חדשות בארץ

במערכת הפוליטית מגיבים על ביטול חוק ההתנתקות: "שמחה אינסופית על תיקון היסטורי"

לאחר 18 שנה מאז פונו יהודים מבתיהם בצפון השומרון – מליאת הכנסת אישרה את ביטול חוק ההתנתקות. הח"כים מברכים: "תחילת תהליך ההחלמה מאסון הגירוש"

  • כ"ח אדר התשפ"ג
(צילום: אריק מרמור / פלאש 90)(צילום: אריק מרמור / פלאש 90)
אא

חברי הכנסת הגיבו הלילה (בין שני לשלישי) על ביטול חוק ההתנתקות, שעבר סופית בכנסת.

חברת הכנסת לימור סון הר-מלך, שהגישה את הצעת החוק יחד עם ח"כ יולי אדלשטיין, קראה להקים בהקדם האפשרי את ארבעת הישובים בצפון השומרון שפונו בגירוש, ולפעול לביטול חוק ההתנתקות והחזרת ההתיישבות גם ליישובי גוש קטיף. "ברגע הזה קשה לי לתרגם את התחושות למילים", אמרה סון הר-מלך בנאומה במליאת הכנסת. "זהו יום של שמחה אינסופית על התיקון ההיסטורי שעשינו כאן בכנסת. אחרי 18 שנים של גירוש, הרס ורדיפת כל מי שרק ביקש לחזור לשטח הישובים שפונו ולתקן את העוול, היום, מצהירה כנסת ישראל ברוב מובהק כי הגירוש והחוק שהיוו אות קלון לעם ישראל ורמסו ברגל גסה אלפי אזרחים חלוצים, הינם נחלת העבר".

"למרות ההתרגשות והשמחה אסור לנו לנוח על זרי הדפנה ולהינשא על גלי האופוריה. דווקא כעת כשיש אפשרות לתקן עוולות ולהוביל מהלכים משמעותיים בשטח עלינו לזכור את היעדים והאתגרים הבאים שעומדים לפתחנו. החוק הגזעני והמפלה שאסר על כניסת יהודים ליישובי צפון השומרון, אכן יוסר היום בעז"ה, אך עלינו לוודא שהדבר לא יסתכם בזה", הוסיפה סון הר-מלך.

"המשימה שלנו כעת היא לדאוג ולוודא שארבעת הישובים שפונו בגירוש יוקמו מחדש כבר בטווח הזמן הקרוב. גם לשאר המרחבים העצומים של צפון השומרון נדרשת תוכנית התיישבות ממשלתית, שתיצור רצפי התיישבות אסטרטגים ותבטיח את השליטה היהודית בחבל הארץ הזה", אמרה. "הגענו היום לנקודת ציון היסטורית ואל לנו להרפות. המשימה הנוספת שלנו היא השיבה ליישובי גוש קטיף והקמתם מחדש".

"אני אומרת כאן היום בקול צלול: החזון שלנו הוא ביטול מוחלט של חוק ההתנתקות והחזרת ההתיישבות לכלל הישובים שפונו והוחרבו, ארבעת יישובי צפון השומרון ועשרים ושתיים יישובי חבל קטיף. זהו חלק בלתי נפרד מארץ ישראל, ארץ מולדתנו, ויש לנו את הזכות והחובה להתיישב שם".

הח"כית סיפרה על בעלה שולי הי"ד, שנרצח בדרכו לביתם בחומש: "במהלך השנים, הקול הקורא שליווה את הבקשה שלנו לשוב לחומש היה קולו של שולי שנשמע בכל פעם שמישהו שהתגעגע, התקשר רק כדי לשמוע אותו אומר בקול מלא חדווה 'שלום, הגעתם לטלפון של שולי מחומש, אני לא יכול לענות כרגע, תשאירו הודעה ואשתדל לחזור בהקדם'. שולי לא חזר, אבל אנו זוכים לחזור ולתקן כשהאור של שולי, אילייה, דני, בוריס, עידודי ויהודה ה' יקום דמם, מתווה ומאיר לאלו המוסרים מידי יום את נפשם כדי ליישב את אדמת חומש", לשון הח"כית.

"כשגורשנו מביתנו, הבטחנו לבורא עולם ולעצמנו, שאף על פי שנגזר עלינו כך, לא נשקוט ולא ננוח עד שנזכה לראות בבניין חומש מחדש, וכעת ביתי הזמני שבשבי שומרון צופה על ביתי הקבוע שבחומש ומצפה לשוב. בימים אלו אנו עדים לשיח על קרע בעם ועל דרישה של פשרה וריכוך. אותנו קרעו מביתנו ומאדמתנו, בנחישות אכזרית כשרבים מאתנו שילמו על כך בשלומם בבריאותם ואף בחייהם.

"אבל את הרוח שלנו לא הצליחו ואין מי שיצליח לשבור! בע"ה נחזור ליישב את צפון השומרון, נשוב ליישובי גוש קטיף ובעזה נזכה לגאול את אדמת הארץ הזו, הקדושה והיקרה לנו כל כך, היא נחלת אבותינו", סיימה סון הר-מלך את דבריה.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בירך על ביטול החוק: "ביטולו של חוק הגירוש מצפון השומרון הוא תחילתו של תיקון עוול היסטורי ובשורה משמחת לעם ישראל ולהתיישבות ביו"ש. כמי שנלחם נגד הגירוש, אני גאה לקחת חלק בביטול החוק הזה, בהכשרת ישובים ביו"ש ובחזרת עם ישראל לכל חלקי ארצנו, נמשיך לגדול, להתפתח ולפרוח בכל מרחבי ארצנו. יו"ש מאז ולתמיד!

"גאה בחברתי ח"כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית, שמסרה את נפשה על ההתיישבות היהודית בצפון השומרון, שכלה את בעלה שולי הי"ד ונפצעה קשה בעצמה, בפיגוע נתעב בחומש ומאז מובילה את המאבק לביטול חוק ההתנתקות והחזרה לצפון השומרון", הוסיף בן גביר.

שרת ההתיישבות אורית סטרוק בירכה על המהלך וכתבה בעמוד בפייסבוק שלה: "כשהגשתי את הצעת החוק הזו בימים שהיא נראתה הזויה וחסרת סיכוי, ידעתי שיום יגיע והיא תיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל, כדי להתחיל למחוק מהספר הזה את הכתם המביש של 'תכנית ההתנתקות'. היום הזה הוא יום של תשובה גדולה, לא רק בגלל השיבה לחומש ולצפון השומרון. גם משום שזו הפעם הראשונה בתולדות מדינת ישראל, שאנחנו מסובבים את הגלגל לאחור, ובמקום לסגת – מתקדמים! יום היסטורי, לא פחות. אשרינו שזכינו!".

ח"כ יולי אדלשטיין, מיוזמי החוק, כתב לאחר האישור: "17 שנים של ניסיונות, מאבק בלתי מתפשר ואמונה חזקה בצדקת הדרך התנקזו לרגע אחד בו מליאת הכנסת הצביעה בעד ביטול חוק ההתנתקות. מדינת ישראל התחילה הלילה את תהליך ההחלמה שלה מאסון הגירוש. זהו הצעד ראשון ומשמעותי לתיקון אמיתי ולביסוסה של ישראל בשטחי המולדת השייכים לה.

"אני, כמו רבים מחבריי, הבנו את הדברים בזמן אמת וכך הקמנו יחד את 'המורדים'. זעקנו, התרענו ולמרות האיומים הפוליטיים שספגנו באותה תקופה – הצבענו נגד ההתנתקות. כשלנו, אך לא בלי מאבק. זה הסיפור של עם ישראל וחייב להמשיך להיות – לא נכנע ללא מאבק. מחובתנו לעמוד, להילחם ולהיאבק על צדקת דרכנו, ושלא יהיה ספק לאיש – דרכנו היא הצודקת", כתב ולבסוף סיכם: "ויתרנו על שטחים – קיבלנו טילים; כעת נקבל חיים!

יו״ר הציונות הדתית שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ בירך על אישור החוק: "הלילה הזה מרגש כי אנחנו מתחילים כאן תיקון היסטורי. הודות לחלוצי חומש הגיבורים שנאחזים במקום במסירות במשך שנים, כנסת ישראל והקואליציה שלנו מתחילים הלילה למחוק את חרפת הגירוש מספר החוקים ולקדם את הסדרת הישיבה בחומש. מה שאתה בוחר זה מה שאתה מקבל!".

ח"כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי בירך על קידום הצעת החוק: "בשבילי יש כאן שורה שלמה של מעגלים שנסגרים בערב הזה. המעגל הישיר ביותר קשור לכך שהייתי יחד עם השרה אורית סטרוק ושני חברי כנסת הראשונים שהגשנו את הצעת החוק הזו לפני מספר קדנציות. בשעה טובה כרגע החוק מגיע לרגע האישור. זה חוק חשוב שמתקן את העוול הגדול מאוד של תוכנית ההתנתקות", דברי אלקין.

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי יתנגד להצעת החוק, אך יעניק חופש הצבעה לחברי מפלגתו. "אני חושב שזה לא נכון לחזור לשם. אנחנו חייבים לזכור לצד העובדה שאנחנו בעד ההתיישבות, שאנחנו גם לא יכולים להתעלם מהצורך שלנו למצוא דרך לחיות לצידם של פלסטינים שנמצאים בשטח", אמר גנץ.

ח"כ גלעד קריב מהעבודה תקף את אישור החוק לביטול ההתנתקות בצפון השומרון. "חוק שמקדם אותנו צעד נוסף למציאות דו לאומית. חוק טרום סיפוח. חוק שיוביל להקמת מאחזים בלתי חוקיים נוספים. חוק שיגביר את החיכוך האלים והמדמם בין ישראלים ופלסטינים. חוק שימתח את יכולותיו של צה"ל בשטחים עוד יותר. חוק אנטי ציוני", כתב קריב בחשבון הטוויטר שלו.

תגיות:חוק ההתנתקותלימור סון הר-מלךבצלאל סמוטריץ'יולי אדלשטייןאורית סטרוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה