חדשות בארץ

מכה לרפורמה המשפטית | הייעוץ המשפטי ממליץ: החלת הרפורמה – רק בכנסת הבאה

הייעוץ המשפטי של הכנסת המליץ להחיל את רפורמת המשפטים של השר לוין רק מהכנסת הבאה, ולא באופן מיידי

  • ז' שבט התשפ"ג
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

ועדת החוקה דנה הבוקר (ראשון) בקידום הרפורמה במערכת המשפט, ונתקלה במכשול בעייתי במיוחד לקואליציה: חוות הדעת של הייעוץ המשפטי של הכנסת.

מוקדם יותר פרסם הייעוץ המשפטי של הכנסת את חוות דעתו על הרפורמה המשפטית המקודמת כעת בוועדת חוקה, והמליץ כי גם אם הרפורמה תאושר בכנסת במלואה – יש להתחיל אותה רק מהכנסת הבאה, ולא באופן מיידי.

בחוות הדעת נכתב: "הניסיון מלמד כי ככלל, תיקונים חוקתיים המשנים בצורה משמעותית את היחסים בין רשויות השלטון, או את מארג הכוחות שבין הקואליציה ובין האופוזיציה, אינם מוחלים באופן מיידי אלא באופן פרוספקטיבי כך שיחולו מהכנסת שלאחר הכנסת שחוקקה אותם. זאת כדי להבטיח, בין היתר, כי התיקונים ייעשו במנותק מההקשר הפוליטי המיידי, וכשלא ידוע על מי התיקון ישפיע ובאיזו צורה".

עוד לשון המסמך: "התיקון המוצע הוא בעל השלכות משטריות מרחיקות לכת על היחסים שבין הרשויות. הוא משנה את מאזן הכוחות ביניהן, ומעניק כוח ניכר לרוב הקואליציוני ולרשות המבצעת. הדברים אמורים במיוחד ביחס לשינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים וקביעת הסדר ההתגברות המאפשר לרוב הקואליציוני 'לחסן' חקיקה מביקורת שיפוטית".

בייעוץ המשפטי מתחו ביקורת חריפה על ההצעה של לוין: "בנוסח המוצע נבחרו ושולבו להצעה אחת נקודות קיצון מהצעות שונות, תוך שהושמטו ממנה כל מנגנוני האיזון שהוצעו בעבר, כך שבתמונה הכוללת – הצעת החוק פוגעת קשות ביכולתו של בית המשפט לשמש כבלם לכוחן של הרשות המחוקקת והמבצעת. הנוסח המוצע חורג בצורה משמעותית ממודלים אחרים שהוצעו לאורך השנים".

"במרבית התיקונים המוצעים נבחרה החלופה החריפה ביותר, במובן זה שהיא מאפשרת חופש פעולה מירבי לרשות המחוקקת והמבצעת, וזאת בהשוואה להצעות המשמעותיות שעמדו על הפרק בעבר. ככל שהוועדה תבקש לאשר את ההסדרים האמורים, נציע להחיל אותם במבט צופה פני עתיד החל מן הכנסת הבאה ולא להחילם באופן מיידי כדי לחזק את כוחן של ממשלה וקואליציה נתונה".

משמעות הדברים היא כי במידה והשינויים יוחלו רק מהכנסת והממשלה הבאה, הדבר יגביל את אפשרותו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לחזור ולכהן בתפקיד שר.

בכירים בממשלה הגיבו על חוות הדעת של הייעוץ המשפטי לכנסת: ''זהו עוד ניסיון חבלה ברפורמה של המשפטנים המגינים על השליטה שלהם במדינה. לא יעזור להם. נקדם את החקיקה ונשלים אותה, וכל ניסיון למנוע אותה או לפסול אותה לא יצליח".

תגיות:כנסתהרפורמה המשפטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה