חדשות בריאות

מחקר פורץ דרך: התופעה שיכולה לפגוע ביכולת השכלית של פעוטות

על פי מחקר חדש, נמצא כי זיהום אוויר עלול ליצור השלכות שליליות על התפתחות המוח בקרב ילדים ופעוטות. כל הפרטים

  • י"ג אייר התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

צוות מדענים מצא כי ישנו קשר בין איכות אוויר ירודה לבעיות ולפגיעה ברמה השכלית של ילדים ופעוטות מתחת לגיל שנתיים בהודו.

על פי המחקר, ישנן השלכות שליליות ארוכות טווח על התפתחות המוח, תוצאות שיכולות ללוות את הילדים לכל החיים.

 לדברי החוקר הראשי פרופסור ג'ון ספנסר מאוני' מזרח אנגליה (UEA): "מחקרים קודמים הצביעו על כך שאיכות אוויר ירודה קשורה לליקויים קוגניטיביים אצל ילדים, כמו גם לבעיות רגשיות והתנהגותיות, שעלולות להשפיע קשות על משפחות. חומר חלקיקי זעיר באוויר מהווה דאגה גדולה, מכיוון שהוא יכול לעבור מדרכי הנשימה אל המוח".

בדבריו ציין כי: "עד כה, מחקרים לא מצאו קשר בין איכות אוויר ירודה לבעיות קוגניטיביות אצל תינוקות, כאשר הצמיחה המוחית מהירה ביותר והמוח עשוי להיות פגיע במיוחד לרעלים. המחקר שלנו הוא הראשון להדגים את הקשר הזה. שיתפנו פעולה עם משפחות באזורי הודו כדי לחקור כיצד איכות האוויר בתוך הבית משפיעה על הקוגניציה של תינוקות".

צוות המחקר בשיתוף עם ה-Community Empowerment Lab ב-Lucknow, הודו, ארגון מחקר וחדשנות בריאותי עולמי, יצרו קשר עם משפחות מרקעים סוציו-אקונומיים שונים בקהילה במדינת אוטר פראדש, שנפגעה קשות מזיהום אוויר.

 

פגיעה בקוגניציה חזותית במהלך השנתיים הראשונות לחיים

על פי המחקר, בחנו החוקרים במשך שנה וחצי 215 ילדים צעירים, ובדקו את זיכרון העבודה החזותי במקביל למהירות העיבוד החזותי, באמצעות משימה קוגניטיבית – הילדים נחשפו לתצוגה שהראתה ריבועים צבעוניים מהבהבים בעקביות, לעומת תצוגה אחרת שהראתה הבזק של ריבוע, בכל פעם בצבע אחר.

על משמעות המשימה, הסביר פרופסור ספנסר: "משימה זו מנצלת את הנטייה של תינוקות להסיט את מבטם ממשהו מוכר ויזואלית לכיוון משהו חדש. התעניינו אם תינוקות יכולים לזהות את הצד המשתנה וכמה טוב הם מבצעים כשהגברנו את הקושי של המשימה על ידי הכללת ריבועים נוספים בכל תצוגה".

"מחקר זה מדגים לראשונה שיש קשר בין איכות אוויר ירודה ופגיעה בקוגניציה חזותית במהלך השנתיים הראשונות לחיים, כאשר צמיחת המוח בשיאה. השפעות כאלה עלולות להימשך לאורך שנים ולהשפיע לרעה על התפתחות לטווח ארוך".

תגיות:תינוקותמחקריכולת שכלית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה