הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: אילו בקשות עצומות מסתתרות בברכות של הבוקר? הכירו, ברכות התורה

מה המשמעות של ברכות התורה, ובמה הן שונות זו מזו? אלו הבקשות המיוחדות בהן, אותן לא תרצו לפספס

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתחילתו של יום, לצד אמירת ברכות השחר נמצאות ברכות התורה. ברכות התורה מורכבות משלוש ברכות, כשלכל אחת משמעות נפרדת ומיוחדת לה. הברכה הראשונה היא "בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלקֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְותָיו וְצִוָּנוּ עַל דִּבְרֵי תורָה". ברכה זו עוסקת במצווה של תלמוד תורה, ומזכירה לנו להקדיש מדי יום ביומו זמן שבו נעסוק בלימוד תורה – הן על ידי שיעורים, לימוד בספרים או בחברותא. מצוות תלמוד תורה נחשבת משמעותית ביותר בעבודת השם של הגבר היהודי, עד כדי כך שחז"ל אמרו לנו שבבית דין של מעלה תחילת דינו של האדם יהיה באם לא קבע עיתים לתורה – "אין תחילת דינו של אדם אלא על דברי תורה" (מסכת קידושין, דף מ). למצווה זו קיימות מספר סיבות. האחת היא, לדעת את ההלכה, מה מותר ומה אסור, על מנת שנדע כיצד לקיים את המצוות בצורה נכונה, וכדי להיזהר מעבירות. סיבה נוספת למצווה זו היא שעצם העיסוק בתורה מהווה בפני עצמה קיומה של מצווה ורצון השם. ולכן גם אם עסקנו בלימוד ולא הבנו באותו יום דבר ממה שלמדנו בו, אל לנו להתייאש ולחשוב שזה היה בזבוז זמן, וזאת מכיוון שעצם זה שהתאמצנו וניסינו להבין נחשב לנו כקיומה של מצוות תורה. וסיבה נוספת ללימוד תורה היא שמצווה זו יוצרת באופן הנעלה ביותר חיבור ודבקות עם הקב"ה, מכל שאר המצוות, כפי שנאמר במשנה "ותלמוד תורה כנגד כולם" (פאה א, א).

הברכה השנייה היא "וְהַעֲרֵב נָא ה' אֱלקֵינוּ אֶת דִּבְרֵי תורָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִיפִיּות עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל. וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ וְצֶאֱצָאֵינוּ וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ כֻּלָּנוּ יודְעֵי שְׁמֶךָ וְלומְדֵי תורָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּורָה לְעַמּו יִשְׂרָאֵל". בברכה זו אנו מבקשים מה' להרגיש את המתיקות והערבות שבלימוד התורה. וזאת מכיוון שכאשר מרגישים תחושת הנאה בלימוד, זה מדרבן אותנו ועוזר לנו להקדיש יותר זמן למצוות תלמוד תורה. וכן אנו מבקשים בברכה זו שאנו וצאצאנו נהיה נאמנים לה', נלמד תורה לשם שמים, ונהיה לממשיכי שרשרת הדורות בדרך התורה.

הברכה השלישית היא "בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלקֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, אֲשֶׁר בָּחַר בָּנוּ מִכָּל הָעַמִּים וְנָתַן לָנוּ אֶת תּורָתו. בָּרוּךְ אַתָּה ה', נותֵן הַתּורָה". רבי חיים מוולוז'ין, מגדולי תלמידיו של הגאון מווילנה, מגלה לנו בספרו 'נפש החיים', מה היה קורה אם היה רגע אחד ובו אף אחד בעולם לא היה עוסק בתורה, והנה לשונו "והאמת בלי שום ספק כלל, שאם היה העולם כולו מקצה עד קצהו פנוי חס ושלום אף רגע אחד ממש מעסק והתבוננות שלנו בתורה, ברגע היו נחרבים כל העולמות, עליונים ותחתונים, והיו לאפס ותהו חס ושלום". כלומר, לימוד התורה בכל עת הוא המקיים את הבריאה עצמה ואילולא זאת – לא יהיה קיום לבריאה.
האומה הישראלית היא האומה היחידה שקיבלה את התורה, היא זו המובדלת והקדושה עבור ה'. התורה היא האמצעי שדרכו ניתן ליצור דבקות, חיבור ושייכות עם בורא עולם. רק דרכה ניתן ליצור קשר עם הקב"ה. זכינו לברית קשר ואהבה עם בורא עולם על ידי התורה, ועל הזכות הזו אנו מברכים מדי יום ביומו.

לאחר ברכות התורה הוצמדו פסוקים מן התורה, על מנת שהברכות לא יהיו לבטלה, וכך לאחר ברכות התורה עוברים ישירות לאמירת דבר תורה, כפי המופיע בנוסח הסידור. 

 

האתגר השבועי

קחו חצי דקה בבוקר כדי לברך את ברכות התורה, ובכך להודות לה' על התורה שבחר להעניק דווקא לנו, מכל האומות, מתוך אהבתו אותנו.

איזה שכר עצום מקבל אדם שלומד תורה? איך נוכל לקנות מניות לקיום העולם? הרב זמיר כהן בקטע קצר מחכים:

 

משעמם, ואין איך להעביר את הזמן? יש לך 5 דקות פנויות? לרב זמיר כהן יש כמה עצות מעולות, שיעשו לך רק טוב בעולם הזה ובעולם הבא:

קראו גם:

"אני עובד ואין לי זמן ללמוד תורה. ה' מבין אותי, לא?": 5 עובדות שידהימו אתכם

תגיות:ברכות התורההדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה