חדשות כלכלה

דו"ח משרד האוצר קובע: חרדים וחרדיות מקופחים בשכר

לפי הדו"ח של הכלכלנית הראשית, חרדים מרוויחים 47% פחות. לעומת זאת, נשים חרדיות הן משכילות הרבה פחות ועדיין מרוויחות לפחות שליש פחות מאשר לא חרדיות. ממה נובע הפער?

  • י"ט אייר התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

דו"ח הכלכלנית הראשית של משרד האוצר מצא: פערי השכר בין חרדים ללא חרדים עומדים על 47%. מנתוני הדו"ח עולה, כי אישה חרדית מרוויחה בממוצע 7,700 שקל לחודש, בעוד שאישה שאינה חרדית מרוויחה כ-10,500 שקל - כלומר פער של יותר משליש.

הדו"ח בוחן גם את רמות ההשכלה של צעירים בגילאי 25-34 בקבוצות האוכלוסייה השונות, ב-9 השנים האחרונות, מה שמספק אינדיקציה לגבי שיעורי התעסוקה וכושר ההשתכרות הצפוי בעתיד של הקבוצות. כשבמחקרים קודמים נמצא שבכל קבוצות האוכלוסייה ישנו קשר חיובי מובהק בין רמות ההשכלה ושיעורי התעסוקה והשכר שלהן.

נכון לשנת 2022 ניכר שקיימים פערים משמעותיים ברמות ההשכלה בין הצעירים בקבוצות האוכלוסייה השונות. בולטת לחיוב רמת ההשכלה הגבוהה יחסית בקרב נשים יהודיות חרדיות ושאינן חרדיות. שיעור הצעירות בעלות השכלה על תיכונית ומעלה כולל סטודנטיות בקרב חרדיות ויהודיות שאינן חרדיות עמד בשנת 2022 על 74% ו-71% בהתאמה.

מנגד, בולטת רמת ההשכלה הנמוכה יחסית של צעירות ערביות, צעירים ערבים ובעיקר צעירים חרדים. שיעור ההשכלה של נשים ערביות עמד בשנת 2022 על 42%. בקרב גברים ערבים על 26%, בקרב גברים חרדים - 14% בלבד. ב-9 השנים האחרונות חלה עלייה ברמות ההשכלה של צעירות חרדיות כך שפערי ההשכלה בינן ובין יהודיות שאינן חרדיות הצטמצמו, בעוד שבקרב צעירים חרדים וערבים חלה ירידה ברמות ההשכלה שהובילה להרחבת הפערים בהשוואה ליהודים שאינם חרדים.

בדו"ח נכתב כי "מגמה זו, ככל שהיא תימשך, צפויה להוביל לצמצום פערי התעסוקה והשכר הקיימים בקרב חרדיות וערביות ביחס ליהודיות שאינן חרדיות. מנגד, זה יביא להרחבת הפערים בין חרדים וערבים ביחס לגברים יהודים שאינם חרדים".

המסקנה של הדו"ח היא ש"עיקר הפוטנציאל לצמצום הפערים בקרב הגברים הערבים טמון בחיזוק מערכת החינוך בשלב התיכון שתאפשר גם את הגברת הנגישות שלהם למערכת ההשכלה הגבוהה ולאחר מכן השתלבות במקצועות עם פריון גבוה. צמצום פערי ההשכלה הרלוונטית לשוק העבודה בקרב הגברים החרדים טמון בהגברת לימודי הליבה במערכת החינוך החל משלביה המוקדמים, דבר שצפוי לאפשר לאחר מכן גם השתלבות טובה יותר במערכת ההשכלה הגבוהה".

תגיות:משכורתמשרד האוצרחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה