מעניין

הציל טורקי שאיבד הכרה, הניח תפילין ועוד: יהודים שעשו קידוש השם באוורסט

במקבץ מדהים זה נפגוש שלושה יהודים יקרים שעשו קידוש השם בעולם 'על הדרך' - כשטיפסו על הר האוורסט. תתכוננו, מדובר באנשים מעוררי השראה במיוחד

אא

הדפסת התניא באוורסט 

הצלם מאיר אלפסי הספיק להגיע להרבה מקומות מרתקים בעולם, ובכולם השאיר את חותמו המעניין. בשנת 2016 החליט אלפסי כי הוא יוצא למסע באוורסט, לא פחות ולא יותר כדי להדפיס את ספר התניא ולהניח תפילין - גם בעצמו, וגם למטיילים יהודים אחרים שפגש שם. 

אלפסי וחבר נוסף שהצטרף אליו למסע בן השבועיים בהר הגבוה בעולם - היו בקשר עם שליח חב"ד לנפאל חזקי ליפשיץ, דרך מכשיר לוויני. 

אחרי דרך ארוכה וקשה, כשהגיעו אל מחנה הבסיס של האוורסט - בגובה של 5,362 מטרים - הצליחו לעמוד במטרת המסע, ולהדפיס את ספר התניא. "ביקשנו מהם חשמל כדי שנוכל להדפיס את התניא. אמרנו שאנחנו רוצים להדפיס ספר עתיק וקדוש, והם הסכימו ועזרו לנו להדפיס לראשונה את התניא על ההר העוצמתי ביותר בעולם", אמר אלפסי. 

לדבריו זכה בין היתר להניח תפילין למטיילים יהודים וישראלים שנכחו במקום. 

***

הציל טורקי שטיפס באוורסט - וכמעט איבד את ידו

זה קרה בשנת 2012. כשהוא בן 24 בלבד, נדב בן יהודה תכנן להפוך למטפס הישראלי הצעיר בהיסטוריה שהעפיל אל פסגת ההר הגבוה בעולם. 

אלא שלפתע קלטו עיניו את איידין אירמק - צעיר מטורקיה ששכב מחוסר הכרה על הקרקע. תנאי מזג האוויר היו קשים מהרגיל בתקופה הזו, וארבעה מטיילים שהיו שם לפניו, קיפחו את חייהם במהלך הטיפוס. 

לא ברור כיצד נשאר הטורקי בגפו, אולם בן יהודה לא בזבז זמן במחשבות על כך - למרות שהדבר נראה לו תמוה. "לא הבנתי שהוא היה שם כל הזמן. כולם חשבו שהוא כבר ירד", סיפר.

למרות קור האימים, הוא שלף את אצבעותיו מהכפפות החמות, כדי שיוכל להרים את המטייל הטורקי על גבו, ולהשאיר אותו שם למשך... עשר שעות (!). מסירות הנפש הזו התבררה בסופו של דבר כקשה, שכן בן יהודה סבל ממצוקת חמצן ואף קיבל כוויות קור קשות בידו - עד כדי חשש לכך שיאבד את אצבעותיו. 

גם בן יהודה וגם אירמק סבלו מכוויות קור קשות ושניהם היו על סף השאלה האם לקטוע את האצבעות. "בהתחלה חשבו שיצטרכו לקטוע לי את האצבעות, אבל עכשיו הרופאים אופטימיים יותר, מאמינים שיצליחו להציל לי את האצבעות", אמר בן יהודה. "כל האצבעות שלי עדיין שלמות, הן רק לא נראות משהו".

ולמרות שלא זכה להגשים את חלומו ולכבוש את פסגת האוורסט, בן יהודה לא מצטער על הצעד שעשה. "אני לא מתחבט בשאלה אם זה היה שווה את זה. תוך כדי החילוץ כבר ידעתי שייתכן שאאבד את האצבעות, אבל זה לא משהו שאפשר להתעסק בו כי זה לא מוסרי. חיים של אדם, כל אדם, שווים יותר מהכול", סיכם. 

נדב בן יהודה בחזרתו מהמסע לאוורסטנדב בן יהודה בחזרתו מהמסע לאוורסט

***

הניח תפילין בפסגת האוורסט ופרסם ברשתות החברתיות 

בשנת 2019 השתחרר מהצבא קצין בשם יקיר אסרף, שהחליט לצאת לטיול של אחרי השירות מסביב לעולם.

אלא שמה שמייחד את הטיול הזה מכל טיול אחר, הוא שיקיר החליט לתעד את עצמו מניח תפילין בכל מקום שאליו הוא מגיע, ולהעלות את זה לרשתות החברתיות. 

כל זה התחיל כאשר יקיר צילם תמונה ראשונה למשפחה שלו, ממונגוליה. "אני כבר שנה מטייל בעולם, ולפני שמונה חודשים הייתי במונגוליה", סיפר. "אחרי תפילת שחרית, צילמתי למשפחה שלי את היד עם התפילין כשאני מראה להם את הנוף. כשראיתי את התמונה - הבנתי שיש בזה עוצמה אחרת, ומאז, בכל מדינה שהייתי והגעתי למקומות מיוחדים, אז על הדרך שהתפללתי גם צילמתי את התמונה עם התפילין".

"זה נראה שאתה מושיט את היד לקב"ה", אמר מנחה התוכנית העולם הבוקר ליקיר, בראיון שנעשה עמו. 

"ממש ככה", ענה יקיר. "זה חיבור שבדרך כלל אנחנו לא רגילים לראות. משהו גשמי ורוחני ביחד בטבע. זה משהו שמשך את העין, ברוך השם".

תגיות:מוסריותקידוש השםטורקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה