חדשות בארץ

הקואליציה נגד מתווה הנשיא: "חד-צדדי, מוטה ולא מקובל"

בעוד בקואליציה דחו את המתווה שהציג הנשיא יצחק הרצוג, באופוזיציה בירכו. שר התקשורת שלמה קרעי: "זה לא מתווה העם, נשמע יותר כמו מתווה אהרון ברק"

נתניהו והרצוג, ארכיון (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)נתניהו והרצוג, ארכיון (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

(עודכן: 22:43)

הקואליציה דחתה הערב (רביעי) את המתווה שהציג הנשיא יצחק הרצוג לשינויים במערכת המשפט. בהודעה משותפת לראשי סיעות הקואליציה נאמר: "הצעתו של נשיא המדינה פירושה ביטול מוחלט של השינויים הדרושים במערכת המשפט. היא חד-צדדית, מוטה ולא מקובלת. ההצעה מתעלמת מבעיות השורש שהוצגו על ידי הנשיא בנאומו הראשון ואף מחריפה אותן. כל ראשי מפלגות הקואליציה וחברי מפלגות המחנה הלאומי מאוחדים כדי להביא מתווה טוב לאיזון אחראי בין רשויות השלטון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לכתבים בטרם המריא לנתב"ג, לפגישה עם הקנצלר אולף שולץ: "כל ניסיון להגיע להסכמה, להידברות בוודאי, הוא ראוי, ועל כן נציגי הקואליציה נדברו עם הנשיא פעם אחר פעם, בעוד שנציגי האופוזיציה לא היו מוכנים להתדיינות אחת אפילו".

"לצערי, הדברים שהציג הנשיא לא הוסכמו על ידי נציגי הקואליציה, וסעיפים מרכזיים במתווה רק מנציחים את המצב הקיים ולא מביאים את האיזון הנדרש בין הרשויות בישראל. זו האמת המצערת".

שר החינוך יואב קיש הגיב בשם הליכוד: "כל ניסיון להגיע להסכמה הוא ראוי, אך במשך שבועות שנציגי הקואליציה קיימו הידברות עם הנשיא נציגי האופוזיציה סירבו לקיים התדיינות כלשהיא. המתווה שהציג הנשיא אומנם התייחס לנושאים ברפורמה, אך לצערנו הוא כולל סעיפים מרכזיים שרק מנציחים את המצב הקיים ואינם מייצרים את האיזון המינימלי הדרוש בין הרשויות".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף: "יש בי תקווה שתיכף תצא הודעה מבית הנשיא על שקרתה תקלה, והוא הציג בטעות את ניירות העמדה ששלחו לו הנשיאה חיות והמכון הישראלי לדמוקרטיה במקום את המתווה המאוזן שאני יודע שהוא רצה לקדם בימים האחרונים. אם לא תצא הודעה כזו אז הנשיא ביצע פניית פרסה חדה שמאלה, נכנע לאיומים ומעניק פרס לאלימות".

"יש לי כבוד גדול לנשיא המדינה", הוסיף סמוטריץ', "אבל מתווה לשינוי תוצאות הבחירות, שמנציח את שלטון המשפטנים הלא דמוקרטי ומקבל את כל הנחות מתנגדי הרפורמה, לא יכול להיות בסיס לפשרה גם אם מישהו מכנה אותו בשם המכובס 'מתווה העם'. העם אמר את דברו בבחירות האחרונות, וזו חייבת להיות נקודת המוצא של כל דיון".

 

קרעי: "נשמע יותר כמו מתווה אהרון ברק" 

שר התקשורת שלמה קרעי מתח אף הוא ביקורת נוקבת על המתווה ואמר כי הוא "גרוע מהמצב היום. לא נוכל לקבלו. הנשיא משאיר את הכוח המלא ואת סופיות ההחלטות בעניינים ציבוריים וערכיים בידי השופטים הלא נבחרים של בג"ץ. שלטון בג"ץ על מלא, והפעם ברשות ובסמכות. שוד הדמוקרטיה לאור יום".

"מתווה הנשיא מעמיד את בג"ץ מעל החוק – ללא פסקת התגברות, קובע הסדר בלתי אפשרי ולא הגון בוועדה לבחירת שופטים, משאיר על כנו את מנגנון הסניוריטי לבחירת נשיא העליון, קובע רף פרדוקסלי ומופרך לחקיקת ושינוי חוקי יסוד שמצד אחד מאפשר לבג"ץ לפסול חוקים על סמך חוקי היסוד הקיימים ומצד שני מסכל בפועל כל הכרעה של העם, וקובע ביטול חוקים על ידי בג"ץ בהינף יד של 7 מתוך 11 שופטים".

"לא נוכל להסכים לדבר כזה", הצהיר קרעי. "מדובר בביטול רצון העם, בחקיקה מודעת של שלטון בג"ץ והאליטות וברמיסת הדמוקרטיה ברגל גסה. תודה לנשיא, אך לא, תודה. מצער לראות שנכנע כניעה מבישה למחוללי האנרכיה".

"חייבים להעביר את הרפורמה ככתבה וכלשונה. אם הידברות, רק בחדר ועדת החוקה. זה לא מתווה הנשיא. זה גם לא מתווה העם. נשמע יותר כמו מתווה אהרון ברק. נוע תנוע הרפורמה בעזרת השם – לתפארת מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית".

מנגד, באופוזיציה בירכו על המתווה שהציג הרצוג. ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר: "מדינת ישראל נקרעת לגזרים, ועלינו לעשות כל מאמץ כדי למנוע התפוררות כלכלית, ביטחונית וחברתית שפוגעת אנושות בחוסן הלאומי. עלינו לגשת למתווה הנשיא מתוך כבוד למעמד, לרצינות שבה נכתב ולערכים העומדים בבסיסו".

"תגובת הקואליציה למתווה היא ביזוי של מוסד הנשיאות, זלזול גמור בגודל השעה, ומחיקת הרעיון שאנחנו עם אחד", תקף לפיד. "כל עוד ממשיכה הקואליציה בדהירת החקיקה הקיצונית והדורסנית, הסכנה לדמוקרטיה הישראלית לא חלפה ונמשיך להיאבק על ישראל יהודית, דמוקרטית, ליברלית וחזקה".

מהמחנה הממלכתי נמסר: "אנו מברכים את נשיא המדינה על המאמץ העילאי שהקדיש למען אחדות עם ישראל, ומניעת המשבר החוקתי, ומלחמת אחים שעלולה לפרוץ בינינו. סיעת המחנה הממלכתי מקבלת את מתווה הנשיא כמקשה אחת, כבסיס לחקיקה במקום מתווה החקיקה המסוכן הקיים. אני קורא לנתניהו ולכלל הגורמים במערכת הפוליטית לנהוג באחריות, בשעה גורלית זו, לאמץ את המתווה, ולהתחיל בקידומו באופן מיידי".

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט הגיב אף הוא על המתווה: "אני קורא לממשלה ולאופוזיציה לאמץ את מתווה הנשיא, ולמנוע מלחמת אחים. זהו פתרון למשבר הנוראי שמסכן את מדינת ישראל. אין כאן מנצחים ומפסידים. גם עבורי כאיש מחנה הימין שמדבר על רפורמה משפטית שנים רבות המתווה הזה אינו התגשמות כל חלומותיי, אבל ברגע הזה אני מבין שמעל שמי ישראל מרחפת סכנה אמיתית של מלחמת אחים, והדבר החשוב ביותר הוא להגיע להסכמות רחבות. אומרים כן למתווה העם של הנשיא. ונשארים ביחד".

תגיות:יאיר לפידבצלאל סמוטריץ'בנימין נתניהוהרפורמה המשפטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה