו מקום בלב תמיד ניקר בי הרצון להפוך את התחביב לעבודה. זה לא יצא לפועל מסיבות שונות וגם לא חשבתי שיצא, אבל קרה שבאחד הימים נתקלתי בידיעה על כך ש'דרוש כתב חדשות להידברות', ומכיוון שזה אתר שגלשתי בו לא מעט והערכתי את מקצועיותו, החלטתי להגיש מועמדות".

שניידר מציין כי באותה עת הוא כלל לא האמין שיתקבל לתפקיד. "בתחילה עורך האתר, דודו כהן, ראיין אותי בטלפון ולאחר מכן הוא נתן לי משימת כתיבה כדי לבדוק התאמה. אני חושב שדווקא הוכחתי את עצמי, אבל דודו העדיף בכל זאת לנסות קודם כל מועמד שפנה אליו לפניי והוא עדכן אותי בכך שהוא בינתיים מנסה מישהו אחר. כבר חשבתי שהמשרה לא שלי, אלא שלהפתעתי אחרי יומיים הוא חזר אליי ושאל אם עדיין רלוונטי מבחינתי, וכמובן שהשבתי בחיוב. בתחילה עבדתי ככתב חדשות ולפני כשנה וחצי קיבלתי את תפקיד סגן מנהל האתר, אך במקביל אני ממשיך לכתוב במדור החדשות, לצד יתר הכותבים המוכשרים שלנו".

 

ערכים קודמים לרייטינג

מה כוללת עבודתו של עורך משנה ובמה שונים תפקידיו מאלו של העורך הראשי?

"בהכללה גסה אפשר לומר שהעבודה שלי היא יותר ברמת המיקרו, וכוללת אינטראקציה שוטפת מול אנשי הצוות של האתר, בזמן שהעורך הראשי אחראי לרמת המאקרו – לגיבוש האסטרטגיה הכללית של האתר. אני, כעורך משנה, אמור ליישם את זה בשטח, כמובן לא לבדי אלא באמצעות חברי הצוות.

"התפקיד שלי כולל, בין היתר, חלוקת אייטמים לכתיבה ואישור נושאים; סנכרון בין הכותבים השונים; מתן מענה לשאלות שמגיעות מהצוות; עריכת כתבות שמגיעות לפתחי; ישיבות, התייעצויות וסיעורי מוחות עם חברי הצוות – חלק חשוב מאוד בעבודה, שתורם לכולנו ומפרה את היצירה; בעיות טכניות ומנהלתיות, כי גם זה קורה לפעמים, ועוד ועוד".

אתה חושב שהתפקידים האלו שונים מאלו שמוטלים על בכירים באתרים אחרים?

"לא התנסיתי באתרים אחרים, אך בדבר אחד ברור לי שאנחנו מיוחדים - מכיוון שיש לנו כוח אדם מצומצם, כל אחד מאתנו עושה המון דברים מעבר למה שמוטל עליו, כך באמצעות צוות קטן וחכם אנו מצליחים להגיע להישגים לא פחותים משל צוותים גדולים. הייחודיות בצוות מתבטאת גם אצל אלו שנמצאים מאחורי הקלעים והגולשים כלל לא מודעים לקיומם. המקצועיות, הזמינות וההתלהבות שלהם אלו דברים מעוררי השראה.

"ויש גם הבדל נוסף ומשמעותי: כמעט בכל אתר שמספק חדשות לציבור יש עניין גדול מאוד בהשגת אייטמים בלעדיים וראשוניים, אבל אצלנו זו לא מטרה שמקדשת את האמצעים. אמנם אני מחובר לקבוצות רבות, לדוברים מכל הסוגים ולהרבה אנשי מקצוע, אך גם כשאני מקבל דיווחים ממקור ראשון אני לא ממהר לפרסם אותם במהירות לפני שאני בודק ומוודא שהדברים אכן ניתנים לפרסום. זהו מינימום של אחריות מקצועית ואנושית. כולנו מכירים את הסיפורים הקשים על בני משפחה ששמעו על כך שיקיריהם נפגעו בפיגוע דרך התקשורת שמיהרה לפרסם את שם הפצוע, או על מקרים כואבים אחרים. זה נכון שאנחנו רוצים להביא תוכן עדכני ומיידי, אך לא בעד כל הון. יש לנו ערכים שקודמים לרייטינג".

יש נושאים שכלל לא יוזכרו באתר?

"בוודאי, זה קורה לא פעם, ואני חושב שהגולשים שלנו כבר מודעים לכך שיש גבולות שאנחנו לא חוצים. אתן דוגמה מהתקופה האחרונה שאולי תישמע אזוטרית, אבל מייצגת לא מעט מההתחבטויות שלנו כצוות: יש באתר מדור הומור מוצלח מאוד, וגם מצליח. לאחרונה הגיע אלינו סרטון מצחיק, שכלל סאטירה על המצב בארץ. אבל אחרי כמה וכמה צפיות הבנתי שהוא לא מתאים לאתר, מכיוון שהוא כוון כלפי אישיות ספציפית ו'ירד' עליה, אז כמובן וויתרנו".

 

זמינות בלי הפסקה

עבודה של סגן עורך היא ללא ספק מרתקת, אך לא פחות מכך מאתגרת. כשאני מנסה לשאול את שניידר על סדר יומו, הוא משיב בתמצות: "אני מתיישב על הכיסא בשבע וחצי בבוקר, סוקר את הכותרות החדשות של היום, ומאז כמעט לא קם עד הערב. לפעמים מצליח לעשות הפסקת קפה קצרצרה, לפעמים גם זה לא. הכל תלוי באינטנסיביות של העבודה, יש ימים שעולות בהם יותר מ-50 כתבות חדשות לאתר ויש צורך לאחוז ראש ולראות שכל כתבה מקבלת את הבמה שלה, וכמובן שכאשר יש מאורעות חדשותיים גדולים יש להתגייס באופן מיידי ולהיות זמינים בלי הפסקה. אודה על האמת – ניסיתי כמה פעמים לצמצם את שעות העבודה ולהוריד קצת עומס, אבל זה לא באמת יצא לפועל. יחד עם זאת, אני משתדל מאוד לפנות מדי יום כמה שעות כדי להיות עם האישה והילדים, ועדיין לעיתים אני נאלץ לעשות ויתורים בתחום המשפחתי.

"ויש גם קושי נוסף", הוא מוסיף לאחר הרהור, "בתקופה האחרונה, על רקע הרפורמה המשפטית והמהומות בין הפלגים בעם, אנו מרגישים שמגיעות אלינו לא מעט תגובות מהשמאל, ומבינים שאנשים שאינם מחפשים באמת את התכנים של הידברות נכנסים לאתר רק כדי 'לתת לנו בראש'. התגובות השליליות האלו מכאיבות, אך הן לרגע לא גורמות לנו להפסיק ולא מרתיעות אותנו".

ומה באמת נותן לך את הכוח להמשיך בעבודה?

"כמובן שזו תחושת סיפוק גדולה, ומההיכרות שלי עם חברי הצוות, זו תחושה שמשותפת לכולם. מדובר לא רק בעבודה מעניינת ואתגרית, אלא גם בסוג של שליחות. המספרים המדהימים של הכניסות לאתר מוכיחים לנו כמה אנשים מתחברים בכל רגע נתון להידברות, וזה משוב אדיר ומחזק מאוד. אנחנו רואים דרך הניתוחים אלו כתבות נחשבות למובילות, עם מספר הכניסות הרב ביותר, ולא מפסיקים להתרגש כשמגלים שאנשים נכנסים לכתבות מחזקות ובוחרים לקרוא על נושאים מחזקים. זה מעניק המון כוח להמשך.

"בנוסף יש גם את עבודת הצוות המדהימה, עם הפירגון ההדדי והמחמאות שאינם מובנים מאליהם בתחום העיסוק שלנו. אנחנו באים מרקעים שונים, ובישיבות צוות לעיתים נוצרים ויכוחים ברוח טובה, כמובן, על הכיוון של האתר ועל התכנים שעולים בו. אבל ברמה האישית – באמת, אין דברים כאלו".

ומה התוכניות להמשך? תוכל לחשוף חלק מהן?

"כידוע, הברכה מצויה רק בדבר הסמוי מן העין. אבל בכל זאת, על קצה המזלג – קודם כל האתר החדש שממש עומד בפתח, ואנחנו מאמינים שתיהנו ממנו מאוד.

"בתחום התוכן – נמשיך בעזרת ה' במגמת התרחבות, כפי שכבר בא לידי ביטוי במדורים השונים, כדוגמת 'החדשות', 'בריאות ותזונה', 'סלבס בהתחזקות', 'רץ ברשת' ועוד. בתחום הווידיאו – בקרוב נשיק שתי סדרות חדשות, מיוחדות מאוד, שלא כדאי להחמיץ. וזו גם ההזדמנות לצרף מסר לגולשים: נשמח לשמוע מכם רעיונות נוספים להעשרת התוכן באתר, אתם בהחלט מוזמנים לשלוח".

תגיות:עבודההידברותגבי שניידר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה