חדשות בארץ

סיעת הליכוד אישרה את המתווה החדש להרכב הוועדה לבחירת שופטים

המתווה המרוכך להרכב הוועדה לבחירת שופטים אושר בסיעת הליכוד ברוב גדול. ארבעה חברי כנסת התנגדו

נתניהו, לוין ורוטמן (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)נתניהו, לוין ורוטמן (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
אא

(עודכן: 20:31)

סיעת הליכוד אישרה הערב (שני), בתום ישיבה סוערת, את המתווה החדש והמרוכך להרכב הוועדה לבחירת שופטים, שהוצע על ידי שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, ואושר על ידי ראשי הקואליציה. 34 הצביעו בעד המתווה, וארבעה התנגדו - חברי הכנסת דודי אמסלם, משה סעדה, דני דנון ומשה פסל.

מהליכוד נמסר כי "סיעת הליכוד הצביעה כעת ברוב מוחץ בעד החוק שמחזיר את האיזון בוועדה לבחירת שופטים ומבטל את המצב הלא-דמוקרטי שבו השופטים ממנים את עצמם".

"שיטה זו, שבה נציגי הציבור בוחרים שופטים, נהוגה כמעט בכל הדמוקרטיות בעולם. הטענה שביטול המנגנון שבו השופטים ממנים את עצמם זה 'קץ הדמוקרטיה' – משוללת יסוד. החוק לא מאפשר השתלטות של הקואליציה או האופוזיציה על בית המשפט, אלא מבטיח שיהיה גיוון בהרכב השופטים".

לוין הציג בפני חברי הסיעה את השינוי המוצע וביקש מהם לתמוך בו. במהלך הישיבה הביעו חלק מחברי הכנסת כעס על ריכוך הרפורמה, ביניהם משה סעדה, טלי גוטליב, דני דנון, דודי אמסלם וחנוך מילבצקי. חלקם זעמו על שהדבר נעשה ללא התייעצות עמם. ח"כ דוד ביטן אמר כי יצביע בעד המתווה, אולם הזהיר "זו פעם אחרונה שלא מתייעצים איתנו". בתגובה לביקורת, הסביר שר המשפטים את הריכוך בכך ש"לא באנו לשלוט בוועדה, באנו לאזן ולגוון".

סיעת הציונות הדתית התכנסה אף היא והצביעה פה אחד בעד המתווה המרוכך של לוין ורוטמן לתיקון הרכב הוועדה לבחירת השופטים. מהציונות הדתית נמסר כי "התיקון יוביל לשינוי אמיתי בצורה אחראית ויביא לגיוון של שופטי בית משפט העליון כך שיהיה ייצוג של כל חלקי הציבור הישראלי. מדובר בצעד חשוב לתחילת תהליך תיקון מערכת המשפט בישראל. מה שהבטחנו לבוחרים אנו מקיימים. הסיעה קוראת להידברות ושיח על החלקים הנוספים ברפורמה שיובאו לדיון בכנסת לאחר הפגרה. חברי הסיעה חיזקו את ידיו של חבר הכנסת רוטמן, והודו לו עבודתו המסורה למען מדינת ישראל וחיזוק הדמוקרטיה".

על פי המתווה החדש של הקואליציה, שהוצג הבוקר על ידי רוטמן בישיבת ועדת החוקה, הוועדה לבחירת שופטים תורחב ל-11 חברים ותפוצל לשני הרכבים – ועדה לבחירת שופטים לבית המשפט העליון, וועדה נוספת שתבחר שופטים לבתי המשפט המחוזיים והשלום.

הוועדה לבחירת שופטי העליון תורכב משלושה שרים, שלושה חברי כנסת מהקואליציה, שני חברי כנסת מהאופוזיציה ושלושה שופטי עליון. שני שופטים ראשונים בכל קדנציה ימונו ברוב רגיל של שישה חברים, כך שהקואליציה תוכל למנותם ללא הסכמת שאר חברי הוועדה. במינוי השלישי יידרש רוב רגיל שיכלול הסכמה של נציג אופוזיציה אחד, ובמינוי הרביעי תידרש גם הסכמה של אחד השופטים. שיטת הסניוריטי למינוי נשיא העליון תבוטל, והוא ימונה על ידי הוועדה. הוועדה לבחירת שופטים לערכאות הנמוכות תכלול את נשיאי העליון, המחוזי והשלום. למינוי שופטים בוועדה זו יידרש רוב של 7 מתוך 11.

הקואליציה מתכוונת להשלים את חקיקת התיקון ביחס להרכב הוועדה לבחירת שופטים עד סוף מושב הכנסת הנוכחי, לפני חג הפסח. שאר סעיפי החקיקה של הרפורמה המשפטית יובאו לאישור עם תחילת מושב הקיץ של הכנסת, בעוד כחודש.

תגיות:הליכודהוועדה לבחירת שופטיםהרפורמה המשפטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה