חדשות כלכלה

האזרחים כורעים תחת הנטל: נגיד בנק ישראל על העלאות הריבית

בנק ישראל העלה את הריבית בפעם השמינית בשנה וחצי האחרונות. נגיד הבנק פרופ' אמיר ירון: "מעריך שרוב העלאות הריבית כבר מאחורינו"

  • ל' שבט התשפ"ג
פרופ' אמיר ירון (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)פרופ' אמיר ירון (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

בנק ישראל הודיע אתמול (שני) על העלאת ריבית נוספת והשמינית ברציפות בשיעור של 0.5 נקודות האחוז. בכך, שיעור הריבית הבסיסית בישראל יעלה ל-4.25% ושיעור ריבית הפריים יעלה בהתאם ל-5.75%.

בעקבות ההעלאה הודיעו בבנק דיסקונט ומזרחי ללקוחותיהם כי הם מקפיאים את עליית תשלומי המשכנתא בתשלום ההחזר החודשי בשל עליות ריבית בנק ישראל. בכך, יאפשרו שני הבנקים להפחית את גובה ההחזר החודשי של המשכנתא לרמה מאז בספטמבר אשתקד ועד הסיום בסכום של עד אלף ש"ח בחודש.

מבנק ישראל נמסר כי האינפלציה בשנים-עשר החודשים האחרונים מצויה מעל הגבול העליון, מקיפה מנעד רחב של סעיפים, ועומדת על 5.4%. הציפיות לאינפלציה לכל הטווחים נמצאות בתוך תחום היעד. התוצר צמח בשנת 2022 בקצב מואץ של 6.5%, ורמתו שוהה מזה חמישה רביעים מעל קו המגמה שהיה טרום המשבר. צמיחת התוצר ברבעון הרביעי הושפעה במידה רבה מזינוק זמני ביבוא כלי רכב בשלהי 2022.

הבוקר העריך נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, כי רוב העלאות הריבית כבר מאחורינו.

בשיחה שהעניק ל'ישראל היום' אמר ירון כי בבנק ישראל מבינים שהאזרחים כורעים תחת נטל הריבית שעולה. "אנחנו מבינים את הכאב. אני גם רוצה להזכיר שהמשכנתאות בישראל ניתנות באופן שמרני גם מבחינת התשלום החודשי וגם מבחינת גובה ההלוואה. אבל אי אפשר להוריד את האינפלציה ללא כאב מסוים, זה לא עובד אחרת, ולכן אנחנו נוקטים בצעדים האלה. הכאב היום הוא כדי למנוע כאב גדול יותר מחר. אנחנו יודעים שאינפלציה מתבדרת בראש ובראשונה פוגעת בחלשים.

"הנתון שלנו לגבי העלייה בהחזר החודשי עבור אלה שלקחו משכנתא בחמש השנים האחרונות עומדת בממוצע על מעט מתחת ל-600 שקלים, אבל אנחנו עדיין יודעים שיש מנעד מאוד גדול", הוסיף ירון. "ההלוואות ניתנות בסך הכל בצורה שמרנית, ואני מברך על הצעדים שנעשו היום על ידי שני בנקים – דיסקונט ומזרחי. בנק ישראל תמיד מצוי בשיח מתמיד עם המערכת הבנקאית בהקשר של הטיפול במשקי הבית".

נשיא לשכת רואי החשבון חן שרייבר תקף בחריפות את ההעלאת הריבית: "עליית שער הריבית היא גזירה שהציבור ובעיקר הלווים ונוטלי המשכנתאות מתקשים יותר ויותר לעמוד בה. עליית שיעור הריבית בקצב של אחת לחודש-חודשים מקרבת אותנו יותר ויותר למצב בו לווים ולוקחי משכנתאות יגיעו לחדלות פירעון וגם הבנקים מתחילים להיערך למצב כזה.

"בניגוד לתחזיות כלכלניים שרואים בעליית הריבית פתרון למשבר הדיור, אנחנו אומרים שמבלי שיעשו צעדים דרמטיים של שחרור קרקעות באזורי הביקוש, העלאת הריבית תקפיא את מצבו של השוק, וכששער הריבית ירד חזרה לשיעור דומה לשיעור שהיה לפני שנה וחצי-שנתיים מחירי הדיור ירקיעו ביתר שאת", לשון שרייבר.

תגיות:בנק ישראלריבית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה