חדשות בריאות

המחלה משנות ה-50 חוזרת: הפטרייה שגורמת לגזזת הפכה לנפוצה ביותר

מחלת הגזזת בה נדבקו רבים לפני עשורים עושה קאמבק. על פי מחקר של בתי החולים רמב"ם ושניידר, נרשמה בשנים האחרונות עלייה של יותר מ-500 אחוזים בהופעת פטריית קרקפת הגורמת לגזזת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחלת הגזזת הייתה אחת המחלות הזיהומיות הנפוצות ביותר ביישוב היהודי בארץ ישראל ובקהילות יהודיות שונות בחו"ל. על פי דיווחי עבר, לדוגמה, כ-40% מהילדים במוסדות החינוך בירושלים היו נגועים בגזזת.

מחקר חדש, הסוקר את הטיפול בפטריות קרקפת בילדים בין השנים 2010-2021 במרכזים רפואיים בארץ, מלמד כי בשנים 2019-2021 נמדדה עלייה של יותר מ-500 אחוזים במקרי פטריית קרקפת.

חוקרי המרכז הרפואי רמב"ם, הטכניון ומרכז שניידר לרפואת ילדים דיווחו על 456 מקרי זיהום כתוצאה מפטריית קרקפת. מנתוני המחקר עולה כי עד שנת 2018 רוב הילדים סבלו מזיהום כתוצאה מפטרייה הנקראת מיקרוספורום קאניס (Microsporum Canis). בין השנים 2019 ו-2021 חלה תפנית משמעותית, כאשר הפטרייה הגורמת לגזזת (טונסורנס) הפכה למובילה בין הגורמים המזהמים, בתוך זמן קצר ובפער גדול.

החוקרות הראשיות במחקר, ד"ר אמילי אביטן-הרש, מנהלת מחלקת עור ברמב"ם, וד"ר רבקה פרידלנד, מנהלת יחידת עור-ילדים במרכז שניידר לרפואת ילדים, מציינות: "ב-2021 זוהתה הפטרייה טריכופיטון טונסורנס במספר מקרים גדול יותר מאשר בשנים 2010-2018 יחד. בשלב הזה היא הפכה לפטריית הקרקפת הנפוצה ביותר בילדים, במיוחד בטווח הגילאים 11-18, כאשר נראה כי המגמה הזו היא כלל ארצית".

לדברי החוקרות, המגמה שחלה בשלוש השנים האחרונות אמורה להרים דגל אדום בקרב הקהילה הרפואית: "רופאי עור בכל הארץ מרגישים את העלייה בשכיחות הפטרייה ברמה היומיומית. מדובר במזהם מדבק ביותר, העובר מאדם לאדם באמצעות מגע, כאשר הוא יכול לעבור דרך מסרקים, מגע יד, מצעים משותפים, מגבות וכו'. מקומות צפופים, כמו בית ספר, הצבא, ואפילו בית המשפחה, יכולים להפוך למקורות הדבקה בקלות. בשנים האחרונות מוקד חשוב הוא מספרות, אשר לא מחטאות את הציוד בצורה מספקת".

ד"ר יואל דסקלו, מתמחה במחלקת עור בבית החולים רמב״ם והחוקר המרכזי, מוסיף: "אודם, גרד, היווצרות קשקשים, ובמקרים קשים יותר התפתחות של תהליך דלקתי שיכול לגרום לנפיחות, הפרשות, התקרחות וצלקות, הם רק חלק מתוצאות ההדבקות בפטריות הקרקפת המזהמות".

ד"ר היבא זערורה, רופאה בכירה במחלקת עור ואחראית על מרפאת עור ילדים ברמב"ם, מציינת שבנוסף לעלייה במספרים שמגיעים לטיפול בבתי החולים, בפועל מספר מקרי ההדבקה גדול בהרבה: "המחקר מתייחס רק למספר המקרים שהצריכו פנייה לבית חולים ואף אשפוז, כלומר מקרי הקיצון. אם לוקחים בחשבון את הקלות שבה הפטרייה עוברת מאדם לאדם, ברור שהרבה יותר מקרי הדבקה התרחשו בקהילה".

למרות הנתונים שמציג המחקר, המומחים מרגיעים ומסבירים שניתן לטפל במחלה ושאין ממה לחשוש, אך חשוב שמשרד הבריאות יערוך חקירות אפידמיולוגיות ויטפל במוקדי התפרצות.

מבחינת הציבור הרחב, חשוב לשמור על היגיינה ולהגיע לרופא מומחה כבר כשהנגע קטן. אז הטיפול קצר ויעיל יותר.

תגיות:בית החולים רמב"םגזזת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה