חדשות בארץ

ח"כ סעדה יוזם: מח"ש תוצא מהפרקליטות ותתפקד באופן עצמאי

הצעת החוק של ח"כ משה סעדה מבקשת להפוך את המחלקה לחקירות שוטרים לגוף עצמאי, שאינו כפוף לפרקליטות המדינה

  • י"ז טבת התשפ"ג
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

חבר הכנסת משה סעדה מהליכוד הגיש הבוקר (שלישי) הצעת חוק, לפיה מח"ש תוצא מידי הפרקליטות, הכפפתה ישירות לשר המשפטים והוספת סמכות למח"ש בחקירת פרקליטים, לרבות פרקליט המדינה. ההצעה תובא בקרוב להצבעה במליאת הכנסת.

על פי הדיווח ב'ישראל היום', בהצעת החוק נאמר כי סמכות המחלקה לחקירות שוטרים תחול, נוסף על משטרת ישראל ועל אנשי שירות הביטחון הכללי, גם על אנשי פרקליטות המדינה. על פי הצעת החוק, מנהל המחלקה יתמנה על ידי שר המשפטים, והודגש כי "המחלקה נושאת באחריות מנהלית למילוי תפקידה בפני שר המשפטים, והיא נתונה לפיקוחו המנהלי של המנהל הכללי של משרד המשפטים".

בדברי ההסבר לחוק ציין סעדה כי "המחלקה לחקירת שוטרים הוקמה במשרד המשפטים לחקירת עבירות שנעשו על ידי אנשי משטרה, וזאת כדי למנוע ניגוד עניינים של חקירת חשודים על ידי הגופים שהם משתייכים אליהם. בהמשך הורחבה סמכותם גם ביחס לעובדי שירות הביטחון הכללי, וכן ניתנה למחלקה הסמכה מיוחדת לחקירות פליליות ומשמעתיות של עובדי נציבות שירות המדינה.

לדבריו, "המשטרה והפרקליטות פועלות לקידום תיקים פליליים בשיתוף פעולה מלא, ביחסי עבודה הדוקים ולצורך מימוש אינטרסים משותפים, למשטרה ולפרקליטות גם יחד. העבודה הקרובה והמשותפת של אנשי המשטרה והפרקליטות יוצרת ניגוד עניינים חריף, הן מצד האינטרסים המקצועיים המשותפים והן מצד יחסי העבודה הקרובים. כאשר החלטות בעניין פתיחת חקירה, פיקוח על החקירה במח"ש והגשת כתב אישום נגד קצין משטרה בכיר נתונות לפרקליט המדינה. כל עוד מח"ש היא חלק אורגני מהפרקליטות, לא ניתן לצפות לחקירה חסרת פניות כאשר מדובר בבכירים במשטרה, שעימם יש קשרי עבודה הדוקים.

"מן הצד השני, גם כאשר מדובר בחקירת חשדות נגד אנשי הפרקליטות, מי שמוסמכת כיום לעסוק בכך זו המשטרה, וניגוד העניינים החמור שהוזכר לעיל עומד בעינו", הדגיש סעדה.

"הצעת החוק מבקשת להעביר את האחריות לחקירת חשדות הנוגעים לאנשי הפרקליטות, למחלקה לחקירת שוטרים, שהיא מחלקה נפרדת ועצמאית. להשלמת העניין, ההצעה מבקשת לנתק את המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות ולהכפיפה ישירות לשר המשפטים ולמנכ"ל המשרד, לרבות מינוי ראש המחלקה", נאמר בהצעת החוק.

מדובר בהצעת חוק שעשויה לטלטל את מערכת אכיפת החוק ובעיקר את פרקליטות המדינה. כזכור, עד כה סירבה הפרקליטות בתוקף לשתף פעולה עם כל גוף ביקורת שהוקם כדי לפקח על מעשיה ועל מעשיהם של הפרקליטים העובדים בה.

אם החוק יועבר, אנשי הפרקליטות לא יוכלו להנחות את מח"ש לגבי חקירות או עצירת חקירות, ומח"ש תהפוך לגוף עצמאי ובלתי תלוי, המוסמך לפתוח בהליכים נגד פרקליטים מכהנים, כולל פרקליט המדינה עצמו.

תגיות:משה סעדהמח"שפרקליטות המדינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה