חדשות יהדות

אלפי עמודי תלמוד ירושלמי עם הערות של הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל - באתר הספרייה הלאומית

רוצים ללמוד תלמוד ירושלמי עם הגר"ח קנייבסקי זצ"ל? לרשת עלו 2,500 עמודי תלמוד ירושלמי, עם הערות בכתב ידו של מרן שר התורה

  • ח' שבט התשפ"ג
(צילום: שלומי כהן / פלאש 90)(צילום: שלומי כהן / פלאש 90)
אא

מרן הגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל, שכונה באהבה "שר התורה", היה תלמיד חכם עצום שעמל בתורה במשך 94 שנות חייו. הרב זצוק"ל היה ידוע בסדר לימודו המיוחד ובשקדנותו הגדולה. מדי שנה סיים הרב את לימוד כל התלמוד הבבלי והירושלמי, רמב"ם ושולחן ערוך.

במהלך לימודו נהג הרב לציין הגהות והערות רבות, אותם כתב בשולי הדפים, ויש בהן תיקוני נוסח והערות תוכן רבות מאוד המלמדות על חריפותו ובקיאותו.

הספרייה הלאומית החלה בתקופה האחרונה בפרויקט צילום ספריו, על מנת לאפשר לציבור הרחב להיחשף לעבודתו התורנית ולהערותיו שנשארו בין דפי הספרים וטרם ראו אור.

הספרים הראשונים שנסרקו ועלו לאתר הספרייה הלאומית הם חמשת כרכי התלמוד הירושלמי שבהם למד הרב מדי יום. על גיליונות כל אחד מהכרכים ישנן הערות רבות בכתב ידו.

ממשפחת הרב נמסר כי במשך שנים רבות שאף הרב לסדר את הערותיו וגיליונותיו ולהביאם לדפוס, אלא שהדבר לא יצא לפועל מסיבות שונות. "הרב הביע את רצונו זה בפני תלמידיו, ואכן מיד לאחר פטירתו התחלנו עוסקים בדבר כדי שלא לעכב את הפצת תורתו, ולהספיק להוציאה לאור כבר בתוך שנת האבל".

עוד הוסיפו במשפחה: "לאחר בירור מעמיק הגענו למסקנה שאין מתאימה ומקצועית יותר ממחלקת כתבי היד של הספרייה הלאומית בירושלים למלאכה גדולה ונעלה זו, ואכן צוות המחלקה עבד על פרויקט זה ברצינות ומסירות שעות רבות והתוצאה משביעת רצון בהחלט. כל כרכי הירושלמי הכוללים לפחות כ- 2500 דפים (כולל המפרשים) נסרקו באיכות גבוהה במיוחד, והועלו לאתר הספרייה לעיון הציבור".

יצחק (צ'יקו) גילה, מנהל מחלקת כתבי היד בספרייה הלאומית, הסביר כי חלק מהספרים של הרב עברו תהליך מיוחד במחלקת השיקום והשימור של הספרייה כיוון שבמהלך השנים הדפים התבלו מאוד ומעבדת השיקום הייתה צריכה להכין את התלמוד לצילום מיטבי.

מומחה מחלקת כתבי היד בספרייה הלאומית אמר: "מהרגע שהעלנו את סריקת הספרים לאתר הספרייה התחלנו לקבל תגובות נלהבות מהקוראים, שרובם ככולם נחשפים כעת בפעם הראשונה לכתב ידו, להערותיו ולפניני מחשבתו. בעקבות העניין הציבורי הרב בחומרים האלו, אנחנו מקווים להמשיך לקבל ממשפחת הרב עוד ספרים וכתבי יד ובכך לתת מענה לרבים מאוד מתלמידיו, מלומדי התורה ובכלל".

תגיות:תלמוד ירושלמיהרב חיים קנייבסקי זצוק"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה