חדשות בארץ

ישראל וסודאן סיכמו: חתימה על הסכם שלום – עד סוף השנה

שר החוץ אלי ביקר בסודאן ונפגש עם מנהיג המדינה, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן. במהלך הביקור סוכם נוסח הסכם השלום בין שתי המדינות שצפוי להיחתם בעוד מספר חודשים, לאחר כינון ממשלה אזרחית בסודאן

כהן וגנרל אל-בורהאן (צילום: לשכת מנהיג סודאן)כהן וגנרל אל-בורהאן (צילום: לשכת מנהיג סודאן)
אא

(עודכן: 21:28)

(קרדיט: סוכנות הידיעות הסודאנית)

שר החוץ אלי ביקר היום (חמישי) בחרטום בירת סודאן ונפגש עם מנהיג המדינה, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ועם הצמרת המדינית הסודאנית. במהלך הביקור סוכם כי שתי המדינות יחתמו על הסכם שלום ביניהן עד סוף השנה. הצדדים סיכמו את נוסח ההסכם, וטקס החתימה צפוי להתקיים לאחר כינון ממשלה אזרחית בסודאן במסגרת תהליך המעבר המתנהל במדינה.

המשלחת הישראלית לסודאן בראשות כהן כללה את מנכ"ל משרד החוץ, רונן לוי; סמנכ"ל אפריקה במשרד החוץ, שרון בר-לי; ראשת מש"ב (סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל, במשרד החוץ), עינת שלאין; והיועץ המשפטי של משרד החוץ, ד"ר טל בקר.

במשרד החוץ ציינו כי "כהן קידם את הסכם השלום עם סודאן עם ארה"ב ודן בנושא עם מזכיר המדינה בלינקן והיועץ לביטחון לאומי סאליבן, שנתנו את ברכתם והבטיחו את הירתמותם להשלמת התהליך".

בדיונים בין המשלחות העלה שר החוץ את הרצון הישראלי לסייע במאמצי הפיתוח של סודאן לטובת העם הסודאני במגוון תחומים אזרחיים, בהם ביטחון מזון, ניהול משאבי מים, חקלאות ועוד. כהן הציג בפני מארחיו תוכנית סיוע של משרד החוץ לסודאן, אשר תתמקד בפרויקטים ובבניית יכולות בתחומי סיוע הומניטרי, טיהור מים ורפואה ציבורית.

מלשכתו של אל-בורהאן נמסר, כי הוא דן עם כהן "בדרכים לבסס יחסים פוריים עם ישראל ולחזק את אופקי שיתוף הפעולה בין חרטום ותל אביב בתחומי החקלאות, האנרגיה, הבריאות, המים והחינוך, ובעיקר בתחומים הביטחוניים והצבאיים". עוד נמסר כי הפגישה עסקה גם בתפקידה של סודאן בטיפול בסוגיות הביטחוניות באזור, וכי "הצד הסודאני האיץ בצד הישראלי להשיג יציבות בין ישראל והעם הפלסטיני".

שר החוץ כהן, שחזר הערב לישראל, אמר כי "הביקור היום בסודאן מניח את היסודות להסכם שלום היסטורי עם מדינה ערבית ומוסלמית אסטרטגית. הסכם השלום בין ישראל לסודאן יקדם את היציבות האזורית ויתרום לביטחון הלאומי של מדינת ישראל".

"חתימת הסכם השלום תפתח פתח לכינון יחסים עם מדינות נוספות ביבשת אפריקה וחיזוק הקשרים הקיימים עם מדינות היבשת. הקשר של מדינות אפריקה עם ישראל הוא אינטרס משותף לנו ולמדינות היבשת. ישראל היא שותפה משמעותית, זה שנים רבות, בתהליכי הפיתוח במדינות אלו ובהתמודדות עם השלכות שינויי האקלים והאתגרים הכלכליים באפריקה".

כהן הוסיף כי "חרטום בירת סודאן מוכרת בישראל כמקום בו החליטו מדינות ערב על שלושת הלאווים ההיסטוריים: לא לשלום עם ישראל, לא למשא ומתן עם ישראל ולא להכרה בישראל. אנחנו בונים עם הסודאנים מציאות חדשה בה שלושת הלאווים יהפכו לשלושת הכנים: כן למשא ומתן בין ישראל לסודאן, כן להכרה בישראל וכן לשלום בין המדינות ובין העמים".

תגיות:אלי כהןסודאן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה