כתבות מגזין

עסקים באמונה: אבי סופר, מנכ"ל רשת מוצרי החשמל, בראיון מפתיע על הקשר עם בורא עולם

היתמות מהוריו בגיל צעיר וההשפעה על מצוות כיבוד ההורים של רעייתו, הקשר עם בנו שחזר בתשובה, ומצווה אחת שהוא מסרב לדבר עליה. אבי סופר בראיון עם נשמה

  • ט"ז אייר התשפ"ג
אבי סופר ובנו, משה בפתח בית הכנסת ’’אהל מועד’’ בתל אביבאבי סופר ובנו, משה בפתח בית הכנסת ’’אהל מועד’’ בתל אביב
אא

"כשיש אמונה ויש כוח רצון – מצליחים בגדול. אם אין אחד משני הדברים האלה – אין הצלחה", מסביר אבי סופר את סוד הקסם של העסק המשפחתי הוותיק שלו, שמתקיים בעידן של כרישים ורשתות ענק שהעלימו מהמפה את המכולת השכונתית, את האטליז של פעם ואת החנויות של בעלי המקצוע השונים.

לא משנה כמה אנשים לא דתיים אפגוש – תמיד זה מפתיע ומחמם לב להיווכח עד כמה האמונה מלווה יהודים באשר הם. אנשים מפורסמים, אמנים, שחקנים וידוענים למיניהם מופיעים באתר הידברות במדור "סלבס בהתחזקות", והקשר שלהם ליהדות מחזק את הקוראים שלנו מכל קצוות הקשת, ששמחים לקרוא על הנקודות היהודיות הרבות שיש בלבבותיהם של מפורסמי ארץ הקודש.

לאותם מפורסמים יש כוח רב בעיצוב דעת הקהל, ובעידן של חבלי משיח, בו האמת נעדרת, בתקשורת הכללית מדירים את קיומו של בורא עולם מהשיח הציבורי ותורתו הופכת ללעג ולקלס – נראה שכל מילה טובה על יהדות מפי כל יהודי בעל השפעה נצרכת ומחזקת את כולנו.

 

יובל שנים מהבוקר עד הערב: "אתה חייב לאהוב את מה שאתה עושה בחיים"

הפעם בחרנו להתמקד באיש עסקים ותיק, שהקים במו ידיו עסק משפחתי עם 24 סניפים פעילים, נכון להיום. אבי סופר (73) מנהל כבר קרוב לחמישים שנה את רשת חנויות מכשירי החשמל הנושאת את שמו, ובשנים האחרונות, שלושת בניו מנהלים יחד איתו את העסק.

מתחם סניף הדגל של רשת אבי סופר ברחוב אלנבימתחם סניף הדגל של רשת אבי סופר ברחוב אלנבי

לכאורה, נראה שמכונת כביסה טובה, מקרר איכותי או פלטת שבת במחיר כדאי הם בסך הכל רק חפצים דוממים, אבל לאחר הריאיון מתברר שבין המדפים הרבים יש נשמה יהודית גדולה, ואיש משפחה אחד ששואף להבין באמת שהלקוחות שלו הם בני אדם כמוהו, המבקשים לעצמם יחס אישי והבנה ללבם, גם כאשר המכשיר החשמלי שרכשו במיטב כספם התקלקל, אפילו אחרי חצי שנה.

"מה שאתה עושה בחיים – אתה צריך לאהוב. אם אתה לא אוהב, אז חבל לך על הזמן. זה מועד לכישלון. האמינות היא מספר אחת בעבודה, כי אם אתה לא אמין – זה לא שווה כלום, ושום דבר לא שווה את זה. החלפתי לאנשים הרבה מוצרי חשמל בחיי. כשבא לקוח ואומר לי מה הצורך שלו, מה התקציב שלו ומה הציפיות שלו מהמוצר, אני מתאים לו את המוצר שהכי נכון לו".

 

השיטה שמצליחה להוזיל מחירים ללקוח

סופר מסביר שישנם מקרים בודדים שבהם לא תמיד הם יכולים לנבא אם המוצר יענה על הציפיות של הלקוח. ישנם מותגים רבים שקיימים בשוק, ומטבע הדברים אי אפשר שבעל העסק יתנסה בכולם וישתמש בהם, אך בכל מקרה – אחריות היא אחריות.

"עליי חלה החובה לדאוג שהסחורה תהיה בסדר, ובכלל, אני אוהב את המגע עם הלקוחות, אוהב לתת מהמרץ שלי, לתת פתרונות לכל מיני בעיות ולטפל בנושא השירות. חשוב לי לתת מחיר טוב ללקוחות שלנו, וב"ה אנחנו עובדים בשיטה של רכישת כמויות גדולות של מוצרים ל-24 הסניפים. הרכישה גם מתבצעת במזומן, וזה מאפשר הוזלה גדולה יותר של המוצר ללקוח. זה מרגש אותנו שיש קליינטורה כבר דור שלישי. ישנו הדור בגיל של הילדים שלי, ישנם הלקוחות בגיל שלי, ויש עוד אנשים שזוכרים את אבא שלי. זה הבדל גדול מאוד ממקם תעשייתי. פה אנחנו ממש עובדים מהנשמה".

הוא מגיע לעבודתו ב-6:00 בבוקר, ולמעשה היתה מחשבה לתאם את הריאיון ב-20:00 בערב, אז מכאן אפשר להבין לבד כמה שעות הוא עובד ביום. "כשהחבר'ה שלי מגיעים ב-8:00 בבוקר, אני כבר עברתי על הניירת, על חשבונות הבנקים, וכבר מוכן ללקוחות שיגיעו ב-8:30".

 

"כל הדרך שעשיתי מלווה בהרבה רצון טוב ועזרה מהקב"ה"

אבי סופר נולד לפני 73 שנה בבגדד שבעירק. "לסבתי היה בית כנסת בבגדד, שם המשפחות היו דתיות מאוד. עליתי לארץ כשהייתי תינוק בן 4 חודשים, ובארץ גרנו בהתחלה ברמת גן". משפחתו של סופר שמרה על אורח חיים מסורתי, שכלל בין השאר קידוש בערב שבת, שמירת כשרות, ביקור בבית הכנסת בחגי ישראל, ובעיקר אמונה.

"אנחנו משפחה של מאמינים. מבחינתי, כל הדרך שעשיתי עד היום מלווה בהרבה רצון טוב והרבה עזרה מהקב"ה, שעזר לנו להגיע לימים האלה".

העסק המשפחתי התחיל מאביו של סופר. בשנת 1956 למניינם, כשעוד היה ילד קטן, אביו פתח את חנות מכשירי החשמל באלנבי, שהמבנה שלה קיים עד היום, ממש מול סניף הדגל של החברה. לאחר מכן, כשהיה סופר בן שבע, התייתם מאביו. כעשר שנים אחר כך – התייתם גם מאמו.

החנות הישנה של משה סופר ז''ל ברחוב אלנביהחנות הישנה של משה סופר ז''ל ברחוב אלנבי

לאיזו מצווה ביהדות אתה הכי מתחבר?

"כבד את אביך ואת אמך", הוא אומר נחרצות. "לא זכיתי להורים רוב חיי, אבל חמי וחמותי, שייבדלו לחיים ארוכים, זוכים מאשתי לכיבוד הורים ולעזרה בכל מה שרק אפשר. אני שמח בכך, ומעודד את זה. אני יודע מה זה לחיות בלי הורים. מי שאין לו הורים מעריך את זה מאוד, ולכן חשוב לי הקשר עם חמי ועם חמותי".

 

על המשבר בעסקים שנפתר באמונה

אתה מדבר עם הקב"ה? יש לך קשר איתו?

"כן", הוא מחייך. "לפני שאני הולך לישון, אני מבקש ממנו בריאות לבני המשפחה".

אתה יכול לנסות לחשוב על מקרה שקרה לכם לאורך השנים שבו היה קושי כלשהו בחברה, ופתרת את הקושי באמצעות הקשר עם בורא עולם?

"בעסק אחר שהיה לי השקעתי כסף עם שותף שלצערי, לא ניהל נכון את העסק. היינו חזקים מספיק כדי לספוג את זה. הקב"ה עזר לנו, כי היתה לנו אמונה גדולה שנעבור את זה. נכון, זה גם היה קשה מאוד לקבל את המצב, אבל בסוף הכל יצא לטובה, וברוך ה' עכשיו אנחנו מזדכים על כל ההפסדים".

הרבה חברות תורמות לקהילה באמצעות פעילויות חסד ומעשי צדקה. לאיזה תחום אתם הכי מתחברים?

"על זה לא מדברים", מסכם סופר את עניין המתן בסתר.

בניו של סופר עובדים איתו בעסק. אחד מהם חזר בתשובה לפני יותר משנה. סופר קיבל את חזרתו בתשובה של הבן בשמחה. "אני שמח שזה מה שעושה לו טוב. אני טיפוס שמאמין, וקיבלתי את זה באהבה".

אבי סופר ובני משפחתו. מימין: אבי סופראבי סופר ובני משפחתו. מימין: אבי סופר

 

המעשה הקטן - גדול שעשה סופר בסוף הריאיון

הבנים שלך עובדים איתך בעסק יום יום. איך תרצה לראות את העסק מתפתח בעתיד?

"כשהילדים היו קטנים, לפעמים הייתי מתעורר, מזיע כולי. חשבתי לעצמי: אשתי לבד, ומחר לא אהיה יותר בעולם הזה. מה יהיה? היום ב"ה אני ישן בשקט. יש על מי לסמוך באמת. כוח צעיר תמיד נותן את הטון שלו".

בראיון נוכח גם בנו הצעיר של סופר, רון. כשהוא נשאל מה הוא יכול להגיד על אבא, הוא מחייך ומדבר על המסירות שלו לעבודה. "לאבא יש מוסר העבודה הכי גבוה שראיתי. אין לזה אח ורע. לפעמים הוא צריך לאזן את זה, כי הוא לא יודע לקחת חופש. זו המהות שלו. הוא רואה את העבודה כערך חשוב, וגם דואג מאוד למשפחה שלו, ולמשפחה של אמא שלי. אנחנו אוהבים אותו מאוד".

אילו ערכים קיבלת מאבא?

"כבד את אביך ואת אמך, ובכלל, לכבד כל לקוח באשר הוא. אתה לא יודע מי זה הלקוח. תן לו את הכבוד הראוי לו. וגם, כאמור עבודה קשה, ובסוף זה משתלם, בעזרה ה'".

בסיום הריאיון, נפרד סופר בברכה. בנו היה בדרכו ללוות אותנו ליציאה, והוא עצמו, ממש עוד כשקמנו, המשיך במהירות הבזק לעבודתו. זה העלה חיוך והעלה מחשבה על איש אחד, לא צעיר במיוחד, שכבר עבר מזמן את גיל הפנסיה, אך ממשיך לעסוק במה שהוא אוהב.

תגיות:מוצרי חשמלאבי סופר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה