ונשמרתם

"היא הגיעה מהמספרה ישר לדיאליזה": רופאה ישראלית נגד החלקות שיער

ד"ר מיטל קידר, רופאה ישראלית מ'וולפסון' - חושפת נתונים מעציבים על מטופלות שהגיעו לבית החולים אחרי החלקות שיער במספרות, ומזהירה מפני הקלות הבלתי נתפשת שבה נשים ונערות נותנות את שיערן לתהליך שעלול לעלות להן גם בחייהן

אא

ד"ר מיטל קידר, מנהלת מחלקת נפרולוגיה ילדים בבית החולים 'וולפסון' חושפת נתונים מעציבים על מטופלות שהגיעו לבית החולים אחרי החלקות שיער במספרות, ומזהירה מפני הקלות הבלתי נתפשת שבה נשים ונערות נותנות את שיערן לתהליך שעלול לעלות להן גם בחייהן. 

לדבריה, אחת המטופלות שסבלה מכאבי בטן, הקאות, חולשה וקוצה נשימה, הלכה לרופא וביקשה לבצע בדיקות דם. אלא שאותה מטופלת לא העלתה על דעתה שבדיקות הדם יובילו את הצוות הרפואי ליצור קשר עם אמבולנס ולהוביל אותה היישר לבית החולים - שם ימצאו כי היא צריכה לעבור דיאליזה בשל אי ספיקת כליות קשה, בגלל... החלקת שיער שעשתה יום קודם. 

"כבר 26 נשים בישראל אושפזו עם אי ספיקת כליות לאחר החלקת שיער, וביניהן נערה בת 13, אישה בשבוע 15 להריונה. אי ספיקת כליות ודיאליזה זו תחלואה מאוד קשה ואף מסכנת חיים", היא כותבת. "המטופלות שלי יגידו לכן שהן לא מאחלות לאף אחת בעולם לעבור את הטראומה הרפואית שהן חוו. זה מחיר שאף אחת לא צריכה לשלם בשביל הליך קוסמטי חיצוני".

הבעיה נעוצה בעיקר בהחלקות שיער שמכילות את החומר המסוכן פורמלין. 

הפורמלין גורם לנזק בלתי הפיך במערכת הנשימה, לגירוי בעיניים, פריחה בפנים, בצקת ריאות וקוצר נשימה. בשל כך, משרד הבריאות לא מאשר החלקות שמכילות פורמלין, אולם זה לא נגמר בזה. 

ד"ר קידר מזהירה ואומרת כי מלבד הפורמלין, החלקות השיער מכילות גם חומצה גליאוקסילית שנספגת בעור הקרקפת ומגיעה היישר אל כלי הדם, משם אל רקמת הכבד שם היא מתפרקת לחומצה אוקסילית ושוב חוזרת למערכת הדם. "חשיפה למינונים גבוהים במיוחד של חומצה גליאוקסילית, גורמת לאי ספיקת כליות. זו הרעלה מחומצה אוקסילית למעשה".

בשל מקרה נדיר אך קטלני שבו ילדה בת 3 שתתה בטעות תכשיר להחלקת שיער שהכיל חומצה גליאוקסילית - משרד הבריאות הודיע החודש (ינואר 2023) כי הוא מבטל את כל הרישיונות למוצרי החלקות שיער שמכילות חומצה גליאוקסילית בעלות PH שנמוך מארבע.

זאת ועוד. לדבריה, התוויות על גבי המוצרים בעייתיות אף הן שכן לא פעם נתפסו בעולם תכשירים שדווחו כלא מכילים פורמלין, אך בפועל הכילו פורמלין, גם אם באחוזים מינוריים. כך למשל בשנת 2010 התגלה בעל מספרה באוהיו שהצהיר כי התכשירים שלו לא מכילים פורמלין אך הכילו אותו ברמה של 8.5 אחוזים. 

"מעניין לציין שחוץ משני מקרים שדווחו במצרים, כל שאר מקרי ההרעלה שדווחו בעולם הגיעו מישראל", מסבירה ד"ר קידר. "האם חילוץ החומרים בכבד 'הישראלי' שונה בין נשות ישראל ונשות העולם? שאלה זו עדיין נמצאת בהליכי מחקר, ועד שתהיה לנו תשובה ברורה לא נרצה שאף אישה בישראל תסכן את בריאותה".

אז מה צריך לעשות לדבריה, אם רוצים להחליק את השיער?

- ודאי שמדובר באדם שיש לו את ההכשרה המתאימה לכך. 

-  ודאי שהספרית משתמשת בתכשירים 'בטוחים' שאינם מכילים פורמלין ואינם מכילים חומצה גליאוקסילית עם PH גבוה מארבע. 

- ודאי שיש לספרית רישיונות תקפים ממשרד הבריאות. 

- ודאי שהמוצרים עצמם באישור משרד הבריאות. 
 

תגיות:סכנהרופאההחלקות שיער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה