חדשות בארץ

"לילה גדול": שני הסעיפים הראשונים של הרפורמה המשפטית אושרו בקריאה ראשונה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, ואת הסעיף שימנע מבג"ץ לפסול חוקי יסוד

  • ל' שבט התשפ"ג
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) בקריאה ראשונה את שתי הצעות החוק הראשונות ברפורמה המשפטית.

שתי הצעות החוק שעליהן נערכה ההצבעה נוגעות לחוק יסוד: השפיטה. שני הסעיפים שעברו הם הסעיף העוסק בשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, כך שיהיה בה רוב לחברי הקואליציה, וכן הסעיף שימנע מבג"ץ להתערב בחוקי יסוד.

החוקים אושרו ברוב של 63 תומכים מול 47 מתנגדים, וכעת הם יחזרו כעת לוועדת החוקה להכנתם לקריאה שנייה ושלישית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו צייץ: "לילה גדול ויום גדול". בהצהרה לכלי התקשורת אמר לאחר מכן: "צריך להיכנס להידברות, ללא תנאים מוקדמים. מה זה תנאים מוקדמים? אני לא מכיר את זה. בעצם, אני מכיר את זה ממחוזות אחרים, ממחוזות מדיניים".

שר המשפטים יריב לוין אמר לאחר ההצבעה: "עשינו צעד חשוב מאוד בהליך תיקון מערכת המשפט. לא עוד מערכת משפטית ששייכת לאליטות, לא עוד אצולה. מעתה - בית המשפט יהיה של כולם. אני שב וקורא לראשי האופוזיציה ולחבריה - גלו אחריות. שבו לדבר. אפשר להגיע להבנות. אבל לא ניתן למסמס את החקיקה. אני נחוש להעביר את הרפורמה - ושום דבר לא ירתיע אותי".

יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, אמר לאחר ההצבעה: "גאה לכהן כיושב-ראש הכנסת, שתהיה הרבה יותר דמוקרטית אחרי ההצבעה הזו, מאשר לפניה. אני מביע תקווה כי נעבוד על הקריאה השנייה והשלישית יחד למען עם ישראל".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לאישור הצעות החוק ואמר: "חברי הקואליציה - ההיסטוריה תשפוט אתכם על הלילה הזה. על הפגיעה בדמוקרטיה, על הפגיעה בכלכלה, על הפגיעה בבטחון, על זה שאתם קורעים לגזרים את עם ישראל ופשוט לא אכפת לכם".

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "ערב שחור לדמוקרטיה. מחר בבוקר ממשיכים במאבק!" חברי הכנסת של מפלגת ישראל ביתנו יצאו מאולם המליאה ולא הצביעו.

חברי הכנסת של ישראל ביתנו החרימו את ההצבעה. יו"ר המפלגה, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר: "כרגע יצאנו מאולם המליאה כדי לא להיות שותפים ולא לתת לגטימציה להצבעה לחוקים הכי לא לגטימיים. אנחנו לא עשינו מהומה, אנחנו לא רוצים לפגוע בכבודה של הכנסת. להשתולל באולם המליאה זה לא לפגוע בקואליציה, אלא לפגוע במעמדה של כנסת ישראל. אנחנו חושבים שעצם ההצבעה, גם הצבעה נגד היא מתן לגטימציה לתהליך שאינו לגיטימי. אני מקווה שהקואליציה עד סוף השנה לא תתקיים".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה לאחר ההצבעה במליאת הכנסת: "התנהלות הקואליציה - הוכחה חד משמעית שאין שום רצון להידברות. קוראת שוב לחבריי לפיד וגנץ להודיע לנשיא שלמרות הרצון הטוב - עם החבורה הדורסנית הזו לא ננהל שום מגעים ושום הידברות. המטרה המוצהרת שלהם היא לדרוס את הדמוקרטיה, תוך כדי שהם טומנים לנו מלכודות ופיתיונות בצורת 'הידברות'.הגיע הזמן להפסיק ליפול למלכודות שלהם ולהצטרף למאבק הנחוש של מאות אלפי אזרחיות ואזרחי ישראל שיוצאים שבוע אחר שבוע לרחובות, כדי לעצור בגופם את ההפיכה המשטרית. זו הדרך היחידה לנצח".

שר המשפטים לוין נאם במליאת הכנסת לפני ההצבעה, ואמר: "הלילה הזה זוקפים את קומתם המוני אזרחיות ואזרחים שקולם לא נשמע במשך עשרות שנים על ידי מערכת המשפט, שהייתה עיוורת לצרכיהם, שזלזלה בהם. הלילה אני עומד בנחישות גדולה כדי להבטיח שמעתה והלאה קולם יישמע. יישמע במערכת המשפט, וכפועל יוצא גם במקומות אחרים, באקדמיה, בתקשורת, מקומות שבהם השיח היום הוא חד צדדי, הוא מתעלם מהרוב הגדול של אזרחי ישראל''.

לפני ההצבעות התרחשו מהומות במליאת הכנסת, במהלכן  הונפו דגלי ישראל, ומפגינים הלמו בזכוכיות יציע האורחים במליאה. במהלך ההצבעה עצמה הוציא אוחנה מהמליאה כמה חברי כנסת מהאופוזיציה שהפריעו להליך. הם הורשו לשוב למליאה כדי להצביע, ומיד לאחר מכן הורחקו פעם נוספת על ידי יו"ר הכנסת. במהלך היום הפגינו עשרות אלפי בני אדם מחוץ לכנסת.

תגיות:מליאת הכנסתהרפורמה המשפטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה