חדשות בריאות

"לא העליתי על דעתי שהגמגום הוא אירוע מוחי. חיי ניצלו בנס"

אבי וינר החל לגמגם ודיבר באופן משובש. בבית החולים שערי צדק אבחנו כי לקה בשבץ מוחי, וביצעו בדחיפות צנתור מוחי שהציל את חייו

  • י"ג אייר התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אבי וינר, בן 25, הגיע בשבוע שעבר לחדר המיון בבית החולים שערי צדק בירושלים, כשהוא סובל מקשיים בדיבור. בבדיקה נוירולוגית מיידית שנעשתה לו, הוא התקשה בשליפת מילים ודיבר באופן משובש. האבחנה המיידית הייתה שבץ מוחי.

וינר הועבר באופן מיידי לבדיקת CT, על מנת לשלול דימום מוחי, לקבל תמונת מצב של זרימת דם במוח ולהדגים מילוי עורקים. בבדיקה נמצאה חסימה בעורק שאחראי על תפקודי השפה, והייתה עדות לרקמה נוספת במוח שנמצאת בסיכון אבל ניתנת להצלה.

מכיוון שוינר הגיע כ-12 שעות לאחר הופעת האירוע, לא ניתן היה לתת לו תרופה שיכולה להמיס את קריש הדם. הצוות הרפואי החליט, על כן, לבצע בדחיפות צנתור מוחי.

הצנתור בוצע על ידי ד"ר ולדימיר בורודצקי, מצנתר מוח בכיר ביחידה לנוירורדיולוגיה פולשנית. במהלך הפרוצדורה בוצעה פתיחה של עורק, ובתוך כ-15 דקות חזרה זרימת דם טובה ותקינה למוח. יום לאחר הפרוצדורה, מצבו של וינר החל להשתפר והוא החל לשלוף מילים. במהלך האשפוז הקצר, שהמשיך לאחר מכן, נמשך השיפור במצבו והוא חזר לתפקוד מלא לחלוטין שלאחריו שוחרר חזרה לביתו בצפת.

"בחצות הלילה הרגשתי קושי בדיבור שהתחיל באופן פתאומי ללא חולשה או ללא כל סממן אחר", סיפר וינר. "לא העליתי על דעתי שהגמגום שתפס אותי בתחילה הוא אירוע מוחי. החלטתי ללכת לישון. בבוקר כשקמתי המשיכו התסמינים, וההורים שלי ואשתי אמרו לי שנראה שחטפתי שבץ מוחי. החלטתי יחד עם אבי לא לקחת סיכון, ולקחנו מונית ישירות לשערי צדק. אני מודה להוריי ששמו לב והזהירו אותי, מודה לרופאים על הטיפול המסור, לאשתי על התמיכה, ולקב"ה ששמר עליי. אני קורא לכל הצעירים: גם אם אינכם חושבים שמשהו שכזה יכול לקרות לכם, תהיו ערים אל עצמכם ואל הסביבה והיו מוכנים לכל תרחיש שיכול להגיע. חיי ניצלו בנס".

ד"ר בורודצקי הוסיף: "אבי עבר אירוע מוחי בגיל צעיר מאוד, ועבר דרך ארוכה ושעות רבות עד שקיבל טיפול. מהרגע שהגיע לבית החולים, הכנסנו אותו לטיפול באופן המיידי ביותר, ולשמחתנו אבי בריא ושלם היום. הגיל הצעיר של אבי אומנם חריג, אך אירוע מוחי יכול לקרות בכל גיל שהוא, וחשוב להכיר את הסימנים - בעיה בדיבור, סטייה של זווית הפה, חולשת צד. במידה והם מופיעים - לפנות מיד לבית החולים הקרוב ביותר".

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה פולשנית, ד"ר קובי אמסלם, הדגיש כי "אירוע מוחי מצריך פעולות מהירות. בזכות מערך צנתורי מוח מתקדם ורחב, הכולל שלושה מצנתרים 24/7, אנחנו נותנים בשערי צדק מענה בכל שעה גם למטופלים רבים מכל רחבי הארץ. בזכות המענה אנו יכולים להעניק את הטיפול המיטבי והנכון ביותר בזמן הקצר ביותר למטופלים, ובכך להצילם ולאפשר להם חזרה לתפקוד מלא גם אחרי אירועים קשים".

מנהל מחלקת הנוירולוגיה, ד"ר רוני אייכל, הסביר: "הכרת הסימנים לאירוע מוחי הוא השלב הראשון בדרך להצלחת האדם שחווה אירוע. הוריו של אבי ידעו לזהות את הסימנים לאירוע מוחי, ובזכות כך הגיע אבי לטיפול המסור של בית החולים וחייו ניצלו. אי אפשר לדעת מתי ואיפה יתקוף אדם אירוע מוחי, וגילו הצעיר והחריג של אבי הוא ראיה לכך. בכל שלב ובכל גיל חשוב לדעת את הסימנים, להיות ערים לסביבה ולעזור למנוע את המקרה הבא".

ד"ר מייקל טייצ'ר, שקיבל את וינר בחדר המיון וטיפל בו, אמר: "יש סיסמה בעולם המקצועי של שבץ מוחי - 'זמן הוא מוח'. כשמדובר בשבץ, כל דקה היא יקרה, כיוון שברגע שהדם לא זורם למוח - תאי המוח מתים. ברגע שרואים סימני שבץ יש לפנות בדחיפות לבית החולים ולקבל טיפול באופן מיידי. אני מודה לד"ר אמיר ג'אנח שניהל איתי את המקרה ולד"ר ולדימיר ברודוצקי על הטיפול המקצועי והמהיר".

תגיות:שערי צדקשבץ מוחיצנתור מוחי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה