חדשות בארץ

נתניהו: "להוריד את הלהבות, להימנע משיח קיצוני". לפיד: "החברה הישראלית לא תשרוד את הרפורמה"

ראש הממשלה וראש האופוזיציה נשאו נאומים במליאת הכנסת, בישיבה החגיגית לציון 74 שנים להולדתה של הכנסת. נתניהו: "המרדה לאלימות וקריאה לרצח – חצייה של קו אדום בוהק". לפיד: "העברת הרפורמה תחלק את העם לשניים"

נתניהו במליאת הכנסת, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו במליאת הכנסת, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת קיימה אחר הצהריים (שני) ישיבה חגיגית לציון יום ההולדת ה-74 של הכנסת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בנאומו למחאות נגד הרפורמה המשפטית: "בדמוקרטיה העם הוא המקור לסמכות, העם הוא הריבון. בדמוקרטיה המדינה קמה על ידי העם, ובשם העם. בדמוקרטיה נבחרי העם מייצגים את העם", אמר.

"העם הוא עמוד התווך של הדמוקרטיה, ומתי נבחנת הדמוקרטיה יותר מכל? בחילופי שלטון. בנכונות של הצד המפסיד לקבל את תוצאות הבחירות. מניסיון, להפסיד זה לא קל. אבל בדמוקרטיה אין דרך אחרת, צריך לדעת לקבל את גזר דינו של הבוחר, צריך לדעת להפסיד בכבוד. לפני שפינינו את השלטון, היו נבואות זעם שנעלה על גדרות הכנסת – זה לא קרה".

נתניהו הוסיף כי "בדמוקרטיה הכרעת העם מתקבלת בקלפי, ולאחר מכן היא משתקפת בהרכב הכנסת. בבחירות האחרונות, לפני שלושה חודשים, מיליוני ישראלים הגיעו להצביע. הם החזיקו בידם את הבחירה שסימל תקוות, שאיפות, צרכים וציפיות. הפתק הקטן טמן בחובו דבר גדול – את היכולת להשמיע קול עצמאי וחופשי של כל אזרח, בכל מקום בארץ, והפתק הכריע בבחירות לכנסת ה-25: הוא הפקיד בידיי, ובידי חבריי וחברותיי לממשלה – בתמיכת הכנסת – את המנדט למשול. נבחרנו להוביל את המדיניות שלנו בהתאם לרצון של רוב ברור בעם, וכך קורה בכל משטר דמוקרטי בעולם".

"בצד זאת, ישנם מוקדים נוספים בדמוקרטיה ואין חולק על כך. זאת הליבה של תורת מונטסקיה בדבר הפרדת הרשויות: יש רשות מחוקקת, רשות מבצעת, ורשות שופטת – והן מאזנות את זו. כך היה וכך יהיה – ישראל דמוקרטית שמכבדת את הכרעת הרוב ומכבדת את זכויות האדם והפרט".

נתניהו הדגיש כי "על הרבה דברים אפשר להתווכח, אפילו צריך להתווכח. אבל יש דבר אחד שאי אפשר להתווכח עליו, והוא המרדה לאלימות וקריאה לרצח. זוהי חצייה של קו אדום בוהק. דמוקרטיה היא שלטון הרוב, לא שלטון הרובה".

"בימים האחרונים קראתי לכולם לגנות את האמירות חסרות האחריות שנשמעו לאחרונה. אני שמח שהייתה לכך היענות, ואני מברך על כך בכל ליבי. אני קורא לכל חלקי הציבור: הבה נוריד את גובה הלהבות, הבה נימנע מאלימות, משיח קיצוני. נלבן את הסוגיות בינינו בפורומים המתאימים, כמובן בראש ובראשונה בכנסת. ננהל דיון נוקב, יסודי, עמוק – אבל ננהל אותו בדרך דמוקרטית. לא באלימות, ולא בהסתה לרצח", סיכם נתניהו.

לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, תקף בחריפות את הרפורמה: "הבית הזה סימל במשך 74 שנה את יכולתנו לחיות יחד, את היכולת שלנו לגשר על פני המחלוקות, את הרעיון שאנחנו תמיד נאבקים ויש צד אחד שמנצח, אבל הצד השני לא נעלם, יש לו מקום, יש לו קול. הבית הזה סימל את העובדה שאנחנו שונים אבל יש לנו טוב משותף. בפעם הראשונה בחיי, אני חרד מכך שזה לא ישרוד".

"אם הממשלה תשלים את תהליך החקיקה שהיא החלה בו, אי אפשר יהיה לתקן את זה. השבר יהיה עמוק מדי. כבר עכשיו יותר ויותר אנשים אומרים לעצמם שאנחנו לא עם אחד, שהמדינה שלהם ויתרה עליהם".

חברים בקואליציה מחו נגד דבריו של לפיד, וחלקם יצאו מהאולם. "הכוח בידכם", המשיך לפיד. "אתם יכולים להמשיך את התהליך, אתם יכולים להשלים את החקיקה, אתם רק צריכים להבין את המחיר – המחיר הוא אחדות העם. המחיר הוא שהחברה הישראלית לא תשרוד את זה".

"הלהבות הוצתו בבית הזה, אבל גם מטפי הכיבוי נמצאים בבית הזה. כל עוד יש סיכוי לעצור את החקיקה שמחלקת את העם הזה לשניים, נמשיך להיאבק. אבל אם היא תעבור – היא תחלק את העם הזה לשניים".

"נקודת האל חזור של החברה הישראלית נמצאת במרחק של שבועות ספורים מאיתנו", איים לפיד. "אם תעבירו את החקיקה הזו, לא יהיה איך לתקן את זה. אין מזה חזרה, זה ישבור את גבה וליבה של החברה הישראלית. אם לא נעצור הטקס הזה יתקיים כנראה גם בשנה הבאה, אבל הוא יהיה ריק מתוכן. במקום חגיגת יום ההולדת של הכנסת, זו תהיה האזכרה שלה".

תגיות:יאיר לפידמליאת הכנסתבנימין נתניהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה