ונשמרתם

לוקחים תרופות לצינון? עצרו הכל: נבדק החשד שהן גורמות לאירוע מוחי ולבבי

בהלה רבתי נגרמה לאחרונה בתקשורת לאחר שמשרד הבריאות הודיע כי נפתחה בדיקה מקיפה של תרופות נגד צינון ושיעול - בשל רכיב פעיל שככל הנראה עלול לגרום לאירוע מוחי או לבבי

אא

בהלה רבתי נגרמה לאחרונה בתקשורת לאחר שמשרד הבריאות הודיע כי נפתחה בדיקה מקיפה של תרופות נגד צינון ושיעול - בשל רכיב פעיל שככל הנראה עלול לגרום לאירוע מוחי או לבבי. 

החשיפה המטלטלת שודרה בערוץ 'קשת 12' - שם אף הותר לפרסום שמו של חומר פעיל בשם פסאודואפדרין שישנו בכל תרופות הצינון הרגילות, והתברר כי הוא עלול לגרום לאירועי לבבי ואירוע מוחי. 

הבדיקות החלו (כך לפי הדיווחים בסוכנות התרופות האירופאית) בשל מספר מקרים שבהם אנשים שנטלו תרופות לצינון, שפעת ואלרגיה, התלוננו על תופעות לוואי. אז התעורר החשד כי יש קשר בין תסמונת כיווץ כלי דם מוחית לבין השפעת הפסאודואפדרין, ומאוחר יותר הוכח כי הוא קשור גם לאי אספקת דם למוח וסיבוכים קשים אחרים שעלולים לסכן חיים. 

מהן התרופות המדוברות שבהן נמצא הפסאודואפדרין? לפניכם רשימה חלקית, כפי שפורסמה על ידי משרד הבריאות: אדוויל קולד וסינוס, אקמול צינון ושפעת, טיפטיפות אפלפי, ברונכולט סירופ ופורטה, דקסמול סינוס וקולד, היסטפד, סינופד, נורופן צינון ושפעת, פארמול אף ושיעול. "משרד הבריאות עוקב כל העת אחר מידע בטיחותי מישראל ומהעולם ועם קבלת ההודעה של הרשות האירופית החל המשרד בבדיקת הנושא.

“פסאודואפידרין גורם לכיווץ כלי דם וזה המנגנון לפעילותו הרצויה, אך בדומה לכל טיפול תרופתי ייתכנו תופעות לוואי הנובעות מהפחתה בזרימת הדם. במשרד הבריאות לא התקבלו עד כה דיווחים, בסיום הבדיקה יבחנו הפעולות הנדרשות במידת הצורך”.

במדינות רבות בעולם אסרו את השימוש בפסאודואפדרין, אחרות מתירות להשתמש בו רק בצירוף מרשם מהרופא המטפל ובמדינות רבות אחרות בעולם, כולל ישראל ובריטניה, שוקלים כעת לבטל את אישורי המכירה ליצרנים ומשווקים. 

תגיות:תרופותצינון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה