הלכה

מה עושים אם לא מוצאים את הכתובה? האם מותר לצלם נפגעים בפיגוע? והאם מותר להפעיל מכשיר ניווט בשבת כשלוקחים יולדת לבית החולים?

מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות #26, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אדם ששב בתשובה לאחר שעשה עוונות רבים, ואפילו חלילה רצח נפש רח"ל, ורוצה כעת לתקן את מעשיו הראשונים - מהו התיקון הגדול ביותר עבורו?

התיקון הגדול ביותר, ואפילו לאיסור רציחה - הוא להחזיר אדם בתשובה! והרי הוא ממש "נפש תחת נפש". ולכן יעסוק הרבה בהכנסת ילדים לתלמודי תורה וכדומה ("בעתה אחישנה" לרב הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל, עמוד קע"ו אות י"ט).

 

בני זוג שעברו דירה, ובדקו כל פריט ופריט, אך לדאבונם לא מצאו את הכתובה מהחתונה, מה עליהם לעשות?

יש להם לעשות כתובה חדשה (משפט הכתובה כרך ז' בשם הגר"ש ואזנר).

 

האם יש בעיה הלכתית לצלם ולפרסם תמונות של פצועים ונרצחים בפיגועים?

  • יש בכך חילול כבוד הבריות וחילול כבוד המת. אין לפרסם תמונות שכאלו, וכן יש להימנע מלצפות בצילומים הללו (שו"ת הראשון לציון למרן הראשון לציון והרב הראשי לישראל הרב הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א, חלק שני חלק יורה דעה סימן י"ח).

 

אדם שיושב במרפסת ביתו, ורואה את אביו עובר ברחוב. האם הוא צריך לעמוד מפניו?

לא, כיוון שלא ניכר שהוא עומד מפני אביו.

וכן אם אדם יושב בבית הכנסת ורואה שאמו נכנסת לעזרת הנשים הנמצאת בקומה העליונה – הוא אינו צריך לעמוד, מאחר שלא ניכר שהוא עומד מפני אמו (ילקוט יוסף הלכות כיבוד אב ואם כרך א' עמוד רצ"ו).

 

אדם ששמע את חברו מברך את כל ברכת "שהכל", וענה אחריו אמן, אך הוא לא התכוון לצאת ידי חובה, וכן המברך לא התכוון להוציא את השומע ידי חובה, וכעת ברצון השומע לשתות – האם יברך?

לא יברך. שרק לכתחילה צריך כוונה לצאת ידי חובה, אך בדיעבד יש לנו הכלל: ספק ברכות להקל (הלכה ברורה חלק אחד עשרה סימן רי"ג אות ט"ו).

 

כיצד יתכן שאדם יהיה רשאי לברך את ברכת הריח, רק אם הוא יתרחק ממקור הריח?

ידוע שבשבת אסור להריח מפרי שמחובר לעץ, מחשש שמא יבוא לקצוץ אותו לאוכלו (שולחן ערוך סימן של"ו סעיף י'), ולכן אם אדם ניגש קרוב לפירות – לא יברך על הריח, כי אז קיים החשש שמא יתלוש מהם.

אולם אם האדם לא עומד בסמוך לפירות אלא במרחק שלא יכול לנגוע בהם – אזי יוכל לברך (אליה רבה בסעיף קטן י"ב בשם השיירי כנסת הגדולה).

 

אדם שרואה את הים התיכון - מה יברך? ומה הדין בשעת נהיגה?

יברך את ברכת "שעשה את הים הגדול" (חזון עובדיה ט"ו בשבט וברכות עמוד תס"ז).

ואם תוך כדי נהיגה בכביש הוא רואה את הים התיכון ואינו יכול לעצור בצד – רשאי לברך (שו"ת ברכת יהודה לרב הגאון רבי יהודה ברכה שליט"א ראש כולל "יחוה דעת" חלק ראשון עמוד נ"ח).

ואם טעה ובירך את ברכת "עושה מעשה בראשית", בדיעבד יצא ידי חובה, כמו מי שבירך על יין "שהכל" (חזון עובדיה ט"ו בשבט וברכות עמוד ת"ע בהערות).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

כאשר נוסעים בשבת כדי לקחת יולדת אל בית החולים, האם מותר להפעיל מכשיר ניווט?

אם הנהג לא בקי בדרך המהירה לבית החולים, או כאשר הזמן בהול ועל ידי המכשיר יש אפשרות לקצר את זמן הנסיעה – מותר להשתמש בו. ולכתחילה, כאשר אין הדבר בהול, יש ללחוץ על המקשים בשינוי, ולהמעיט ככל האפשר במספר הלחיצות במכשיר. ואם אפשר, יש להכין את המכשיר מערב שבת עם שם או כתובת בית החולים, כדי למעט במספר הלחיצות בשבת (תורת היולדת פרק כ"א אות י"ז).

 

ידוע שאדם שרץ אל בית הכנסת מקיים מצווה. האם האדם יכול לקיים מצווה זו גם בנסיעה במכונית?

יש אומרים שלא יוצאים ידי חובה כך. לכן, טוב לחנות שלא בצמוד לבית הכנסת, ולקיים משם את המצווה ברגליו (ילקוט יוסף תפילה כרך א' עמוד קפ"א).

בבית חולים, האם מותר בשבת לכתוב את שם האם על סרט הזיהוי שמוצמד לַוָּלָד?

אין מקום להתיר את הנוהג הרווח בבתי חולים שונים, לכתוב בשבת את שם האם על סרט זיהוי שאותו קושרים מיד אחרי הלידה על יד התינוק, כדי לזהותו ולמנוע החלפתו בתינוק אחר.

אך מותר לומר לגוי לעשות זאת. ואם אין אפשרות כזו, אזי העצה היא להכין סרט כזה מלפני שבת, או להכין סרטים ממוספרים בעלי מספר זהה לאם ולתינוק (שמירת שבת כהלכתה פרק ל"ו סעיף י"ב). ואם עושים מדבקה – יש לדאוג להדביקה על נייר לפני השבת, ובשבת לחברה באזיקון.

לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:כתובהמעבר למפורסם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה