פרשת יתרו

כשהקרקע רועדת מתחת לרגלים: מה עלינו ללמוד מרעידות האדמה הקשות בטורקיה ובסוריה?

"ולפעמים מתחדשים מקרים בריחוק מקום ובאיים הרחוקים, כדי שיתעוררו ישראל אל התשובה, וייראו ויפחדו פן יגיעם הפורענות", כותב רבי ניסים מגירונדי לפני 700 שנה

(צילום: אריק מרמור / פלאש 90)(צילום: אריק מרמור / פלאש 90)
אא

רעידות האדמה שגבו את חייהם של אלפים רבים בטורקיה ובסוריה מטלטלת כל אחד שראה את התמונות הקשות מהאזורים מוכי האסון. מגדלים שהתמוטטו על יושביהם שנמו את שנתם, משפחות שלמות שנמחקו, ניצולים לכודים זועקים מתחת להריסות האימתניות, והקור המקפיא – מרעידים את כל מי שלב בקרבו. בנוסף לכך 3 הרעידות שהתרחשו בישראל ביממה האחרונה – ממחישות את חוסר היציבות ורעידת הקרקע מתחת לרגלינו ממש.

לפני יותר מ-100 שנה היתה רעידת אדמה חמורה ביפן. והחפץ חיים דיבר נוראות על מה שזה מחייב אותנו להתעורר. נזכיר כי אז נחשבה יפן קצה העולם ממש...

גם בימים אלו נשמעה הקריאה מפי גדולי ישראל על פי הפסוק בספר צפניה פרק ג' העוסק ממש בנסיבות כאלו ומפנה את הציפיה לעם ישראל להתעורר. וכך אומר הנביא: "הִכְרַתִּי גוֹיִם, נָשַׁמּוּ פִּנּוֹתָם, הֶחֱרַבְתִּי חוּצוֹתָם מִבְּלִי עוֹבֵר, נִצְדּוּ עָרֵיהֶם מִבְּלִי אִישׁ מֵאֵין יוֹשֵׁב. אָמַרְתִּי 'אַךְ תִּירְאִי אוֹתִי, תִּקְחִי מוּסָר, וְלֹא יִכָּרֵת מְעוֹנָהּ, כֹּל אֲשֶׁר פָּקַדְתִּי עָלֶיהָ; אָכֵן, הִשְׁכִּימוּ הִשְׁחִיתוּ כֹּל עֲלִילוֹתָם".

הנביא מתאר את השממה שהתחוללה בכל פינות הישוב אצל הגויים, את החורבן בחוצות ובכל הערים, ולנוכח זאת 'אמרתי' אומר הנביא בשם בורא עולם: 'אך תראי אותי – תבואו לידי יראת השם – תקחו מוסר ותפנימו שזה עלול לקרות גם לכם, וזה קורה בגזירת עליון ובהשגחה. אולם אתם השכמתם להמשיך את החיים הלא מוסריים כאילו כלום לא קרה".

על הציפיה הזו חוזר בעקבות הנביא גם רבי ניסים גירונדי, שחי בספרד והנהיג את היהדות התורתית שם לפני יותר מ-700 שנה, כך הוא כותב בספרו 'דרשות הר"ן' דרוש ו': "ולפעמים מתחדשים מקרים בריחוק מקום ובאיים הרחוקים, כדי שיתעוררו ישראל אל התשובה, וייראו ויפחדו פן יגיעם הפורענות, הוה אומר, לא רק שעלינו להתעורר ממה שקורה לגויים אלא שכל זה קורה בכוונת מכוון כדי לעורר אותנו - והוא מאמר הנביא (צפניה ג ו - ז) 'הכרתי גוים נשמו פנותם החרבתי חוצותם מבלי עובר, נצדו עריהם מבלי איש מאין יושב, אמרתי אך תיראי אותי תקחי מוסר'.

וממשיך הר"ן בדבריו הנוקבים: "וכשאינם מתייסרים ברעת האחרים, הפורענות הולך הלוך ונסוע, וילך הלוך וקרב. ואין ספק כי מי שרואה כל אלו התלאות אשר הם באמת התראות השם יתברך, ועודנו מחזיק בדרכו אשר דרך בה, הוא כמי שעובר עבירה וקיבל עליו התראה, שהתיר עצמו למיתה מכאן ואילך!"

לפני החיזוק הספציפי, שאותו צריך כל אחד לערוך באופן פרטי ואינדיבידואלי, נדגיש נקודה של אמונה אותה מלמד אותנו בורא עולם בשנים האחרונות מכיוונים שונים.

נעתיק קטע שכתבנו בימי הקורונה:

בצד כל הפחד והדאגה ההולכת ומתפשטת, אנו נמצאים בעיצומו של גילוי, 'אין עוד מלבדו'! לא רק שהעולם המתקדם בשיא עוצמתו כושל מול נגיף מיקרוסקופי, לא רק שהכפר הגלובאלי – גאוות האדם הופכת להיות מפלתו... אלא שהעולם המתקדם, שכבר הגיע לשיאים מדהימים של פלאי הטכנולוגיה והמדע – עומד בקריסה מול מחסור במכונות הנשמה וציוד מינימלי של מיגון לרופאים... המעצמה הגדולה והכמעט כל יכולה מאויימת מפני הנגיף הקטלני ומשוועת לעזרה.

כפי שאמר הנביא 'שח גבהות אדם ושפל רום אנשים ונשגב ה' לבדו ביום ההוא'!

 

אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי

לא רק שבורא עולם הוא השליט והכל ממנו, אלא שהיציבות של סדרי עולם הנראית כמצב טבעי, הינה טעות אופטית. הנביא ירמיה אומר 'אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי' – היציבות הטבעית של חוקות שמים וארץ תלויה בשמירת הברית. ברית מילה וברית התורה!

קיום ברית מילה ושמירה על קדושת החיים הגופניים, יחד עם לימוד תורה שבעל פה – אלו הם מקיימים העולם ושומרי היציבות שלו.

את הרעיון הזה בתיאור ממשי מבטא רבי חיים מוולוזי'ן בצורה נוקבת בספר נפש החיים: "והאמת בלתי שום ספק כלל. שאם היה העולם כולו מקצה עד קצהו פנוי ח"ו אף רגע אחת ממש מהעסק והתבוננות שלנו בתורה. כרגע היו נחרבים כל העולמות עליונים ותחתונים והיו לאפס ותהו חס ושלום". (שער ד' פרק י"א'). הווה אומר שאנחנו החיילים המופקדים על שלום העולם והאירועים לא רק קשורים אלינו אלא מתחילים אצלנו!

אז אחרי שנקלוט כמה אנחנו בכירים במערכת, יהיה יותר קל להתייחס ברצינות לכל המאורעות המתרחשים סביבנו, נראה וניקח מוסר.

תגיות:פרשת יתרורעידת אדמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה