חדשות בארץ

מהומה בוועדת החוקה: בעקבות 5,400 הסתייגויות שהוגשו - הופעל נוהל חריג, האופוזיציה נטשה

לאחר שעות של דיונים, הורה יו"ר הוועדה להפעיל נוהל חריג. באופוזיציה זעמו ונטשו את האולם

  • כ"ט אדר התשפ"ג
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

ועדת החוקה של הכנסת תתכנס הבוקר (רביעי) בשעה 10:00 על מנת להצביע על אישור החוק לשינוי בהרכב הוועדה למינוי שופטים לקריאה שנייה ושלישית.

במהלך הלילה התעוררה מהומה. קודם לכן הגישו חברי האופוזיציה כ-5,400 הסתייגויות להצעות החוק הקשורות לרפורמה. לאחר שעות של דיונים, הודיע היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד גור בליי, כי בהתייעצות עם ח"כ שמחה רוטמן, הוחלט להפעיל את החריג לנוהל לפיו תתקיים הנמקה מרוכזת ולאחריה הצבעות מרוכזות במקום הנמקות והצבעות לסירוגין.

היועצת המשפטית לכנסת עו"ד שגית אפיק הסבירה את ההחלטה: "לא קל להפעיל את החריג לנוהל. בעבר כשהגענו לכ-2,500 הסתייגויות הפעלנו את הנוהל מתוך הבנה שהן כוללות הרבה רצפים וחזרות. בשבועיים האחרונים של הכנסת ניתן שיקול דעת לראשי הוועדות ויו"ר הכנסת לקיים ישיבות שלא בימי המושב הרגילים".

נציגי האופוזיציה זעמו על המהלך אותו כינו "מחטף לילי" והחליטו לנטוש את הדיונים שהופסקו.

ח"כ יואב סגלוביץ' אמר כי "מדובר פה בשניים וחצי עמודים של ריסוק המערכת המשפטית. מתי היה דבר כזה שעל נושא כזה אתם עושים איתנו חשבון בוכלטרי כזה? אני דורש לדעת באיזה מקרים הופעל הנוהל בצורה כזו".

ח"כ גלעד קריב תהה: "מתי הופעל הנוהל? אני זוכר שישבנו פה לילות של הצבעות כיו"ר וועדה. מדובר על נוהל שלכם שאמור להיות מופעל כשיש דחיפות. למה זה דחוף? בגלל חברי קואליציה שיצאו מהבניין? יש פה שני חוקים ועל כל אחד כ-2,500 הסתייגויות כשאחד מהם הוא חוק יסוד. למיטב ידיעתי זה נעשה בנוגע לתקציב. חוץ מזה אין פה שום דחיפות. הוועדה שועבדה לעניין אחד ואין שום דבר על שולחנה חוץ מזה ולכן אין שום בעיה לעשות הליך רגיל של הנמקה והצבעה".

ח"כ קארין אלהרר טענה: "בסוף מדובר בחוק יסוד שהוא לב ליבה של השיטה. יש לו השפעות לא רק על מערכת המשפט עצמה אלא גם על המצב לאחר מכן. זה לא אירוע פוליטי או סדר יום של הקואליציה אלא מה שצריך להנחות הוא האם יש פה דרך נאותה כשאנחנו פועלים בצורה הזו. יש פה טעם לפגם אם לא יינתן הליך בצורה נקיה מההתחלה עד הסוף".

יו"ר הוועדה רוטמן השיב: "פעמים רבות כולל בישיבות בהן הייתי בכנסת הקודמת הוגש סדר גודל כזה של הסתייגויות ונאמר ע"י הייעוץ המשפטי שאפשר להפעיל את הנוהל ובשיח שהתנהל בין יו"ר הוועדה לחברי הוועדה הגיעו לסיכום מסגרת דיון. אתם לא רוצים לעשות את זה. לא ביקשתי ולא הפעלתי לחץ בנושא. הנוהל נועד למנוע שימוש לרעה. אפשר לקחת מספר דקות הפסקה כדי להחליט".

רוטמן אף החליט לדון בכל הסתייגות לגופה אך לאחר שש שעות של דיונים החליט לנקוט בנוהל החריג. "אפשרנו לכלל הסיעות להתמקד בהסתייגויות יותר מהותיות. יתן זמן רב, חלק מהסיעות בחרו לנצלו לדיון בהסתייגויות המהותיות וחלק לא. כרגע אנו עוברים לנוהל החריג של הנמקה מרוכזת והצבעות בסוף. יש הסתייגויות שכולנו יודעים שהן מהותיות ויש חלק שמטרתן לעשות פיליבסטר וגם זה בסדר. אני מבקש מחברי הכנסת של האופוזיציה שיגידו לי על איזה הסתייגויות הם מעוניינים לבצע דיון מהותי. ההנמקה המרוכזת תסתיים בשעה 10:00 בבוקר".

באופוזיציה, כאמור, זעמו על הדברים והחליטו לעזוב את הדיונים.

 
 
תגיות:וועדת החוקההרפורמה המשפטיתאופוזיציה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה