חדשות בארץ

לאחר מהומה במליאה: פסקת ההתגברות וחוק מח"ש אושרו בטרומית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק שתאפשר לכנסת להתגבר על פסילת חוקים בבג"ץ, ואת החוק לניתוק המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות

רוטמן ולוין במליאה, היום (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)רוטמן ולוין במליאה, היום (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את חוק פסקת ההתגברות, שנועד לאפשר לכנסת להתגבר על פסילת חוקים בבג"ץ, ואת חוק מח"ש לפיו המחלקה לחקירות שוטרים תופרד מהפרקליטות ותהיה כפופה למשרד המשפטים.

בהצעת חוק יסוד ההתגברות, שהוגשה על ידי ח"כ שמחה רוטמן, תמכו 62 חברי כנסת מול 51 מתנגדים, והיא תועבר לדיון בוועדת החוקה שבראשותו. על פי ההצעה, הכנסת תוכל לחוקק מחדש, ברוב של 61 חברי כנסת, חוק שנפסל על ידי בג"ץ. החוק החדש יהיה בתוקף עד לחלוף שנתיים מתחילת כהונת הכנסת שלאחר חקיקתו, והכנסת הבאה תוכל להחליט אם להאריכו לתקופה בלתי מוגבלת.

שר המשפטים יריב לוין אמר לפני ההצבעה כי "הצעת החוק מבקשת לעשות סדר בעניין שקשה להאמין שאינו מוסדר, ולא מתקיים באף מדינה דמוקרטית ללא הסדרה בחוק. כבר התייחסתי בהרחבה לתהליך האנטי דמוקרטי וההפיכה שבוצעה כאשר בית המשפט לקח לעצמו סמכות לפסול חוקים. איש לא הסכים לתת בידי בית המשפט את הסמכות לפסול חוקים".

"לא כל החכמה מצויה במקום אחד, בסופם של הדיונים בוועדה יהיו שינויים בהצעה והם יכולים להיות לכאן ולכאן, במסגרת הזו נידרש להגיע לנוסחה מוסכמת בדעה כמה שיותר רחבה בעניין הזה. יש הסדרים שאני חושב שאפשר לדבר עליהם, אילו הייתם מוכנים לבוא לשבת לדבר אני חושב שהיינו יכולים לצאת עם תוצאה שהייתה משביעה את רצונכם. מעצם קיום השיח לא נפסיד שום דבר".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד עלה לדוכן לאחר מכן ותקף את לוין בחריפות: "אני רוצה לפנות לראש הממשלה האמיתי יריב לוין – היות ואתה מנהל את הממשלה הזו באמת, אתה צריך לזכור שעם הכוח באה האחריות. עוד חצי שנה מעכשיו כשהכלכלה תהיה מרוסקת, כשהביטחון יהיה על הרצפה – זה יהיה על ראשך, כי אתה העדפת לתת למדינה הזו להתפרק רק כדי לשנות את הרכב הוועדה למינוי שופטים, מה שחלמת עליו כל חייך. האחריות היא רק עליך".

דבריו של לפיד הובילו למהומה וצעקות משני צדי הבית, ולוין השיב לחברי האופוזיציה: "אתם חסרי אחריות". רוטמן, שעלה להשיב, תקף את לפיד בחריפות ואמר כי הוא "מנהל קמפיין BDS שאין לו שום בסיס".

לפיד (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)לפיד (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)

לאחר אישורה של פסקת ההתגברות, דנה הכנסת בחוק מח"ש של ח"כ משה סעדה, ואישרה אותו בקריאה טרומית ברוב של 62 תומכים מול 52 מתנגדים. הצעת החוק תועבר לוועדת הכנסת, שתכריע איזו ועדה תדון בה.

על פי הצעת החוק, המחלקה לחקירות שוטרים תישא באחריות מנהלית לביצוע תפקידה בפני שר המשפטים ותהא כפופה לפיקוח מנכ"ל משרד המשפטים. כמו כן, מוצע לקבוע כי המחלקה לחקירות שוטרים תעסוק בחקירת עבירות תובעים מקרב הפרקליטות.

סעדה, לשעבר מ"מ ראש מח"ש, נימק את החוק: "ההצעה הזו מפרידה לחלוטין את מח"ש מהפרקליטות במטרה למנוע מצב של חסינות לבכירים. היא קובעת כי ראש מח"ש ימונה על ידי שר המשפטים, וקובעת כי הכפיפות לשר המשפטים היא מנהלית בלבד ולא מקצועית. מבחינה מקצועית ראש מח"ש יהיה עצמאי לחלוטין. הביקורת של היועצת המשפטית לממשלה על החוק נובעת מתוך הרצון לשמור על החסינות שלהם ומתוך הרצון למנוע גוף שיבקר את הפרקליטות".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, השיב בשם הממשלה: "הפרקליטות עובדת באופן צמוד עם המשטרה בשיתוף פעולה מלא, מצב שעלול להביא לידי ניגוד עניינים כאשר עולה הצורך להגיש כתב אישום נגד קצין משטרה או לחקור פרקליט. הידע והניסיון שמביא ח"כ סעדה, כמי שהיה בדיוק במקום הזה, יכול ללמד את כולנו איך הופכים את המערכת לטובה יותר וכזו שאין בה ניגודי עניינים וניגודי אינטרסים".

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, תקף את חברי הקואליציה: "אתם לא באתם לדבר, לא באתם לתקן – אתם הורסים. אסור בשום פנים להפוך את המערכת לפוליטית. ברגעים אלו חיילינו נלחמים בשכם והם מכל הגוונים והמגזרים, וזאת בשם המשימה ולא בשם הפוליטיקה. רבבות מודאגים מהעלייה באינפלציה, ובמה אתם עוסקים? בלקרוע את העם. תתביישו לכם ואולי תחזרו בכם".

תגיות:מליאת הכנסתמח"שפסקת ההתגברותמשה סעדהשמחה רוטמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה