חדשות בארץ

בג"ץ: לבן גביר אסור לתת הוראות מבצעיות למשטרה בנוגע להפגנות נגד הממשלה

שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, קבע כי על השר לביטחון לאומי להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, בין במישרין ובין בעקיפין, במיוחד בכל הנוגע למחאות והפגנות נגד השלטון

בן גביר (צילום: MARC ISRAEL SELLEM/POOL)בן גביר (צילום: MARC ISRAEL SELLEM/POOL)
אא

(עודכן: 14:45)

בג"ץ דחה היום (ראשון) את הבקשה של התנועה למען איכות השלטון והתנועה לזכויות האזרח בישראל למתן צו ביניים שיאסור על השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, להתערב בעבודה המשטרה. עם זאת, בית המשפט הבהיר כי על השר להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, במיוחד בכל הנוגע להפגנות ומחאות נגד השלטון.

השופט יצחק עמית כתב בהחלטתו: "מצאתי שלמעשה קיימת הסכמה בין כל הצדדים כי השר רשאי להתוות מדיניות ועקרונות כלליים עבור משטרת ישראל, לרבות ביחס להפגנות ולחסימה ופינוי של צירי תנועה. מנגד, וכפי שציין השר עצמו בתגובתו 'שיקול הדעת על אופן הפעלת הכוח מסור למפקדים בשטח'".

"ברי כי השר אינו רשאי להתערב בפרטי הביצוע האופרטיבי של המדיניות האמורה, ואינו רשאי ליתן הנחיות קונקרטיות אגב התרחשותם של אירועים פרטניים. עניינים ופרטים אלה נתונים לשיקול הדעת המבצעי-אופרטיבי של הדרגים המקצועיים של המשטרה והמפקדים בשטח, על פי הנסיבות המשתנות והתנאים בשטח".

"מכאן, שאין השר רשאי ליתן הנחיות מבצעיות בדבר הדרכים ליישום מדיניותו, אופן השימוש בכוח באירוע כזה או אחר, דרכי השימוש בכוח, האמצעים לפיזור הפגנות, התנאים הנוגעים לזמן, למקום ולאופן עריכת האירוע וכיו"ב. על מנת למנוע מחלוקות בעתיד, הרי שגם 'אזכור' של המדיניות במהלך אירוע מבצעי קונקרטי שעה שזה עודנו מתנהל עלול להתפרש כהנחיה אופרטיבית".

עמית סיכם כי "מהאמור לעיל עולה כי על השר להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, בין במישרין ובין בעקיפין, והדברים נכונים במיוחד לגבי מחאות והפגנות כנגד השלטון".

שר המורשת, הרב עמיחי אליהו, הגיב: "‏החלטת בג"ץ, שלא לאפשר לשר בן גביר להתוות מדיניות למשטרת ישראל ולפקח על יישומה, מוכיחה ומזכירה לנו כמה חשובה הרפורמה המשפטית. זו לא דמוקרטיה. עצמאות מערכת המשפט חשובה, אך לא פחות מכך חשוב ליצור איזונים ובלמים, העם בחר משילות, וזה מה שהוא יקבל".

תגיות:הפגנותמשטרת ישראלבג"ץאיתמר בן גביר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה