חדשות בארץ

טלטלה פוליטית: בג"ץ פסל את מינויו של דרעי לשר

בג"ץ הודיע על פסילת מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר. ההחלטה התקבלה ברוב של 10 שופטים מתוך 11

דרעי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)דרעי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

(עודכן: 16:09)

בג"ץ הודיע היום (רביעי) על פסילת מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר. ההחלטה התקבלה ברוב של 10 שופטים, שקיבלו את העתירות נגד המינוי, מול השופט יוסף אלרון שנותר בדעת מיעוט.

רוב שופטי ההרכב קבעו כי מינויו של דרעי לוקה ב"חוסר סבירות קיצוני", זאת בשל "צבר הרשעותיו" הכולל גם הרשעה בעבירות מס מחודש פברואר 2022, על פי הודאתו של דרעי במסגרת הסדר טיעון; וכן בשל "המצג שהציג דרעי בפני בית משפט השלום שגזר את דינו בעבירות אלה, לפיו הוא פורש מהחיים הפוליטיים, והתנהלותו לאחר מכן".

השופטים נמנעו מלהכריע באשר לטענה בעתירות, לפיה יש לפסול את התיקון שהעבירה הקואליציה לחוק יסוד הממשלה לפני הקמת הממשלה; וזאת, נוכח הכלל לפיו בית המשפט יפנה לפסילת חוק כ"מוצא אחרון", החל מקל וחומר ביחס לחוקי יסוד. עם זאת, חלק מהשופטים העירו כי הליך חקיקת תיקון חוק היסוד הוכתם ב"כתם פרסונלי מובהק", משום שהוא נועד בראש ובראשונה כדי לסלול את הדרך למינויו של דרעי לשר, בהתחשב בכך שעל פי הדין הקודם הוא לא היה יכול להתמנות לשר ללא קביעה של יו"ר ועדת הבחירות כי אין בעבירות שביצע משום קלון. השופט מינץ סבר אף הוא כי אין צורך להכריע בטענות הנוגעות לחוק היסוד, אך שב על עמדתו לפיה לא ניתן לקיים ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד.

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, עמדה בפסק הדין של שופטי הרוב על כך שבית המשפט יתערב בהחלטה למנות שר בממשלה או להעבירו מתפקידו רק במקרים חריגים ומצומצמים, אך טענה כי נסיבות עניינו של דרעי הן חריגות ביותר, ו"אין מנוס מן הקביעה שאי העברתו מתפקידו חורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות".

עוד נקבע, כי השיקולים הפוליטיים שעמדו לנגד עיניו של ראש הממשלה בהחליטו למנות את דרעי לשר נושאים משקל משמעותי, בפרט בהינתן שיקול הדעת הרחב של ראש הממשלה בתחום זה, העובדה כי דרעי ורשימתו זכו לאמון הבוחר בבחירות האחרונות, והעובדה שהממשלה זכתה לאמון הכנסת. עם זאת, הוסיפה חיות כי "שיקול דעת רחב אין משמעו שיקול דעת בלתי מוגבל, ובהתאם לפסיקה רבת השנים בהקשר זה, גם החלטות הנוגעות למינוי שרים – בדומה לכל החלטה מנהלית אחרת – אינן חסינות מביקורת שיפוטית וכפופות לכללי המשפט המנהלי". לעמדתה של חיות הצטרפו השופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית, ענת ברון, יעל וילנר, עופר גרוסקופף וח'אלד כבוב.

חלק מן השופטים סברו כי לנוכח המצג בפני בית משפט השלום, שהשפיע על תוצאותיו של ההליך הפלילי בעניין עבירות המס, דרעי מנוע מלכהן כשר בהתאם לכללים של השתק ומניעות הנגזרים מעקרונות של הגינות ויושר.

מנגד, השופט אלרון, בדעת יחיד, סבר כי אין מקום להורות לראש הממשלה להעביר את השר דרעי מתפקידו. לצד זאת, טען אלרון כי תיקון חוק היסוד אינו חל למפרע, ומשכך על ראש הממשלה לפנות ליו"ר ועדת הבחירות כדי שיקבע אם יש בעבירות המס שבהן הורשע דרעי משום קלון. הוא ציין כי מאחר שסוגיית הקלון מקרינה, בין היתר, על סבירות המינוי, על ראש הממשלה להביא סוגיה זו בפני יו"ר ועדת הבחירות, ולאחר שיכריע בדבר – ניתן יהיה לדון ולהכריע בחוקיות מינויו של השר דרעי.

 

ש"ס: "בית המשפט קבע כי הבחירות חסרות משמעות"

מתנועת ש"ס נמסר בתגובה: "נפל דבר בישראל. בית המשפט העליון, המתיימר לדאוג למיעוטים, השליך היום לפח את קולם והצבעתם של 400 אלף מצביעי תנועת ש"ס המייצגת את ציבור המוחלשים בישראל שהלכו רק לפני חודשיים לקלפיות. מצביעי ש"ס הלכו לקלפיות כשהם יודעים הכל על יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי. 400 אלף המצביעים, 11 מנדטים, ידעו על הסדר הטיעון עם דרעי והצביעו לש"ס בראשות אריה דרעי".

"היום קבע בית המשפט למעשה כי הבחירות חסרות משמעות. החלטת בית המשפט פוליטית ונגועה באי סבירות קיצונית. הפסילה השערורייתית של יו"ר ש"ס מכהונת שר איננה רק פגיעה אישית בדרעי אלא פגיעה קשה וצורבת בכל מצביעי ש"ס ותומכיה. חלקים רחבים בחברה הישראלית מרגישים היום מודרים על ידי בית המשפט".

"תנועת ש"ס כולה מזועזעת מההחלטה השרירותית וחסרת התקדים של בג"ץ, בניגוד לחוק והצדק, ורואה בה פגיעה קשה בזכות לבחור ולהיבחר שהיא נשמת אפה של הדמוקרטיה. ש"ס לומדת את ההחלטה הקשה ותחליט על צעדיה הבאים בהתאם להנחיית מועצת חכמי התורה".

תגיות:בג"ץאריה דרעי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה