ונשמרתם

הורים, התייצבו: 7 דרכים שאולי לא הכרתם - להציל את הילדים מסכנות האינטרנט

מרגע שהופכים להורים - מוכרחים לפקח ולהשגיח על הדבר הכי חשוב ויקר לנו: הילדים שלנו. לפניכם ההורים 12 דרכים חשובות ביותר שאולי לא הכרתם, להציל ולשמור את הילדים שלכם מהסכנות האורבות באינטרנט

אא

הכלל הראשון לפני כולם הוא להיות יותר ויותר עם הילדים, ופחות ופחות במסכים כלשהם - גם אם זה לצורך עבודה. מחקרים רבים הוכיחו כי הורים שמשקיעים זמן איכות עם ילדיהם אפילו במשחקי חברה ויצירות, הילדים פחות מתעניינים בכל מה שקשור לאינטרנט. 

אם בכל זאת החלטתם לאפשר צפייה כזו או אחרת במסכים - כך תשמרו על הילדים שלכם בכל גיל שהוא, ולאו דווקא כשהם ילדים ממש קטנים. 

בדקו במה הילד שלכם משחק 

מאז המצאת הטלפונים הניידים כבר לא נדיר לראות אם שנותנת לבנה את המכשיר ש'ישחק' בטלפון. מכירים את זה? לדאבוננו, ישנם הרבה מאוד משחקים 'תמימים' שאלמלא ההשגחה הצמודה שלנו על הילד, יכולים לחשוף אותו למשחקים שאינם לגילו או לפרסומות שחלילה יכולים להפחיד או להרוס את נפשו הרכה. 

מחובתנו לדאוג לכך שהמשחקים יהיו 'נקיים' ושהילד לא ייחשף בשום צורה שהיא למידע מסוכן או צורות אחרות של סכנות אינטרנטיות, כמו למשל פרצופים מפחידים שיכולים להשאיר חותם כבד על נפשו. 

משמעת זה א' ב'

אם ילדים לא יסורו להוראותיכם כשהם קטנים, ככל שהם יגדלו זה יקשה עליכם להטיל את מרותכם. עליכם ללמוד להטיל על הילד משמעת גם כשהוא מנצל לרעה את ההרשאה שנתתם לו לשחק במשחק או לראות תוכנית נקייה. אם הילד עבר לתוכנית אחרת ללא רשותכם - הטילו על כך סנקציה גם אם מדובר בתוכנית נקייה, ולו רק כדי להעביר את המסר שלא עוברים לשום תוכנית אחרת שלא עברה קודם את עיניהם של אבא או אמא. 

ילדים יכולים להיות 'ערמומיים' ביותר ולכן אסור לזלזל ביכולת שלהם לנסות אותנו. גם תחת מעקב ופיקוח הם יכולים 'לגלוש' למקומות אסורים, וטוב תעשו אם כלל לא תרשו גלישה באינטרנט ללא השגחה, ובטח ובטח שטוב תעשו אם תשתמשו באינטרנט מסונן בלבד. 

הגדירו כללי 'הורדה' 

בין אם זה ציור שהוא אהב, תשבץ או משחק - בבית צריכה להיות הנהגה ברורה של מה שמורידים מהאינטרנט, ולא פחות מכך - מי מוריד. ההורים צריכים להיות אלו שמסכימים להורדות הללו, גם אם מדובר בדברים פשוטים וטהורים. כדי שלא תהיה 'פרצה' חשוב מאוד שתזהירו את הילדים מסכנות התוכנות הזדוניות, שיכולות להרוס כל מחשב, לחדור לפרטיותכם ולהפר את הפרטיות והתמימות. 

אם הילדים שלכם כבר 'עצמאיים' בקניות - הגדירו כללי רכישה אינטרנטית 

כולנו שמענו על סיפורים מפתיעים שבהם ילדים רכשו להורים דברים שהם בכלל לא צריכים, דרך שיטוט לא מבוקר באינטרנט. כדי למנוע את זה, עליכם להשגיח עליהם ולהציב כללי רכישה נוקשים שלא מאפשרים לרכוש לבד או ללא הסכמתכם. 

בטח שלא כאשר הם צריכים למלא מספרי כרטיסי אשראי, מספרי תעודות זהות, כתובות וכדומה - אלו נתונים אישיים 'רציניים' שאסור לשתף באתרים שלא סומכים עליהם במאה אחוז. 

דברו עם ילדיכם על סכנת הלחץ החברתי 

הרבה פעמים הילדים שלנו 'מושפעים' ממה שחברים שלהם עושים או ההורים של החברים שלהם נותנים להם לעשות. שבו עם הילדים ודברו איתם על כך שחשוב שההחלטות שהם יקבלו לא ינבעו מלחץ חברתי, בטח כשמדובר בסכנה גדולה כל כך כמו כניסה לאתרים שונים ש'לכולם מהכיתה שלי מרשים'. הסבירו להם ש'לחץ חברתי' הוא לא אופציה עבורם ולא על פי זה ייפול דבר בדבר שימוש באינטרנט. 

דברו עם הילדים שלכם על אתרים זדוניים

כשמדובר באינטרנט, הילדים חייבים לדעת שלא על כל כפתור ניתן ללחוץ, לא בכל אתר אפשר לבקר ולגלוש חופשי ולא בכל מקום אפשר להירשם ולהשאיר פרטים אישיים. 

למדו את ילדיכם שיקול דעת נכון והסבירו להם על אתרים זדוניים שקוצרים את המידע האישי, כדי שלא יסתכנו בזה. 

שימו סיסמאות וסינון מהדרין במכשירים

אין אם זה מכשירי טלפון אישיים ובין אם אינטרנט ביתי, חשוב להתקין סיסמאות וסינון נאות, כדי לא לאפשר מקום ליצר הרע להיכנס. כשהילדים רוצים להשתמש במחשב הם קוראים להורים שיפתחו להם את הנעילה על המכשיר, ובאופן כזה - אתם אלו ששולטים ולא הם. אתם אלו שנותנים גישה, הילדים לא אמורים להיות בעלי גישה לסיסמה שלכם. 

אתם אלו שקובעים את זמן הגלישה, גם במכשיר האישי. 

 

תגיות:הוריםסכנותאינטרנטילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה