חדשות ומשמעותן

בת 8 מצפת נדבקה בפוליו, האם המגפה עלולה לחזור?

אחרי שהתגלו ממצאים גבוהים של נגיפי פוליו במי השפכים בצפת וילדה בת שמונה נדבקה במחלה, יצאנו לבדוק האם מגפת הפוליו עלולה לחזור, ואיך באמת ניתן להתגונן מפניה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הידיעה על וירוס הפוליו שהתגלה בשבועות האחרונים בצפת הצליחה להלחיץ רבים מהאוכלוסייה, ואין זה פלא. כבר לפני יותר מחודש הודיעו במשרד הבריאות לצוותי הרפואה בבית החולים זיו בצפת על כך שיש ממצאים גבוהים של נגיפי פוליו במי הביוב בעיר, ובעקבות כך אף יצאו הרופאים ורבני העיר בקריאה להורים לחסן את ילדיהם שטרם קיבלו חיסון נגד פוליו.

בהמשך אף הגיע עדכון על כך שילדה בת שמונה המתגוררת בצפת נמצאה חיובית לנגיף, זאת אחרי שהיא אושפזה עם תופעות של חולשה ושיתוק בגפיים התחתונות. אז מה באמת המשמעות של הנתונים הללו? האם חלילה אנחנו עומדים לקראת התפרצות נוספת של הפוליו במדינת ישראל?

 

מחלה שלא מוגרה

מחלת הפוליו הזכורה לרובנו בעיקר משנות ה-50 היא מחלה שנגרמת על ידי וירוס הפוליו, כאשר הוא עובר על ידי הפרשות, לרוב דרך הצואה. ב-90% מהמקרים האדם הנדבק כלל לא יסבול מתסמינים אופייניים והוא לא יפתח סימנים של המחלה, ואילו כ-10% מהנדבקים בווירוס יסבלו מתסמינים קלים מאוד, כמו חום, כאב בטן, כאב גרון, בחילה והקאות. רוב החולים יחלימו בדרך כלל כעבור ימים ספורים, ללא כל נזק. במקרים שמתרחשים לעתים רחוקות יופיעו סימני דלקת קרום המוח, שגם הם יחלפו מאליהם.

אבל יש מקרים נדירים מאוד (מקרה אחד לכ-1000 חולים) בהם פוגע נגיף הווירוס במערכת העצבים. במקרים כאלו הוא גורם למחלת חום שיחד איתה מופיעים גם כאבי שרירים ושיתוק שיכול להגיע בעוצמות שונות. לרוב הוא יפגע בגפיים התחתונות, אך הוא גם עלול לפגוע בגפיים העליונות ובמקרים הקשים ביותר לגרום לשיתוק שרירי הנשימה ואף למוות.

למעשה, רובנו לא ראינו מעולם מקרה של פוליו פעיל, זאת מאחר שמחלת הפוליו נעלמה מישראל משנת 1988. ועדיין, רופאים מתריעים כל העת על כך שהמחלה אמנם אינה באה לביטוי קליני, אך הווירוס מעולם לא מוגר לגמרי. זו גם הסיבה שבמשרד הבריאות מקפידים לאורך כל השנים על ניטור קבוע של דגימות שפכים באתרים שונים ברחבי הארץ, וכן דואגים להעלות את המודעות לנתינת חיסון קבוע לילדים בגילי חודשיים, ארבעה חודשים, חצי שנה ושנה, וכן מנה נוספת בכיתה ב'. לילד שמקבל את כל החיסונים יש את מלוא ההגנה, ואין צורך לחשוש מפני חשיפתו לנגיף, כי גם אם ייחשף, הוא לא ייפגע. עם זאת, על פי הנתונים קיימים בארץ כ-150 אלף ילדים שאינם מחוסנים, והללו עלולים להיחשף לנגיף ואף להידבק.

אז מה בעצם קרה עכשיו, ועל מה המהומה?

הדיווח על זיהוי הנגיף בצפת אינו מאוד חריג. למעשה, אחת למספר חודשים יש דיווחים דומים על זיהוי של פוליו במי שפכים באזורים שונים בארץ. אלא שבצפת מדובר היה בריכוז גבוה באופן מיוחד, ונוספה על כך העובדה שבעיר מתגורר שיעור גבוה של ילדים שאינם מחוסנים (כ-1000 ילדים). זה מה שהוביל את הגורמים הרפואיים ליידע בכך את הציבור ולהעלות את המודעות לחשיבות הגבוהה שבמתן החיסון.

 

להתחסן ולהציל נפשות

מהו החיסון המוצע כיום לילדים?

כיום ניתן החיסון בשתי דרכים – יש את החיסון המומת הניתן בארבע מנות: בגיל חודשיים, ארבעה חודשים, חצי שנה ושנה, ועוד מנת דחף בבית הספר. חיסון זה ניתן על ידי זריקה, ומגן על הילד שמחוסן שלא יחלה, אך לא מונע ממנו להפיץ את המחלה הלאה.

כדי למנוע את העברת המחלה לאנשים עם מערכת חיסונית חלשה או לכאלו שלא חוסנו, ניתן בנוסף גם החיסון המוחלש בגילי חצי שנה ו-18 חודשים. הוא מעלה את מניעת ההידבקות של הילד ב-100% ואף מונע ממנו להעביר את המחלה הלאה. חשוב מאוד לקבל את כל מנות החיסון.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

האם בעקבות המצב בצפת ישנו חשש להתפרצות מחודשת של מגפת פוליו בישראל?

במשרד הבריאות סבורים שאין צורך לחשוש מכך, בשל העובדה שרוב האוכלוסייה מחוסנת, אך עדיין נשקף סיכון נקודתי לאלו שאינם מחוסנים או לבעלי מערכת חיסונית חלשה.

ומה עלינו לעשות כדי להבטיח שילדינו לא ידבקו?

הדבר החשוב ביותר הוא לוודא שילדינו קיבלו את כל חיסוני הילדות הכוללים בתוכם גם את החיסון לפוליו. בנוסף, מכיוון שהווירוס מועבר באמצעות מגע ישיר, חשוב ביותר להקפיד באופן כללי ובפרט בתקופה זו על היגיינה אישית גבוהה, ובעיקר רחיצת ידיים במים וסבון לעתים קרובות ובעיקר לאחר החלפת חיתולים. זו גם המלצה שחשובה ביותר במשך השבועיים אחרי שהתינוק מקבל את חיסון הפוליו.

תגיות:חדשות ומשמעותןחיסון פוליו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה