חדשות בארץ

נתניהו: "פורעי חוק חצו קווים אדומים בתל אביב. לא נקבל אלימות"

לאחר יום של הפגנות נגד הרפורמה המשפטית, שגלשו בחלקן לאלימות, קרא ראש הממשלה להרגעת הרוחות: "אני אומר לפורעי החוק שחצו היום קווים אדומים – לא נסבול מצב שאיש הישר בעיניו יעשה". על האופוזיציה: "מתנהגת בחוסר אחריות"

נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (חמישי) הצהרה לתקשורת, בה התייחס להפגנות במהלך היום נגד הרפורמה המשפטית שגלשו בחלקן לאלימות ולעימותים בין מפגינים ושוטרים.

"זכות ההפגנה היא ערך יסוד בדמוקרטיה, אבל חופש ההפגנה איננו חופש לעצור את המדינה", פתח נתניהו. "אמר את זה לפני עשרים שנה נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק. זה היה נכון אז – וזה נכון גם היום. חופש ההפגנה איננו רישיון לדרדר את המדינה לאנרכיה ולתוהו ובוהו, כי מדינה ריבונית לא יכולה לסבול אנרכיה".

"אני יודע שיש ביניכם אזרחים רבים אוהבי המדינה שתומכים בלהט ברפורמה המשפטית, ואני יודע שיש גם אזרחים רבים אחרים, גם הם אוהבי המדינה, שמתנגדים לרפורמה באותו להט. אבל בדמוקרטיה יש כללים ברורים איך לנהל את הוויכוח. יש קווים אדומים שאסור לחצות, ואין זה משנה כמה עמוק הוויכוח, כמה הוא סוער, כמה הוא מטלטל את הנפש. הקו האדום החד והברור הוא איסור מוחלט על אלימות ואנרכיה".

"אתמול בחווארה, מול רצח נורא של שני אחים נפלאים, אמרתי לפורעי החוק: לא נסבול מצב שאיש הישר בעיניו נעשה. ואני אומר את זה שוב מול פורעי החוק שחצו היום קווים אדומים בתל אביב: לא נסבול מצב שאיש הישר בעיניו יעשה. אנחנו לא יכולים לקבל אלימות, הכאת שוטרים וחסימת כבישים. אנחנו לא יכולים לקבל איומים על אנשי ציבור ועל בני משפחותיהם. לא נקבל פרימת חוקים ואלימות – לא בחווארה, לא בתל אביב, לא בשום מקום".

בהמשך דבריו התייחס ראש הממשלה למחאות הנרחבות בתקופת ההתנתקות: "לפני שני עשורים הוויכוח בתוכנו היה לא פחות סוער, לא פחות מטלטל וחובק עולם. ציבור שלם שהתנגד בכל נפשו למדיניות הממשלה הרגיש שחרב עליו עולמו. ממשלת ישראל החליטה לעקור למעלה מ-8,000 ישראלים מבתיהם, להוציא אנשים מקבריהם, להחריב את יישוביהם. מתנגדי מדיניות הממשלה ראו אז את מפעל חייהם קורס, רבים מהם האמינו בכל לבם שזו תחילתו של חורבן הבית השלישי. לכן הם יצאו למאבק חריף ונחוש, מאבק ציבורי נוקב ועוצמתי שהקיף ציבורים גדולים מאוד במדינה. אבל המאבק הזה לא חצה קווים אדומים. לא ראינו אז את מה שאנחנו רואים היום".

"המפגינים לא הכו שוטרים, לא קראו למרי אזרחי ולסרבנות, לא הוציאו את כספם מהמדינה, וגם לא הוציאו את דיבת ישראל בעולם. ראשי האופוזיציה של אז, ואני בתוכם, לא קראנו לסרבנות, לא אמרנו שלא נשרת במילואים, לא קראנו להשבתת המשק, לא עודדנו חסימת כבישים, לא ניסינו להוביל את המדינה לאנרכיה. בתמצית: לא חצינו קווים אדומים".

"היום לצערי האופוזיציה מתנהגת בחוסר אחריות", תקף נתניהו. "אחת מראשי מפלגות האופוזיציה מצהירה 'יידוי אבנים נגד שוטרים זה לא נעים אבל זה לא נורא'. ראש מפלגה אחר מתדלק את ההפגנות ומתדרך שהוא מכוון להגיע למשבר חוקתי, מתוך תקווה שהמשבר החוקתי יוביל למיטוט הממשלה ולבחירות חדשות".

"אני יודע שזה לא כולם. אני יודע שיש באופוזיציה – וגם בהפגנות – קולות אחרים שמתנגדים לקו הקיצוני הזה, שסולדים מהפעולות האלימות של קומץ מיליטנטי שממומן ומאורגן על ידי בעלי עניין וכל מיני גורמים, כולל גורמים זרים. אני קורא לאנשים האחראים הללו להשמיע את קולם. אם לא נעשה כך – המצב רק יילך ויידרדר. כי אם מוחקים את הקווים האדומים לצד אחד – מחר הם יימחקו לצד השני, ומכאן הדרך לתהום של תוהו ובוהו קצרה מאוד".

נתניהו סיים את נאומו בקריאה להקשיב לאסתי יניב, "אם הבנים שגורשה מגוש קטיף ושכלה שלשום את שני בניה. ברגע הקשה ביותר בחייה היא קראה לאחדות – והיא צודקת. אני שוב קורא להרגעת הרוחות ולהפסקת האלימות, ואני מאמין ומקווה שנמצא דרך בקרוב להידברות ולהסכמות. לא נרים יד איש על רעהו – כי אחים אנחנו. אין לנו מדינה אחרת. 'איש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק'".

תגיות:בנימין נתניהוהרפורמה המשפטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה