בריאות ותזונה

רופאה ישראלית חושפת: אלו הסיבות שבגללן אסור לכם להגזים עם משככי כאבים

האם ידעתם שיש משככי כאבים שמעוררים ומעודדים כאבים כרוניים? תתכוננו, הכתבה הזו הולכת לגלות לכם את כל מה שלא ידעתם (ואולי גם לא תרצו לדעת) על משככי כאבים

אא

ד"ר דנה פלורנטין היא מומחית ברפואת משפחה, מנלהת מרפאת 'לב העיר' של שירותי בריאות כללית בפתח תקווה. כשהיא אומרת ששימוש קבוע במשככי כאבים עלול לגרור איתו בעיות בריאות קבועות - כדאי לנו להקשיב. 

במאמר ארוך ומרתק חושפת ד"ר פלורנטין "7 דברים שיקרו לכם - אם תגזימו עם תרופות לשיכוך כאבים".

אמנם כולנו נזקקים פה ושם למשככי כאבים, אך השאלה היא לכמה ביום, בשבוע, בשנה. זו שאלה קריטית ועל פיה יישק דבר. אופיואידים ופרצמול הם שני ה'כוכבים' של הכתבה הזו, ואולי זה לא חשוב לדעת את השמות שלהם כמו שחשוב לדעת והלכיר את הסכנות שהם יכולים לגרום לכם, אם לקחתם אותם 'יותר מדי' ובאופן בלתי מבוקר. 

"אופיואידים הם קבוצת חומרים שממנה מופקים בין היתר משככי כאבים, בשל היכולת שלהם להיקשר לקולטנים במוח ובמערכת העצבים", מסבירה ד"ר פלורנטין במאמר שכתבה. "בין התרופות ממשפחת האופיואידים הפופולריות בישראל: מורפין, קודאין, אוקסיקודון ופנטניל. שימוש במינונים גבוהים ולא מבוקרים באופיואידים עלול לגרום לדיכוי נשימתי ולמוות".

גם הפרצטמול עליו מדברת ד"ר פלורנטין בכתבה הוא יחסית משכך 'בטוח' "אך מינון עודף ממנו ביממה עלול להביא לפגיעה בלתי הפיכה בכבד, ואף למוות. פרצטמול מסוכן גם בשילוב עם אלכוהול, תרופות ליתר לחץ דם, מיץ אשכוליות או תוספי תזונה המכילים היפריקום. שילוב כזה עלול אף לפגוע בכבד".

בכתבה זו מתארת ד"ר פלורנטין שבעה מצבים קשים שלהם גורמים שני 'כוכבים' אלו, אך אנו נביא רק שלושה מתוכם כדי לא להלאות את הקורא: 

המצב הראשון - לקחתם פרצטמול? אתם חשופים ללקיחת סיכונים מיותרים

תאמינו או לא, אבל למרות חוסר ההיגיון שבזה - יש קשר בין תרופות שאנו נוטלים לבין היכולת שלנו לחשוב בבהירות או שלא. או שלקחת סיכונים במקום שאנחנו לא אמורים לקחת אותם. 

את דבריה אלו מעגנת הרופאה בסדרת ניסויים שממצאיהם פורסמו בכתב עת רפואי בשם Social Cognitive and Affective Neuroscience. בסדרת הניסויים הללו בדקו החוקרים את השפעת הפרצטמול על האופן שבו אנשים בוגרים מקבלים החלטות ונוטלים סיכונים. 

למרבה הפלא, החוקרים מצאו שמי שנטל פרצטמול לעתים קרובות יותר, הוא הוא זה שלקח סיכונים גדולים יותר.

המצב השני - פרצטמול גורם לכם לחוסר אמפתיה כלפי אחרים

אם חשבתם שאמפתיה זה משהו שאו שיש או שאין, תחשבו שוב. 

ד"ר פלורנטין חושפת כי מחקר שפורסם בכתב עת בשם Frontiers in Psycology - בדק ומצא כי נטילת פרצטמול הפחיתה את היכולת לחוש אמפתיה כלפי האחר, כך לפי המאמר. לדבריה הדבר נעוץ בשל העובדה ש"הפרצמטול משפיע על שני אזורים במוח -האינסולה, אזור שאחראי על חוויות ופיתול החגורה - אזור שאחראי על מנגנוני עיבוד מידע חושי, מוטורי, קוגניטיבי וריגשי".

מעניין לציין כי המחקר גם מצא שהפרצטמול משפיע על יכולת הזיכרון ועל התלות הריגשית של מי שנוטל אותו באופן קבוע. 

המצב השלישי - משכך כאבים מסוג אופיואידים

"איך יכול להיות שטיפול להפחתת כאב עלול לגרום לכאב כרוני?", את השאלה הזו שואלת ד"ר פלורנטין ואומרת כי זה אמנם נשמע פרדוקסלי, אך המחקרים אכן הוכיחו כי "תרופות מסוג זה משבשות גירויים עיצביים שמגיעים אל המוח, וגירויי הכאב נותרים כרוניים".

עם זאת, היא מסייגת ואומרת, בדרך כלל מדובר על מצבים שבהם החולה נוטל את התרופה במשך לפחות ארבעה שבועות, והמינונים שלה הם גדולים. 

תגיות:משככי כאביםסכנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה