חדשות בארץ

הקואליציה הגישה את "חוק הנבצרות": "למנוע סיכול רצון הבוחר"

ראשי סיעות הקואליציה הגישו את הצעת "חוק הנבצרות", המגדירה כי נבצרות ראש ממשלה משמעה אך ורק אי-מסוגלות פיזית או נפשית למלא את תפקידו. על פי ההצעה, רק הממשלה או הכנסת יוכלו לקבוע נבצרות שלא בהסכמת ראש הממשלה

נתניהו ולוין (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)נתניהו ולוין (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
אא

יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ (הליכוד), הגיש הבוקר (ראשון), יחד עם ראשי סיעות הקואליציה, את הצעת "חוק הנבצרות". ההצעה נועדה למנוע מהיועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, להכריז על נבצרותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הצעת החוק מבהירה את הדין הקיים ביחס להכרזה על נבצרות ראש הממשלה. לדברי מגישיה, "היא באה למנוע ניצול לרעה של הדין הקיים לסיכול רצון הבוחר ויש בה כדי להגביר את הוודאות והיציבות".

מגישי ההצעה הדגישו, כי גם לפי החוק הקיים לא ניתן להכריז על נבצרות ראש ממשלה שלא מסיבות פיסיות או נפשיות קיצוניות, וגורמים לא נבחרים לא יכולים לעשות זאת: "ההצעה מגדירה כי נבצרות ראש ממשלה משמעה אך ורק אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו. החוק החדש מבהיר את המצב הקיים וקובע כי רק הממשלה והכנסת תוכלנה לקבוע נבצרות שלא בהסכמת ראש הממשלה ובאילו תנאים".

לדברי המציעים, "ההכרזה על נבצרות תיעשה על ידי ראש הממשלה, או הממשלה ברוב של 75% מהרכבה. במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, יו"ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזאת תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 חברי כנסת".

"משמעותה של ההכרזה על נבצרות, כאשר הדבר מנוגד לדעת ראש הממשלה, וכאשר הוא כשיר פיזית ומנטלית, הינה הדחה של ראש ממשלה מכהן שנבחר על ידי העם, ובפועל מעשה ביטול של תוצאות הבחירות וההליך הדמוקרטי. היא צריכה להילקח לכן בשני תנאים בלבד: הראשון, כשמדובר במצב מובהק של אי מסוגלות, והשני, כשנציגי העם מאשרים זאת".

יו"ר הקואליציה הוסיף: "לא ייתכן שבמדינה דמוקרטית תתאפשר פרשנות משפטית שאין לה שום בסיס בחוק כדי לבצע מהלך שווה ערך להפיכה. מהלך כה דרמטי, כמו הדחה כפויה של ראש ממשלה מכהן ומתפקד, מוכרח להיות בקביעת נציגי העם בלבד מבלי מעורבות של זרוע לא נבחרת. אנחנו מבהירים היום את מה שכל אדם הגיוני מבין לבדו ביחס לדין הקיים. העם ונציגיו ממנים את ראש הממשלה, ורק העם ונציגיו הם שיכולים לשנות את בחירתם".

כזכור, בסוף השבוע שעבר הורה בג"ץ לראש הממשלה בנימין נתניהו וליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה להגיש בתוך חודש את תגובתם לעתירה הדורשת להוציא את נתניהו לנבצרות. ראשי מפלגות הקואליציה הגיבו בחריפות על ההחלטה. בהודעה מטעמם נמסר כי "ראשי מפלגות הקואליציה דוחים בתוקף את הדיון הבלתי לגיטימי בבג"ץ בדבר נבצרות ראש הממשלה. מדובר בניסיון הדחה לא חוקי של ראש ממשלה מכהן, שאינו שונה מהפיכה צבאית".

"אין לאף גורם משפטי, כולל לבג"ץ, אפילו שבריר של הסמכה בחוק לפעולה שכזו. רק העם יבחר את ראש הממשלה, ורק העם, באמצעות נציגיו בכנסת, יחליט אם להפסיק את כהונתו. העם ונציגיו לא יקבלו לעולם דיון משפטי על אפשרות של הפיכה. הם לא יקבלו לעולם ביטול משפטי בלתי חוקי של הבחירות ושל ריבונות העם. שליחת יד בדמוקרטיה הישראלית היא מעשה שדגל שחור מתנוסס מעליו גם כשהיא נעשית בכסות של גלימות המשפט".

תגיות:נבצרותבנימין נתניהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה