חדשות בריאות

מחקר חדש: חוזק כף ידכם מעיד על גילכם (ולא תאמינו על מה עוד)

מחקר מרתק, שבדק 1,275 אנשים במשך עשר שנים, הגיע למסקנה שעוצמת האחיזה של כף היד מעידה על גיל האדם, וכן על בריאותו הפיזית, ומהן המסקנות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האם ייתכן שבאמצעות מדידת עוצמת אחיזת היד שלנו (הכוח הפיזי שיש לנו בידיים) יהיה ניתן לאבחן את קצב ההזדקנות הצפוי לנו?

אם זה נשמע לכם כמו שאלה בלתי ניתנת לבירור, מסתבר שיש חוקרים שהיא מעסיקה אותם כבר למעלה מעשור. בראש קבוצת החוקרים עומד פרופ' מארק פיטרסון, פרופ' לרפואה פיזיקלית ושיקום באוני' מישיגן. יחד עם עמיתיו הוא ערך מחקר בקרב קבוצה של 1,275 גברים ונשים, בניסיון לבדוק את הנושא.

המחקר נערך באופן הבא: בשלב הראשון נדרשו כל המשתתפים לתת דגימת דם שתשמש את החוקרים בהמשך. בנוסף, נמדדה עוצמת האחיזה שלהם באמצעות מכשיר 'דינמומטר-יד'. בשלב הבא קבעו החוקרים את הגיל המשוער של כל אחד מתאי הדם שלהם באמצעות שלושה שעונים שונים, לצורך דיוק מרבי (הכוונה ב"גיל המשוער" היא הגיל המתבטא בסימנים הפיזיים של הגוף, ולא לגיל הפיזי). במשך עשר השנים הבאות עקבו החוקרים אחר מצבם הבריאותי של אותם אנשים ואף רשמו את מקרי המוות ביניהם, ולבסוף הצליבו את הנתונים מול עוצמת האחיזה שנמדדה בתחילה.

המסקנות היו מרתקות: התגלה שככל שכוח האחיזה של הנבדקים היה חלש יותר, כך הגיל המשוער שלהם היה גבוה יותר. כלומר – הגוף הראה סימני הזדקנות מוקדמת, בהתאם לחולשת עוצמת האחיזה. כך ניתן היה לראות שאנשים בעלי עוצמת אחיזה חזקה היו בעלי גוף צעיר ביחס לאנשים אחרים בגילם שהייתה להם עוצמת אחיזה חלשה יותר. גם מקרי המוות אירעו יותר באנשים עם אחיזה חלשה ביחס לאנשים בעלי אחיזה חזקה יותר בגילם. החוקרים ציינו כי נראה שככל שכוח האחיזה חלש יותר, כך הגיל המשוער גבוה יותר, ואף ה-DNA מבוגר יותר. הדבר גורם למחלות ומגביר את הסיכון למוות מוקדם.

פרופ' פיטרסון הדגיש כי המחקר הוכיח באופן חסר תקדים את העובדה ש"כוח האחיזה" אכן יכול לשמש כסמן ביולוגי של הזדקנות, אך בשלב זה טרם ידוע לגמרי מה הסיבה לכך שהוא מנבא באופן מדויק כל כך את הקצב הצפוי להזדקנות.

המחקר גם הצביע בזהירות על המסקנות – ייתכן מאוד שביצוע תרגילי שכיבות סמיכה או תרגילים בסגנון שיחזקו את השרירים, יוכל לסייע לנו להצעיר כביכול את גופני ולהפוך את התאים לצעירים יותר, גם אם גילנו כבר אינו צעיר.

תגיות:מחקרבריאותכף היד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה