הרב זמיר כהן - השיעור השבועי

"המשטרה רודפת אחרי, תחביא אותי, שלא יכניסו אותי לתא מעצר!"

מהם סדרי העדיפויות הנכונים בחיים? ובמה ראוי להשקיע את עיקר זמננו?

  • י"ב אייר התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשיעורו של מורנו הג"ר הרב זמיר כהן שליט"א על סדרי העדיפויות הנכונים בחיים, אומר הרב יסוד גדול וחשוב המלמדנו במה כדאי להשקיע את עיקר זמננו בחיי העולם הזה.

אומר הרב, שבמדרש שנכתב לפני כאלפיים שנה מספרים חז"ל על אדם אחד עשיר גדול. ולעשיר הזה היה בן שהיה קונה לחבריו כל אשר חפצו וביקשו, קנה להם אוכל, ובגדים, מימן מכסף אביו העשיר נסיעות לטיולים ועוד. יום אחד קרא האב לבנו, ואמר: ראה בני, יש לך חברים רבים, אך חלקם חברים שלך רק בגלל הכסף וההנאות שאתה משלם עבורם. כעת אני מבקש ממך שתבדוק, מי הם חברך האמיתיים? השיב הבן: אבא אני חושב שיש לי שלוש מאות חברים טובים. אמר לו אביו, אתה טועה, תבדוק היטב. תבדוק מי הוא חבר אמיתי? חבר טוב שנמצא שם בשבילך בעת צרה ומצוקה. חזר הבן  למחרת ואמר לאב: יש לי שלושים חברים. אמר לו אביו: תבדוק שוב. חזר הבן למחרת ואמר, ערכתי בדיקה ומצאתי, יש לי שלושה חברים.

אמר לו אביו, תדע לך, גם בזה אני לא בטוח. תבדוק. לך לכל אחד משלושת החברים הללו, תעשה את עצמך כאילו אתה במצוקה ותראה מי מהם יבוא לעזור לך.

הלך הבן לעשות ציווי אביו, יצא מהארמון המפואר, הוריד את נעליו היוקרתיות, נעל נעליים מלאות בוץ, שפך אבק על עצמו, לבש בגדים בלויים, ודפק על דלת ביתו של אחד משלושת החברים. כשפתח חבר א' את הדלת, אמר הבן לחבר: "האשימו אותי ברצח, המשטרה רודפת אחרי, מחר בבוקר יש לי משפט, תחביא אותי שלא יכניסו אותי לתא מעצר! אני מתחנן, תכניס אותי לבית שלך, בבוקר תבוא איתי לבית המשפט תעמוד בפני השופט ותגיד לו שאני אדם טוב, אני לא רוצח".

החבר נבהל מאוד, והשיב: אתה רוצה שאחר כך יאשימו אותי ויאמרו שגם אני שותף לפשע? וטרק לו את הדלת בפנים.

הלך הבן לחבר ב', וסיפר אותו דבר, אמר "האשימו אותי ברצח, המשטרה רודפת אחרי, מחר בבוקר יש לי משפט, תחביא אותי שלא יכניסו אותי לתא מעצר! אני מתחנן תכניס אותי לבית שלך, בבוקר תבוא איתי לבית המשפט תעמוד בפני השופט ותגיד לו שאני אדם טוב, אני לא רוצח".

אמר לו החבר, אתה חבר כל כך טוב ונפלא, עוזר ודואג לכולם, בוא תיכנס לבית שלי. תאכל, תשתה, מחר אסיע אותך לבית המשפט, אבל אל תצפה שאכנס עמך לשופט. שהרי אם אכנס עמך, ייתכן שיגידו שאני שותף לפשע, אני לא רוצה להסתבך.

הבן הודה לו והלך לדרכו.

הלך הבן לחבר ג' וסיפר את העניין, וביקש להיכנס לביתו. החבר הזעזע: "אותך מאשימים ברצח?! אתה אדם נפלא עם לב זהב. בוא, היכנס לביתי, ומחר אסיע אותך לבית המשפט, אכנס לשופט ואגיד לו שאתה לא אשם, ואעשה כל מה שביכולתי לעשות כדי לזכותך בדין. אני אביא עדויות לשופט, אסביר, אעשה הכל למענך, כי אני יודע שאתה לא אשם".

שמח בן המלך, וידע שזה חבר אמיתי.

אומרים חז"ל במדרש, שלכל אדם יש שלושה חברים בחיים, ובהם משקיע את עיקר זמנו. החבר הראשון הוא הרכוש – האדם עובד קשה בשביל משכנתא, דירה, ריהוט, רכב ועוד. החבר השני הוא המשפחה – האדם משקיע ועמל למען משפחתו. החבר השלישי הוא התורה, המצוות, עבודת המידות ומעשים טובים – פעולות רוחניות שאדם עושה בעולם, התגברות על יצרים, שבת, כשרות, שמירת עיניים, תפילה, ברכות, אדם הולך לשיעורי תורה, קם מוקדם להתפלל במניין, משקיע זמן בעבודה הרוחנית.

כשנבדוק, נראה שלפני 150 שנה היו כאן אנשים כמונו, רצו כסף רכוש פרנסה הנאות טיולים בדיוק כמו שאנו רוצים. והנה לא נשאר אפילו לא אחד מהם בעולם הזה. במשך חייהם עבדו עשו, עמלו, וכעת תורנו כאן בעולם הזה. יבוא יום, אנו נפנה את הבמה ויגיעו אחרים במקומנו.

והנה מגיע זמנו של האדם לעזוב את העולם, ויש לו משפט בבית דין של מעלה. אומר האדם "מה הבעיה? כל חיי וכל זמני השקעתי בשלושת החברים. הם יבואו איתי".

הולך לווילה המפוארת שלו, למכונית הגדולה שקנה לעצמו, ומבקש, בואו איתי יש לי משפט בבית דין של מעלה! אך הם מסרבים, אינם יכולים לבוא. מבין האדם, הם לא חברים אמיתיים מפני שברגע של מבחן אינם באים עימי.

הולך לחבר השני, ומבקש: משפחה בואו איתי. והם אומרים לו: וודאי שנבוא איתך, אך לא נוכל להיכנס איתך למשפט, נבוא עד בית העלמין.

הולך לחבר השלישי, תורה מצוות מעשים טובים, שואל: האם תבואו איתי? והם משיבים לו: וודאי שנבוא איתך! אנחנו נגיע לפניך, נחכה לך שם, כדברי הפסוק: "והלך לפנך צדקך". שהרי כל מצווה שאדם עושה בעולם הזה הוא בורא סנגור, וכל הסנגורים ממתינים לו שם בבית דין של מעלה, בעולם הבא.

כשאדם חי בעולם, וודאי שצריך להשקיע במשפחה, וודאי שצריך להשקיע בדירה ולחיות טוב, אבל אל לו לשכוח את העיקר. 

וכשם שכותב הרמח"ל במסילת ישרים, שהיצר הרע מכניס את האדם למרוץ חיים, "כסוס שוטף במלחמה", היצר גורם לאדם לרוץ, להשקיע בגשמיות בלי לחשוב על העולם הבא. אך אדם חכם יודע להבדיל בין עיקר לטפל בחיים, לדעת להשקיע את זמנו בקנייני נצח רוחניים ולהתעלות מעלה מעלה בקודש.

הרב זמיר כהן – מי הם שלושת החברים הטובים ביותר שלך?

התכנים במדור מרתק ומיוחד זה מבוססים על שיעוריו של מורנו הג"ר הרב זמיר כהן שליט"א, ונכתבו על פי הבנת הכותבת.

שיעורו השבועי של הרב מתקיים בימי חמישי, ברחוב שרגא פרידמן 2, תל אביב, בשעה 21:30

תגיות:הרב זמיר כהןהשיעור השבועי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה