חדשות בארץ

בג"ץ: ’גרירת הרגליים' של המדינה בסוגיית חאן אל-אחמר – לא מקובלת

שופטי בג"ץ מתחו ביקורת חריפה על התנהלות המדינה בסוגיית חאן אל-אחמר והקציבו לה כחודשיים להגיש את תשובתה בעתירה הדורשת לפנות את המאחז הבדואי הבלתי חוקי: "דרך פעולה זו אינה מקובלת עלינו, ודאי לא לאורך זמן כה רב"

חאן אל-אחמר, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)חאן אל-אחמר, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בג"ץ מתח היום (שלישי) ביקורת חריפה על בקשת המדינה לדחות בארבעה חודשים את מתן תשובתה בעתירה הדורשת לפנות את המאחז הבדואי הבלתי חוקי חאן אל-אחמר. השופטים קבעו כי הדיון בעתירה שהגישה תנועת רגבים יתקיים ב-1 במאי, וכי על המדינה להגיש את תשובתה עד תחילת חודש אפריל.

"בקשת הארכה שלפנינו – תשיעית במספר; העתירה תלויה ועומדת זה קרוב לארבע שנים תמימות", כתבו השופטים נעם סולברג, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין בהחלטתם. "את מורת רוחנו מ'גרירת הרגליים' הבענו שוב ושוב, בשורה ארוכה של החלטות; אין צורך להרחיב יתר על המידה. די אם נאמר, כי דעתנו אינה נוחה כלל מהתנהלות משיבי המדינה, שאף סותרת את עצמה מיניה וביה".

"מחד גיסא נטען, שוב ושוב, ובכלל זה גם בבקשת הארכה שלפנינו, כי 'הדרג המדיני נותר איתן בעמדתו לפיה שלטון החוק מחייב לממש את צווי ההריסה במתחם חאן אל-אחמר'; ומאידך גיסא, פעולות המשיבים עד כה מלמדות לכאורה דווקא את ההיפך – כי נוח להם המצב הקיים: אחת לכמה חודשים תוגש בקשת ארכה, העותרת תתנגד לה, בית המשפט ייעתר לה, גם אם בחירוק שיניים, ועולם כמנהגו נוהג; 'להחליט שלא להחליט'".

"דרך פעולה זו אולי אפשרית במקרים מסוימים, מחוץ לכותלי בית המשפט, אך אינה מקובלת עלינו; ודאי לא לאורך זמן כה רב, כאשר ברקע תלויה ועומדת עתירה, הממתינה לבירור ומענה, לבטח כך, לאחר שהוצאנו מלפנינו צו על תנאי".

השופטים הוסיפו, כי במידה והמדינה לא תגיש את תשובתה עד למועד שנקבע, הם ישקלו להפוך את הצו על תנאי למוחלט, ובכך לקבל את העתירה הדורשת לפנות את המקום.

שר המשפטים יריב הגיב על החלטת בית המשפט: "הייתה פה ממשלה אחרת שנה וחצי, ולא שמעתי שם את בג"ץ בטון הזה", אמר בריאיון לגלי ישראל. "סוגיית חאן אל-אחמר זו סוגיה מדינית. המאחז יפונה אבל זה ייקח זמן, לא יכול להיכנס לפרטים כרגע אבל יש כמה שיקולים".

"מערכת המשפט רואה את הנושא בראייה צרה אבל הסיפור מורכב מזה", הוסיף לוין. "זה הפך לסמל בעולם מכל מיני סיבות, לא בכדי גם אחרי שבנט ואלקין הצהירו הצהרות לוחמניות – לא הייתה להם ברירה, האחריות המדינית צריכה לגבור כאן״.

תגיות:בג"ץחאן אל-אחמר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה