חדשות בארץ

ח"כ ארבל בהצעת חוק: "בג"ץ לא יעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים"

כבר הכנסת משה ארבל בהצעת חוק הקובעת כי אסור יהיה לבג"ץ להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים וזהותם. מטרת החוק: להחזיר את דרעי לשולחן הממשלה

  • ח' שבט התשפ"ג
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

ח"כ משה ארבל הגיש היום (שני) הצעת חוק, המבקשת לקבוע כי בית המשפט העליון לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים. מטרת החוק היא להחזיר את יו"ר ש"ס אריה דרעי לשולחן הממשלה.

על פי הצעת החוק "מוצע לתקן את חוק יסוד: הממשלה, כך שיובהר כי בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, לא מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם מכל עילה שהיא, למעט לעניין תנאי הכשירות שקבע המכונן".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "מינוי שרים על ידי ראש הממשלה ובאישורה של הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולות והכרעות המצויות בליבת הפעילות הדמוקרטית. בסמכותו, קבע המכונן בסעיפים 6(א)-(ג) לחוק-יסוד: הממשלה הסדר שלילי, ובו רשימה סגורה של תנאים לכשירותם של שרים לכהן כחברים בממשלה. סוגיית כהונת שרים בממשלה נידונה בפסיקה לאורך השנים, שהוסיפה תנאים נוספים על אלו שקבע המכונן".

"בעניין זה, 'הלכת דרעי-פנחסי' גרמה לחוסר ודאות במילוי רצון הבוחר ולעתים אף להכפפת רצון הבוחר לשיקול דעתו של בית המשפט", טען ארבל וציין כי "ניסיונות אחרים לתיקון הלכה זו בדרכים אחרות (לרבות התייחסות המכונן להפסקת כהונת שר מחמת עבירה) לא צלחו. על כן נדרש המכונן להבהיר כי בעניין זהות שרים, מינויים והעברתם מכהונה, בית המשפט לא יבחן את אופן הפעלת שיקול הדעת של הגורם הממנה, הממונה או המאשר - במעשה או במחדל".

הרב זמיר כהן מגיב על החלטת בג"ץ לפסול את מינויו לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי. צפו:

תגיות:בג"ץאריה דרעימשה ארבל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה