חדשות בארץ

היועמ"שית לבג"ץ: "בן גביר עבר את הגבול"

היועצת המשפטית לממשלה הגישה לבג"ץ את תשובתה: "חשש ממשי כי התנהלותו של השר לביטחון לאומי חצתה את קו הגבול"

  • כ"ג אדר התשפ"ג
(צילומים: שיר תורם, יונתן סינדל / פלאש 90)(צילומים: שיר תורם, יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הגישה אמש (רביעי) את עמדתה לבית המשפט העליון, בנוגע לעתירות הטוענות למעורבות יתרה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהנחיות למשטרה בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית. בדבריה הורתה היועמ"שית לבן גביר להימנע מהתוויית מדיניות בכל הנוגע למחאות נגד הרפורמה המשפטית והממשלה.

עמדת היועמ"שית בתגובה לעתירות היא שלשוטרים ולמפקדי המשטרה בשטח נתון שיקול דעת עצמאי ומקצועי על מנת לעשות את תפקידם. בעתירה מבקשות העותרות מבית המשפט העליון שיורה לשר בן גביר להימנע מהתווית מדיניות בנושא ההפגנת נגד הרפורמה המשפטית ונגד הממשלה.

היועמ"שית הבהירה בעמדתה כי לשר בן גביר יש סמכות להתוות מדיניות כללית לפעילות המשטרה, לרבות בעניין הפגנות, אך עליו להימנע ממתן הנחיות אופרטיביות למשטרה, באופן ישיר או עקיף, גם כשהן ניתנות בלבוש של הוראות מדיניות לכאורה.

"רצף האירועים המתואר בבקשות, עליו ניתן ללמוד בין היתר מפרסומיו של השר עצמו, והמידע שנמסר מהמשטרה, מקימים חשש ממשי כי התנהלותו של השר לביטחון לאומי חצתה את קו הגבול, והיה בה כדי להתערב או להוות ניסיון התערבות בשיקול הדעת המקצועי והעצמאי הנתון לדרג הפיקודי במשטרת ישראל בשטח, וזאת גם בזמן אמת ביחס לאירועים פרטניים שעניינם במחאות המתקיימות נגד השלטון בימים אלה", כתבה היועמ"שית.

"עמדתו העקבית של הייעוץ המשפטי לממשלה, כפי שזו שוקפה לאורך השנים בחוות דעת שונות, היא כי השר לביטחון לאומי רשאי להתוות מדיניות כללית עבור משטרת ישראל, אך אין הוא רשאי להתערב באופן הביצוע האופרטיבי והמבצעי של המדיניות, לרבות בדרך של מתן הנחיות קונקרטיות אגב התרחשותם של אירועים פרטניים. עניינים כגון דא שמורים לדרג המקצועי במשטרת ישראל, ולו בלבד, בהתאם לשיקול דעתם המקצועי".

"אירועים כמו הפגנות, ובפרט כאשר הן מופנות כלפי הדרג הפוליטי, מחייבים להבטיח כי המדיניות שתיקבע תשמור למשטרה מרחב פעולה מקצועי רחב דיו, המוגן מפני השפעות פוליטיות. לפיכך, בכל הנוגע למדיניות בתחום ההפגנות, קיימת חשיבות יתרה בשרטוט גבולות ברורים ככל הניתן בין סמכות השר לסמכות המשטרה בעניינים רגישים אלה, וזאת כדי להבטיח שהזכות להפגין לא תיפגע יתר על המידה, ותובטח יכולתה של המשטרה לפעול באופן מקצועי, נטול פניות וחף מהשפעות פוליטיות, ולשמור על אמון הציבור בה ככזו", לשון בהרב-מיארה.

תגיות:איתמר בן גבירגלי בהרב-מיארה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה